به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ساعت ۰۸:۰۸
کد مطلب : ۱۶۷۸۷
سرمقاله سيدمحمد خاتمی در روزنامه گاردین:

غرب به دیپلماسی ایران پشت نکند

فرصتی استثنایی برای ایران و غرب پدید آمده است
گروه سياسي: سيدمحمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران، با نگارش مقاله‌ای در روزنامه بریتانیایی گاردین با عنوان "غرب به دیپلماسی ایران پشت نکند" گفته است که انتخاب حسن روحانی، سیاستمدار میانه روی ایرانی به عنوان رئیس جمهور این کشور، فرصتی استثنایی برای ایران و غرب پدید آورده است.
غرب به دیپلماسی ایران پشت نکند
این مقاله در آستانه ورود آقای روحانی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل و افزایش چشمگیر خوشبینی ها به بهبود روابط ایران و غرب منتشر شده است. خاتمی در این مقاله نوشته است: رأی مردم ایران به دکتر روحانی و برنامه‌های تحول‌طلبانه‌اش در هر دو عرصه‌ سیاست خارجی و داخلی فرصتی استثنایی و شاید تکرارنشدنی، برای ایران، غرب و همه‌ قدرت‌های محلی و منطقه‌ای فراهم آورده است تا با سیاست خارجی گفت‌و‌گو محور و مبتنی بر رضایت، تکریم و عدالت از قلب خاورمیانه، از جمله با حل‌و‌فصل دیپلماتیک پرونده‌ هسته‌ای ایران که کاملا قابل حل است اگر حسن نیت و انصاف در کار باشد، شاهد دنیایی بهتر برای شرق و غرب عالم باشیم.

این مقاله كه امروز سه شنبه به عنوان سرمقاله منتشر شده، نخستین مقاله آقای خاتمی در یک روزنامه انگلیسی زبان چاپ بریتانیا است. رئیس جمهور اسبق ایران در این مقاله نوشته است: کسانی که اسیر گذشته مانده‌اند از درون حصار خاطرات و تجربه‌های تلخ، سنگ‌های تردید و نگرانی به سوی قطار دیپلماسی پرتاب می‌کنند. ایشان متوجه نکته‌ای ساده درباره‌ نسبت میان سیاست خارجی و سیاست داخلی نیستند. ایشان نمی‌دانند یا نمی‌خواهند این واقعیت را بپذیرند که تحولات سیاست خارجی از تحولات داخلی کشورها آغاز می‌شود.

خاتمی با یادآوری مذاکرات اتمی ایران با سه کشور اروپایی در سال های پایانی ریاست جمهوری نوشته است: فرصت حل‌وفصل دیپلماتیک مسائل ایران و غرب، از جمله مسأله‌ هسته‌ای ایران سال‌ها پیش در دوران ریاست جمهوری من فراهم آمد و از دست رفت.

رئیس جمهور پیشین ایران در مقاله خود در روزنامه گاردین ادامه داده است: شکست دیپلماسی علی‌رغم طلوع افق توافق بیش از یک دهه پیش، دو علت اصلی داشت: یکی، فشار همان سیاست‌هایی که آمریکا را پس از فاجعه‌ یازدهم سپتامبر به تکرار فاجعه در قالب دو جنگ خسارت‌بار در افغانستان و عراق کشانده بود، به‌ویژه در عراق به بهانه‌ کاذب مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی که کذب آن‌ بعدا خیلی زود بر همگان آشکار شد. علت دیگر، فشار و نفوذ کشورهایی بود، خصوصا اسرائیل، که استمرار رونق و نفوذ منطقه‌ای و جهانی خود را در گرو تداوم تیرگی روابط میان ایران و غرب، خصوصاً روابط با آمریکا، و تنش در خاور میانه می‌دیدند.

مقاله آقای خاتمی در آستانه ورود حسن روحانی رئیس جمهور ایران به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد منتشر شده است. خاتمی خود در زمان ریاست جمهوری اش با سخنرانی در این مجمع پیشنهاد نامگذاری سال ۲۰۰۱ به نام سال گفت و گوی تمدن ها را مطرح کرد که با توافق اکثریت اعضای مجمع پیشنهاد او تصویب شد اما در سپتامبر همان سال به حمله به برج های دوقلوی نیویورک، آمریکا و کشورهای موتلف آن با هدف آنچه که مبارزه با تروریسم خوانده می شد، به افغانستان حمله نظامی کردند.

حميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۸:۲۶
آفرين بر سيد بزرگوار . به خدا خيلي دوستت داريم (133408)
ناصر ( موج نو)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۸:۵۲
خاتمی عزیز تو محبوب قلبهایی (133413)
مازيار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۸:۵۹
چقدر دوست داريم خاتمي. (133414)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۹:۰۶
سلام بر خاتمی و دروووود بر اندیشه او (133416)
زیگموند
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۹:۴۱
دلم به حال ایران میسوزد نصف جمعیتش در جنگ جهانی از گرسنگی تلف شد و نیمه دیگر تقریبا علف خوار شده بودند-واردات غلات تخریم شده بود-نیم خاکش را ربودند و.....حالا مقاماتش تشنه یک لبخند.....راستی چرا اینجوری شده ب نظر شما؟این مطلب رو تا حالا هر خبر گزاری گذاشتم نشون نداد... (133423)
سعید
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۱:۰۶
اولا حرفت با واقعیت 90 درصد فاصله داره و فقط 10 درصدش درسته . دوم دنیا روز به روز در حال پیشرفته . نمیشه با تفکر 50 یا 100 سال پیش مملکت اداره کرد . بد میگم ؟ (133454)
رامین
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۲:۲۷
زیگموند خان!
دلت به حال خودت بسوزه که بقول برره ای ها نووفهمی که ما منتظر لبخند نیستیم بلکه دنبال دوست یابی هستیم! بقول معروف هزار دوست کمه و یک دشمن زیاد...! اونم چه دشمنی!!!! (133499)
دشمن و دوستی !
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۶:۰۴
اون یک دشمن اهل دوستی نیست اینو مطمن باش (133669)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۲:۳۳
اون اتفاق ها همش به خاطر سیاست های نادرست حاکمان بوده، به خاطر اینکه حاکمان فقط به فکر منافع خودشون بودند. به گرسنگی مردم فکر نمی کردن. و این درست همون اتفاقیه که توی هشت سال گذشته هم افتاد. کشور رو به نابودی رفت و نزدیک بود به قحطی بیفتیم. چه اشکالی داره که با حسن تعامل و سیاست درست نگذاریم مردم بیچاره و گدا بشن؟ شما اسمش را میگذارید تشنگی لبخند ما بهش میگیم دغدغه مردم را داشتن و درست فکر کردن (133501)
مهرداد
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۲:۵۶
این به خاطر وجود افراد افراطی است که 8 سال افراد لایق را کنار گذاشت ، و این شود که می بینید. (133512)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۳:۲۱
چرا 60 سال پیش رو میگی همین 33 سال قبل با عراق 8 سال جنگیدیم کلی شهید و جانباز دادیم، هر سال سالگرد دفاع مقدس داریم و خاطرات جنگ رو مرور میکنیم؛ چرا الان با عراق رابطه داریم؟!
زیگموند کسی تشنه ی لبخند کسی نیست، ما نمیتونیم تا ابد با دنیا دشمن بمونیم. دلت برا خودت بسوزه با این افکارت. (133521)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۶:۰۷
عزیز من حکومت عراق عوض شد
هر چند به نظر خودم لازم نیست با کشوری مثل عراق رابطه داشت (133678)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۳:۲۴
1- چه ربطی به این موضوع داره؟
2- نه تنها برخی مقامات ما که خیلی از ما ایرانیها تشنه لبخندیم چراکه هنوز انسانیم و اگر انسانیت وجود دارد لبخند هم وجود دارد.
3- آقای زیگموند مادامی که برخی مثل شما دنیا رو سیاه و سفید مطلق میبینند، تمام رنگها در جعبه مداد رنگی خاک خواهند خورد!
4- خداوند همه ما را هدایت کند. (133524)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۱۲
وقتی از سیاست و دیپلماسی چیزی نمیدونی حرف نزن. هشت سال کشور به گند کشیده شد. کم کم داره اوضاع مردم بهتر میشه (133571)
سعید
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۰۹:۵۰
موندم امثال خاتمی تو این مملکت نبودن چی میخواست بشه ایران؟ درود بر تو سید بزرگوار (133425)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۱:۱۸
اگر نبودند احمدی نژاد هم ریس جمهور نمیشود
کارهای هاشمی و خاتمی احمدی نژاد را احمدی نژاد کرد
قبول کنید که اشتباه کردند (133461)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۵:۳۲
حرف حساب
منفي ها براي چيست ؟! (133633)
چرا؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۶:۱۳
آره اینو خیلی با حال گفتی
می گن زمان سید محمد همه چیز عالی بود همه خوشحال و شاد
فقط نمی دونم چرا سال 84 به احمدی رای دادن
نه معین نه هاشمی نه کروبی نه مهرعلیزاده و نه حتی قالیباف و لاریجانی
یک راست رفتند سراغ کسی 180 درجه عکس خاتمیه !! (133684)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۱:۳۴
یه کشور بدتر از کره شمالی (133474)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۱۸
جنبش اصلاحات رو طیفی از دانشجویان به وجود آوردند نه خاتمی
اگه خاتمی نبود یک شخص دیگه میشد رهبر اصلاحات (133577)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۵:۴۰
نمي دانم شما سال ٧٥ و ٧٦ چند سالتان بوده يا چقدر درباره علل شكل گيري واقعه دوم خرداد و ظهور جريان اصلاحات مطالعه كرده ايد . همين قدر بدانيد درباره تاثير دانشگاه و جريانهاي دانشجويي در مسائل سياسي مملكت اغراق هاي زيادي شده است . از پيرمردهاي بشاگرد و تايباد و ايذه تا جوانان شهرك غرب و جردن به خاتمي راي دادن .دانشگاه هم تاثير داشت ولي نه به اندازه اي كه خاتمي را مديون كند . مثل افشاري و عطري حرف نزنيد لطفاً (133640)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۶:۱۶
دوست عزیز دادن پیام ازادی سال 76 (با اون اوضاع امنیتی ایران ) کار هر کسی نبود . خاتمی این پیام رو داد تا به عده ای تند رو اعلام کنه رای اکثریت با نظر اونا (تندرو ها) مخالفه. این خود نیازمند یه اراده و شجاعت بود که خاتمی از خود نشون داد. میتونست مثل بعضیا بعد از رای اوردن خلاف حرفشو عمل کنه اما تا اخرین روز کاریش پای حرفش ایستاد و گفت :"""ازادی""". حالا بازم سر حرفت هستی؟ (133686)
ساحل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۷:۱۹
14:18
معلوم نیست کی هستی و چه کاره ای!جریان اصلاحات بدون خاتمی که لاشک رهبر این جریانه،معنی نداره.ما ملتم بخاطر ایشون حامی اصلاحاتیم. (133711)
یه مــــــــرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۹:۱۵
خندم گرفت به حرفت:) فرزندم تو چند سالته اومدی اینجا مزه می پرونی؟ (133754)
یه مـــــــــــرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۹:۱۸
درود بر سید محمد خاتمی که آینه تجلی بخش فرهنگ و شخصیت والای اصلاح طلبان در جهان است. (133756)
کارمند
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۰:۰۷
اشخاصی مثل آقای خاتمی ،هاشمی و روحانی و امثالهم با دیدگاههای متمدنانه و به روزشان از بهترین سرمایه های این مملکت هستند که می توانند در صورت ایجاد فضای باز با هماهنگی رهبری ایران را به کشوری قدرتمند از لحاظ اقتصادی و سیاسی و نظامی تبدیل کنند البته اگر افراطیون بگذارند (133429)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۰:۱۷
هر کاری بکنی دکتر روحانی نمیشی
روحانی نه به نظام و نه به مردم هیچ موقع پشت نخواهد کرد
روحانی هیچ موقع با یک دروغ موجب خونریزی و بی اعتباری مملکت نخواهد شد
روحانی به نظام اعتبار داده و میدهد
روحانی یعنی روحانی
روحانی بیسته (133431)
moh3n
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۵۰
نمدونم چرا هر نظری که خیلی تابلو با نظر جامعه تناقض داره پرچمش ایرانی نیست!
بی شک آقای خاتمی و خاطرات سازنده ی دیپلوماسی دوران ایشون غرب رو به آینده ی بهتر در این مسیر امیدوار کرده. پس سعی نکن تابلو کنی هدفت فقط تخریبه! (133602)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۵:۲۲
منظورت محور شرت قرار دادن ایران توسط آمریکاست دیگه آقای ایرانی (133624)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۶:۳۹
پرچم که
شما با یک نرم افزار می تونی با IP جعلی نظر بذارری
البته من منظورم با این دوستمون نیست ( ممکن ایشون استرالیا باشن) و من قبلا هم دیدم که مخالف خاتمی نظر می ده با همون پرچم استرالیا ( فکر کنم همونه) حالا هر کسی استرالیا باشه نباید نظر بده! حرف بدی که نزد
دوست داری من با پرچم کجا نظر بدم
المان ایتالیا برزیل ؟
گابن چطوره ؟ (133700)
یاسین
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۰:۲۳
آقای خاتمی شما هنوز طرفدار حسن شحاته هستید ؟!!! (133434)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۵:۳۴
نه از اين به بعد به خاطر گل روي شما ميخواد طرفدار شيطان پرست ها بشه آقاي زندانيان مذهبي! (133636)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۰:۲۹
خدایی مواظب اقای خاتمی باشید این مرد را باید حفظ کرد (133439)
فرهاد
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۰:۴۱
بسیار جای خوشحالی است که کم کم شاهد از بین رفتم تیرگی در سیاست خارجی کشورمان ایران هستیم. ملت ایران با گذشت 8 سال به نکات بسیاری پی بردند. مهمترین آن، تعامل با دیگران و حتی کشوریست که دشمنش می پنداریم. در حالی که تاریخ جهان چندین بار این مسئله را به خود دیده.
ژاپن نمونه بارز این تعامل است. تعاملی بین کشوری که توسط آمریکایی ها اداره می شد و کشوری که اکنون در بسیاری از فن آوری ها حتی جلوتر از آمریکا در عرصه اقتصاد پیشتاز است. این مسئله با سونامی که کشور ژاپن ولی اقتصاد آمریکا را در هم نوردید کاملا به چش می خورد.
دیگر زمان تعامل است و نه پافشاری بر ارزشهایی که برای نسل سوم انقلاب تعریف نشده است. تنها رفاه، آرامش و امنیت است که آرمان نسل سوم انقلاب است و نه دشمن تراشی و القاء این نکته که تمام جهان دشمن است و تنها دوست ما کشورهای گرسه آفریقایی که حتی نکته ای نیز در نقشه جعرافیا نیستند. شان ملت ایران تعامل سازنده با تمام جهان است. مان روندی که خاتمی عزیز آغاز کرده بود و با 8 سال ریاست احمدی نژاد به تباهی کشیده شد. (133444)
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۰:۴۳
درود و صد سلام به سيد بزرگوار كه مايه‌ي فخر اين سرزمين است. از بيان و نگارش افراد مي‌توان به نيات و افكار انسانها پي برد و تفكرات و انديشه هاي اين سيد عزيز از زمان خويش بدون اغراق چندين دهه جلو تر است. البته افسوس و صد افسوس كه انساني با اين طبع بلند و وارستگي به انواع و اقسام تير و تركشهاي كين و كوته نظري نشانه گرفته مي‌شود. اما با تمام وجود محيط مسمومي كه براي ايشان درست مي‌كنند اين بزرگوار محبوبتر و نقش كاريزماتيكشان گسترده تر مي‌شود. به اميد روزي كه بسترهاي خردورزي و تعقل گسترش يافته و زمينه‌هاي جهل و واپسگرايي محدود و ميرا شود. (133446)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۰:۴۴
احسنت احسنت بر شرفت سیدجان (133447)
حامد
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۱:۵۰
به نام خدا.

حالا به جنابان رسایی ، حسینیان ، کوچک زاده و دیگر عزیزان پایداری مخصوصا احمدی نژاد بگویید یه دو خط مقاله بنویس که در جهت بعبود وضع کشور و استفاده از "ظرفیت" ها باشه! اگر تونستن!

برای همین هاست که یه دونه ای سید ... (133483)
بختيار
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۲:۲۰
با همين بغضي كه در گلو دارم
زنده باد اصلاحات
زنده باد ايران (133492)
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۲:۲۰
یه دونه ای به مولا (133493)
هاشم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۳:۵۴
عشق است خاتمی... (133545)
هاشم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۰۰
سید عزیز کاملا به جا بودمقاله ات (133559)
ایراندوست
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۰۸
تاریخ در مورد شما ای خردمند فرزانه قضاوت خواهد کرد همانطور که در مورد امیرکبیر قایم مقام ودیگران قضاوت می کند درود بر سید عزیز وبزرگوار (133569)
احمد
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۴:۱۸
رییس جمهور باید لحن جنگ طلبانه نداشته باشد تا همه به او احترام بگذارند. درود بر آقای خاتمی که دارد ماهیت اصلاحات را از افراطیون برای جهان روشن میسازد.الان جهانیان با خود فکر میکنند افراطیون کجا و اصلاح طلبان کجا (133578)
بى نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۶:۱۱
به خدا كيف كردم از اين ادبيات قشنگ آدم لذت ميبره فرق از كجا تا كجا.......... (133681)
ساحل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۷:۰۹
خیلیییییییییی دوست داریم سید...آبرو و سرمایه کشوری (133707)
عاشق رهبر اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۲ ۱۹:۵۷
محبوب ومحبوب می ماند، (133774)