به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۱۱ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۱۶۶۰۱۶

بیانیه پایانی نشست گروه بیست در ميان اختلافات عميق

بیانیه پایانی نشست گروه بیست در ميان اختلافات عميق
گروه بين‌الملل: اجلاس گروه جی 20 همانطور که انتظار می رفت با توجه به تنش ها و اختلاف نظرهای عمیق میان برخی اعضا به خصوص بر سر توافقات مالی، رویکرد تجاری، مناشقات ژئوپولیتیک و موضوعات آب و هوایی با انتشار بیانیه ای کلی و پر ابهام به کار خود پایان داد.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا از همان روز نخست بر وجود اختلافات عمیق میان شرکت کنندگان بر سر موضوعات مختلف تاکید داشت و منابع نزدیک به هیئت آمریکایی نیز تصریح کرده بودند کشورشان با هرگونه بیانیه و یا موضع گیری مغایر با سیاست های کاخ سفید مخالفت خواهد کرد.
 
تاکید بر معضلات تجاری و عدم محکومیت پروتکسیونیسم
در بیانیه پایانی نشست سال جاری گروه بیست که شنبه شب منتشر شد بر وجود مشکلات و معظلات تجاری میان تاکید شده است. این در واقع یک از معدود نکاتی است که کلیه کشورهای شرکت کننده در اجلاس بر سر آن تفاهم دارند. نشست بوئنوس آیرس در حالی برگزار شد که دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان یعنی آمریکا و چین درگیر یک جنگ تجاری تمام عیار بودند. جنگ تجاری میان آمریکا و چین، دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان بیش از هر چیز مذاکرات بوئنوس آیرس را تحت الشعاع قرار داده بود. هر دو کشور پیش از این در اقدامی متقابل تعرفه های گمرکی بر صدها میلیاد دلار واردات کالاهای رقیب را افزایش داده اند. توافق میان دو قدرت اقتصادی برای کاهش تنش موجود و کاستن از تبعات این جنگ تجاری که بی شک با کوتاه آمدن هر دو کشور بر سر تعرفه های گمرکی حاصل می شود می تواند تاثیر مثبتی بر بازارهای مالی جهان بگذارد.
 
بزرگترین قدرت های اقتصادی جهان برغم اتفاق نظر در خصوص وجود مشکلات تجاری به سرمنشا و یکی از علت های مهم آن یعنی پروتسکسیونیسم اشاره ای نکردند. بیست اقتصاد بزرگ دنیا در واقع از محکوم کردن سیاست های حمایتی و رویکرد یکجانبه گرایانه بزرگترین اقتصاد دنیا طفره رفته و آنرا نادیده گرفتند. کشورهای عضو گروه بیست همچنین در بیانیه پایانی ضمن اعتراف به این نکته که سیستم تجاری مبتنی بر چندجانبه گرایی هنوز به بسیاری از اهداف خود دست نیافته است بر ضرورت ایجاد اصلاحات در ساختار سازمان تجارت جهانی تاکید کردند.

تاکید بر ایجاد یک شبکه مالی قدرتمند
بخشی دیگر از بیانیه پایانی گروه بیست به تاکید اعضا بر تقویت هر چه بیشتر یک شبکه مالی ایمن درجهان اختصاص داشت. قدرت های بزرگ اقتصادی جهان با اشاره به این موضوع یادآور شدند که این شبکه بایست با مرکزیت یک صندوق بین المللی پول قوی تر و با اتکا به سهم و منابع مالی مناسب تر ایجاد شود.
شرکت کنندگان همچنین تاکید کردند که در صدد یافتن راهی برای مدیریت تاثیر جهانی سازی بر سیستم مالیاتی بین المللی هستند.

باقی ماندن اختلاف با آمریکا بر سر توافقنامه پاریس
کلیه کشورهای شرکت کننده در نشست گروه بیست به استثنای آمریکا در بیانیه پایانی بر تعهد خود نسبت به مفاد توافقنامه آب و هوایی پاریس اعلام کردند. این توافقنامه که دونالد ترامپ از مخالفان سرسخت آن است تلاش در جهت مقابله با گرمایش زمین را سرلوحه خود قرار داده است. امضاء کنندگان این بیانیه تاکید کرده اند که توافقنامه پاریس غیر قابل بازگشت و تجدید نظر است. این درحالیست که در بخشی از بیانیه که به تغییرات آب و هوایی اختصاص دارد آمریکا ضمن اعلام مخالفت با سند پاریس تاکید کرده است که استفاده از کلیه فن آوری ها و منابع موجود انرژی را با لحاظ کلیه مسائل زیست محیطی مد نظر دارد و موافق «رشد اقتصادی، دسترسی به منابع انرژی و امنیت است.»
برچسب ها: گروه بیست G20