به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۱۹ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۱۶۶۷۵۶
روحانی در دیدار با مدیران وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

مخالفان FATF آثار شعارشان را برای مردم ترجمه کنند

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور تاکید کرد: چه اشکالی دارد سوخت را برای کسی که درست رانندگی می‌کند و کسی که درست رانندگی نمی‌کند، دو نرخی کنیم، بیان کرد: در دنیا، سوخت هر ساعتی و هر روزی نرخ‌های متفاوتی دارد ولی در ایران به نرخ ثابت عادت کردیم.
مخالفان FATF آثار شعارشان را برای مردم ترجمه کنند
حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز در دیدار با وزیر و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی گفت: بسیار گزارش خوبی از آغاز این جلسه تاکنون داده شد. آنچه گزارش داده شد، بسیار امیدوارکننده بود اگرچه جلسه امروز ما به یک بخش از این وزارتخانه اختصاص پیدا کرد. فرصت نشد بخش‌های دیگر این وزارتخانه بحث‌های خود را مطرح کنند.وی با اشاره به ضرورت تفکیک برخی از وزارتخانه‌ها اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی بسیار بزرگ و گسترده است و اداره‌اش نیز سخت است. از اواسط دولت یازدهم به این نتیجه رسیدیم که برخی از وزارتخانه‌ها به دو وزارتخانه تقسیم شوند و لایحه‌اش را نیز به مجلس دادیم و گفتیم وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه مسکن و حمل و نقل تقسیم شود. وزارتخانه دیگر، وزارت بازرگانی است که به آن، وزارت صنعت و معدن را هم وصل کرده‌ایم.رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: من این مسئله را ضرورت می‌بینم و می‌دانستم ولی براساس قانون اساسی، لایحه را تقدیم مجلس کنیم و نمایندگان مجلس به هر دلیلی، همراهی نکردند ولی در شرایط تحریم، به یک وزارتخانه بسیار فعال و مهم بازرگانی نیاز داریم. در این وزارتخانه مهم، صنعت و معدن را هم داخلش آوردیم. در خودرویی که ۱۰ تن می‌تواند بار ببرد ۳۰ تن بار بگذاری سرعتش کم می‌شود و چرخ‌هایش نیز زودتر پنچر می‌شود.

روحانی با بیان اینکه حمل و نقل دنیای بسیار بزرگی است و در شرایط تحریم، نیازمند کار ویژه‌ای در این بخش هستیم، تصریح کرد: با توجه به شرایط ما، بار سنگینی بر دوش وزیر راه و شهرسازی و وزیر صنعت، معدن و تجارت است. البته هر دو وزیر، تازه‌نفس هستند و ان‌شاالله بهتر از شرایط گذشته مردم شاهد خدمات باشند. البته من از وزرا و تیم قبلی که در وزارت راه و شهرسازی و در وزارتخانه صمت کار کردند، تشکر می‌کنم.وی با تاکید بر اینکه در بحث حمل و نقل، من باید اعتراف کنم در پنج سال گذشته کار بسیار بزرگی انجام شده است، خاطرنشان کرد: راه آهن، یک وسیله مطمئن‌تر، امن‌تر و ارزان‌تر برای حمل و نقل مسافر و بار است. کسی که می‌خواهد دو هزار کیلومتر رانندگی کند، چقدر باید سختی بکشد. این به علاوه ناامنی است. جاده‌های ما صد در صد امن نیستند. حالا فرض کن این فرد در یک کوپه قطار باشد و با خدمات اینترنتی به دنیا متصل شود.رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید راه آهن را توسعه دهیم و یکی از مشکلات گذشته، این است که درخصوص راه‌آهن کمتر فکر شده است، ابراز داشت: من در افتتاح اخیر اورمیه، اعلام کردم حدود دو هزار کیلومتر راه آهن ایجاد شده است. مشاهده می‌کنیم ۲۰ درصد راه آهن در این پنج سال نسبت به کل دوره‌های قبل صورت گرفته است، نشان می‌دهد کار بسیار بزرگی انجام شده است. در حوزه راه آهن امکانات خوبی فراهم شده است.

روحانی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های دولت همچنان راه آهن مخصوصا اتصال راه آهن به مسیرهای ترانزیتی است، عنوان کرد: راه آهنی که از چابهار به زاهدان می‌رود و سرخس را به چابهار متصل می‌کند، راه آهنی است که می‌تواند پولش را سریع بازگرداند. راه آهن دیگر، راه آهنی است که قزوین را به رشت متصل می‌کند و از آنجا به آستارا متصل می‌شود. البته من فکر می‌کردم که این راه آهن در بهمن ماه افتتاح می‌شود ولی آقای اسلامی گفتند این کار در اسفند ماه ممکن است ولی مهم این است که این کار تا پیش از سال جدید انجام شود.وی برقی کردن قطارها و راه‌آهن و اتصال به مسیرهای ترانزیتی را مهم دانست که باید مشکلات اعتباری آنها حل شود و یادآور شد: باید برای امن کردن جاده با وزارت ارتباطات همکاری کنید تا از طریق سیستم‌های هوشمند مشکل حل شود. کسی که در جاده حرکت می‌کند و مطمئن رانندگی می‌کند با فرد خطاکار، متفاوت است. وقتی فردی درست رانندگی می‌کند و کار درست انجام می‌دهد، چه اشکالی دارد که به او تشویقی دهیم. باید در لحاظ سوخت و... به او تشویق دهیم.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه چه اشکالی دارد سوخت را دو نرخی برای کسی که درست رانندگی می‌کند و کسی که درست رانندگی نمی‌کند، بکنیم، بیان کرد: در دنیا، سوخت هر ساعتی و هر روزی نرخ‌های متفاوتی دارد ولی در ایران به نرخ ثابت عادت کردیم. باید از طریق سیستم‌های هوشمند جاده‌های‌مان را امن کنیم و فردی که احتیاط نمی‌کند، به او تذکر دهیم.رئیس جمهور ادامه داد: این نوسازی‌ها باعث رفاه مردم، پاکیزگی محیط‌زیست و امنیت جاده می‌شود، در این زمینه‌ها قدم‌ها را باید محکم‌تر برداشت.وی با اشاره به نقش بنادر در اقتصاد کشور گفت: در بنادر این قدم به خوبی برداشته شده است، در زمینه بنادر مخصوصا در چابهار اقدامات خوبی صورت گرفته است ، مثلا در بحث مبادلات  از ۲/۵ به ۸/۵ تن رسیدم.رئیس قوه مجریه با بیان اینکه راه‌های حمل و نقل ریلی بسیار مهم است، بیان کرد:‌ باید در بخش ریلی اقدامات خوبی صورت گیرد، باید هرچه زودتر راه آهن بصره به خرمشهر را وصل کنیم، زیرا هم در بخش زائران و اربعین مهم است و هم در بخش ترانزیت، باید به راه آهن افغانستان وصل شویم مسائل اتصلات ما بسیار مهم است.وی ادامه داد: بنادر اهمیت زیادی دارد، بندر چابهار بندری است که ما را به آفریقا و اروپا وصل می‌کند و می‌تواند بخش بزرگی از حمل و نقل ما را تامین کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به نقش فرودگاه‌ها در زمینه حمل و نقل بیان کرد: بسیاری از فرودگاه‌ها جدای از مسائل اقتصادی کارکرد اجتماعی و سیاسی دارد. امروز در کشور ما در ۱۰ فرودگاه بیشترین پروازها صورت می‌گیرد. ۸۰ درصد مابقی فرودگاه‌ها استفاده کمتری می‌شود، حالا بعضی از این فرودگاه‌ها جنبه سیاسی و اجتماعی داشته و دارند ما به فرودگاه‌های مجهز، منظم، منطقه‌ای و جهانی نیازمندیم.روحانی یادآور شد: در زمان ساخت فرودگاه امام یک سرمایه‌گذار اعلام کرد که تمامی فازهای فرودگاه را در عرض دوسال انجام می‌دهد، یک وزیری گفت نمی‌گذاریم چنین کاری صورت گیرد،‌ زیرا در سالن‌های ترانزیت باید روسری سر کنند، آن زمان گفتیم مشکل روسری را حل می‌کنیم قبول نکردند.وی ادامه داد: آن زمان گفتند فرودگاه امام را خودمان درست می‌کنیم چرا یک خارجی بیاید، چرا می‌گوییم سرمایه‌گذار خارجی در کشور بیاید اشکال دارد.رئیس دولت دوازدهم ادامه داد:‌ چطور می‌شود که یک مربی فوتبال از خارج می تواند بیاید و تیم ملی ما را هدایت کند، اما یک سرمایه‌گذار نمی‌تواند بیاید که اگر آمده بود بیست سال پیش فرودگاه امام ساخته شده بود و امروز اندر خم یک کوچه نبودیم.

وی افزود: چرا آمدن یک دانشمند به کشور حرام است و سرمایه‌گذار نمی‌تواند به کشور ما بیاید؟ چرا فرصت‌ها را می‌سوزانیم؟روحانی  در خصوص لزوم همکاری با بانک‌های خارجی بیان کرد: بدون کار کردن با بانک‌های خارجی اقتصاد ما  ۲۰ درص گرانتر خواهد شد،‌ بیان می‌شود FATF نباشد،‌ به مردم بگوئید FATF باشد یا نباشد چه می‌شود.وی تاکید : آن کسی که شعار می‌دهد، هزینه‌اش را پرداخت کند و آثار شعارش را برای مردم ترجمه کند،‌ می‌گویند برجام نباشد،‌ خب به مردم بگویید برجام باشد یا نباشد چه می‌شود؟، برای مردم ترجمه کنید.رئیس‌جمهور گفت: از مردم بپرسید زندگی گران می‌خواهید؟ اگر گفتند می‌خواهند اهلا و سهلا. نمی‌دانیم این  تفکر مال کجاست؟ عده‌ای تحریک می‌کنند گروه اقدام مالی صورت گیرد اسلام از دست می‌رود، کدام اسلام از دست می رود؟ ای کاش اسلام را می‌فهمیدید.وی ادامه داد: حکومت و اداره کشور مال مردم است باید آن‌ها را به دست مردم بسپاریم.رییس‌جمهور گفت: اگر بخواهیم در بخش ساختمان تیم نظارتی بیاوریم می‌گویند این مقدار در کشور متخصص داریم. اگر درست می‌گوییم پس یعنی ساختمان‌های ما در چهارچوب روز است؟ چند سال ساختمان‌سازی ما عقب است؟ مهندسین ما باید بگویند نظارت ما دقیق است؟ چرا در سرپل ذهاب ساختمان می‌سازیم، سه سال بعد با زلزله می‌ریزد؛ اشکال ما کجاست؟ البته در رژیم گذشته هم همین‌طور بود که سقف فرودگاه مهرآباد پایین آمد.

وی افزود:  چرا مشکل داریم که در زلزله تلفات می‌دهیم؟ چرا ساختمان‌هایی که در سرپل ذهاب بعد زلزله ساختیم در زلزله بعدی سالم می‌ماند؟ در دنیا ساختمان می‌سازند برای ۳۰۰ سال، در ایران قدیم برای ۱۰۰۰ سال می‌ساختند اما الان ساختمان‌های ما چقدر دوام دارد. طاق کسری داریم که برای بیش از ۱۳۰۰ سال قبل است. اصفهان برای ۵۰۰ سال قبل است. چطور این ساختمان می‌درخشد؟ شما می‌خواهید چشمتان نوازش پیدا کند کجا می‌روید؟ به میدان نقش جهان و مسجد امام و مسجد و شیخ فضل الله می‌روید.  رییس‌جمهور گفت: الان ساختمان می‌سازیم و بعد ۱۵ سال می‌گوییم کلنگی شده در حالی که در اروپا ببینید ساختمان‌ها برای ۲۰۰ سال پیش است. چرا ما خوب درست نمی‌کنیم؟ شهرسازی ما کجا مشکل دارد؟ شما سیم‌کشی ساختمان را ببینید که بعد ۲۰ سال دیگر نمی‌دانیم سیم کشی به چه شکل است و باید بکنیم تا ببینیم. ساختمان ما سند ندارد. در اروپا همه ساختمان‌ها سند دارد و پایه‌ها و مصالح معلوم است، همه چیز معلوم است. ما ساختمان را رها می‌کنیم. ما باید تحول بزرگ ایجاد کنیم.الان می گوییم محله را نو کنیم؛ خوب و ارزشمند است؛ یعنی صنعت ساختمان به حرکت در می‌آید، هم اشتغال و هم امنیت در برابر زلزله پیدا می‌کنند. جان مردم اول برای ما مهم است بعد سرمایه مردم مهم است.

وی افزود:پس هم کمک می‌کنیم و هم امنیت و رفاه می‌دهیم. الان کوچه‌ای است در محله‌های تهران که ماشین از آن عبور نمی‌کند. یا کوچه‌ای فقط یک ماشین عبور می‌کند. اگر یکی مریض شود آمبولانس نمی تواند بیاید. آتش‌سوزی شود امکانات وجود ندارد.روحانی ادامه داد: محله‌ها را باید امن کنیم. الان در محلات ما پرت انرژی چقدر است؟ چقدر آرام است؟ چقدر باید بخاری روشن کند تا خانه گرم شود. هرکسی می‌آید آهنگری راه می‌اندازد و دو آهن را جوش می‌زند و می‌شود پنجره یا دو چوب را اره می‌کند می‌شود در؛ ‌این‌ها که در و پنجره نیست. ما باید مصونیت ایجاد کنیم. می‌خواهیم منزل درست کنیم یا مسکن؛ منزل درست کردن راحت است اما مسکن جای سکونت و آرامش است. بچه همسایه فوتبال بازی می‌کند شما نمی‌توانید بخوابید. چقدر ما دقت کردیم. البته اگر دولت درست کند و خودش هم نظارت کند، همین است. ناظر باید غیرتولیدکننده باشد؛ تولید مسکن را باید به شرکت‌های خصوصی واگذار کنیم و به خوبی نظارت کنیم.رئیس‌جمهور ادامه داد: ما بساز و بفروش نمی‌خواهیم ما توسعه‌گر و امنیت‌بخش می‌خواهیم. باید مسکن خوب و ارزان درست کنیم و در اختیار مردم بگذاریم. در دولت گذشته کاری شروع شد که از جیب مردم خانه ساخته شد. ۴۵ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی گرفتند به  بانک مسکن دادند و بعضی متخصصان ما می‌گویند این تصمیم  ۴۵ درصد تورم ایجاد کرد، حال ما می‌گوییم ۳۰ درصد تورم ایجاد شد و آن نمودار و قله آن قله سقوط مردم بود.

وی تاکید کرد: اگر اینطور باشد من هم فردا به بانک مرکزی می‌گویم ۱۰۰ هزار میلیارد پول بیاور تا خانه درست کنیم آنوقت چه می‌شود؟ ۷۰۰ هزار میلیارد نقدینگی ایجاد می‌کند. اینکه تورم کم و زیاد می‌شود یکی از عوامل آن نقدینگی و دست بردن به پایه پولی است. خدمتی که کردیم این بود که از پایه پولی برداشت نکردیم. پایه پولی بزرگترین خطر برای ایجاد تورم افسار گسیخته است. ما باید مسکن را از منبع درست ایجاد کنیم. روحانی با طرح این پرسش که ما چطور می‌توانیم مسکن را ارزان کنیم، عنوان کرد: آن امکاناتی که دولت دارد باید در اختیار مردم گذاشته شود. ما زمین داریم آن را باید در اختیار مردم بگذاریم که می‌تواند متعلق به وزارتخانه‌های مختلف باشد. باید این زمین را آورده دولت قرار دهیم و یکسری خدمات هم آورده ما باشد و در این میان بانک‌ها هم یاری کنند که ما ساختمانی درست کنیم که ۵۰ درصد متعلق به توسعه‌گر باشد و بانک‌ها به خانه اولی‌ها کمک کنند تا با یک سهم ناچیز و بهره کم بتوانند خانه بخرند. در این میان آن توسعه‌گر هم باید بتواند بفروشد و برود جای دیگر سرمایه‌گذاری کند و ۵۰ درصد هم برای دولت و وزارتخانه می‌ماند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: این خانه‌ها و زمین‌ها اگر نزدیک به محله فرسوده باشد، آنجا اگر این کار انجام شود فضای جدید برای توسعه بعدی ایجاد می‌شود. در زمینه مسکن الان وزیر راه و مسکن اعلام می‌کند که ما ظرف دو سال آینده یعنی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را می‌سازیم و برخی محله‌های فرسوده را هم باز آفرینی می‌کنیم حال اگر همین به دقت عمل شود حدود یک سال طول می‌کشد. وی افزود: اگر ما شروع کنیم و دولت زمین بدهد و توسعه‌گرها هم بیایند علاوه بر اینکه مردم صاحب خانه می‌شوند مصرف انرژی هم کمتر می‌شود و برای فرزندان هم بهتر است. می‌تواند پیاده به مدرسه بروند و بهداری و ورزشگاه نزدیک می‌شود و صرفه جویی هایی میشود که زندگی مردم سهل می شود. کارهایی شده اما باید شتاب بیشتری داشته باشد. من از آقای اسلامی می‌خواهم که این عقب‌ماندگی در مسکن را جبران کنند و مردم هم اگر ببینند فعالیت در این بخش انجام می شود قیمت متعادل خواهد شد. ما باید زندگی را برای مردم سهل کنیم.

این عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: شهرک‌سازی هم خیلی مهم است. شهرها در گذشته منشا اولیه‌شان آب بوده است. شهرسازی‌ها و مسکن‌سازی‌ها معمولا در کنار آب بوده و سپس از حالت عشایری به مسکن تبدیل شده و از روستا به شهر تبدیل شده که از آب شروع شده است. الان هم همینطور است شاید اولین نیازمندی ما در ساخت شهر جدید آب است که ضروری‌ترین مساله است که باید تامین شود. رئیس قوه مجریه گفت: اگر ما شهر و شهرک بسازیم به سمت مقاوم‌سازی و مصرف کم انرژی برویم یعنی به سمت رفاه و مسکن امن برای مردم رفته‌ایم و اگر رها کنیم و به صورت ناقص عمل کنیم به این اهداف نمی‌رسیم. یکی از مهمترین بخش‌ها معماری است. کار معمار خیلی مهم است که بهترین استفاده از فضا انجام شود. در قدیم چطور خانه می‌ساختند  که در زمستان آفتاب‌گیر بود و در تابستان هوای آن خانه خنک بود. یعنی ساختن ساختمان بر مبنای رفاه بوده است. شما هرجا زمین مناسب پیدا کنید که آب داشته باشد می‌تواید این کار را انجام دهید حتی اگر  بتوانیم در هر استان دو شهر درست کنیم که بشود شهرستان اول آن استان هیچ اشکالی ندارد.

وی با اشاره به صحبت وزیر راه مبنی بر ایجاد همکاری بین بنیاد انقلاب و بنیاد مسکن گفت: تا انجایی که توان دارند باید چند محله را ایجاد کنند که رقابت را سالم ایجاد کنیم. امیدواریم بتوانیم شاهد تحول بزرگی باشیم. ما می‌خواهیم مردم زودتر به نتیجه برسند.روحانی با بیان اینکه سال آینده، در زمینه اشتغال و رونق اقتصادی مشکل داریم که به دلیل تحریم و فشارهایی که بر زندگی مردم وجود دارد، است اظهار داشت: یکی از جاهایی که باید اشتغال ایجاد کند، بخش مسکن، راه و راه‌آهن است. شما باید اشتغال ایجاد کنید و پیمانکاران، مردم و کارگران را بیاورید. یکی از راه‌ها اوراق مشارکت است. وی رعایت استاندارد در ساخت و ساز را مهم دانست و تصریح کرد: استاندارد باید جزو وسایل شما باشد. دیشب وزیر نیرو در هیات دولت از ورود برخی از خنک‌کننده‌های غیراستاندارد به کشور گله می‌کرد که مصرف برق در کشور را در تابستان‌ها بالا می‌برد. در مصالح ساختمانی، لوله‌کشی و سیم‌کشی هم کارگر با مهارت بیاورید. این شاید جزو وظایف وزارت کار باشد تا نیروهای با مهارت تربیت کند. ما فکر می‌کنیم هر کس آچار دست گرفت، لوله‌کش است.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: من نمی‌خواهم اسم سفارتخانه‌ای را بیاورم که مهندس و کارگرش از خارج است ولی این سفارتخانه چنان درست شده است که قالب و سیمانش بسیار درست است و نیازی هم به رونما، رنگ و سنگ ندارد.راه آهن جدید برلین که سه طبقه است، نگاه کنید. این راه آهن سیمانی است ولی چنان قالب‌بندی شده که وقتی آن را نگاه می‌کنی، آدم خوشش می‌‌آید. روحانی با تاکید بر اینکه باید کار را به توسعه‌گر واگذار کنید، خاطرنشان کرد: آنچه برعهده ماست، کمک به شماست. باید به مردم، بخش مسکن و... کمک کنیم. ما ۴۵ هزار میلیارد تومان بانک مرکزی را از بانک مسکن نگرفته‌ایم. بانک مرکزی با این پول در حال کمک کردن به شماست. ما این پول را نگرفته‌ایم و استمهال کردیم. این کار برای ما سخت بود. اگر این پول را برمی‌گردانیدیم می‌توانستیم تورم را راحت‌تر مهار کنیم ولی این کار را نکردیم تا بخش مسکن تحرک بهتر و بیشتری داشته باشد. وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون از واحدهای مسکن مهر در دولت یازدهم و دوازدهم ساخته شده است، ابراز داشت: شیوه آنها چندان درست نبوده ولی آنها را تکمیل کنید. نباید نقض و مشکل را به مردم واگذار کنیم. رئیس‌جمهور با تشکر از مدیران وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن بیان کرد: خوشحال هستیم در سالگرد زلزله کرمانشاه، مردم زلزله‌زده در خانه‌های خود هستند و در کانکس و چادر نیستند.
مرجع : ایلنا