به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۱۰ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۱۶۸۴۶۳
در نشست بررسی اعتراضات دی ماه سال 96، حزب اتحاد

يك اقتصاددان: در جامعه، انبار باروت وجود دارد

يك اقتصاددان: در جامعه، انبار باروت وجود دارد
گروه اقتصادي: دایره اطلاع رسانی منطقه تهران بزرگ حزب اتحاد ملت  به مناسبت سالگرد اعتراضات دی ماه سال گذشته نشستی را با موضوع بررسی ابعاد سیاسی و اجتماعی این اعتراضات با حضور آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و كمال اطهاری اقتصاددان و تحلیلگر مسایل اقتصادی برگزار کرد.

در نشست بررسی اعتراضات دی ماه سال 96، مباحث از منظر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی بررسی شد. دو کارشناس حاضر در این نشست اقتصاد غیرمولد و رانتی، عدم پاسخ گویی به مطالبات مردم بعد از انتخابات و ضعف در چیدمان کابینه دوم دولت روحانی، جای خالی روشنفکران دارای هژمونی اخلاقی، فکری و برنامه اقتصادی به صورت توامان و موارد دیگر را از مشکلات جدی کشور دانستند و در صورت عدم توجه برای رفع این مسایل احتمال تکرار اعتراضات دی ماه سال 96 را دوچندان خواهد کرد.  

در این نشست کمال اطهاری تحلیلگر مسایل اقتصادی با بیان اینکه وقایع دی ماه سال گذشته هشدار بزرگی برای دو گروه روشنفکر رسمی و غیررسمی بود که جامعه از آنها بریده است، گفت: این هشدار را باید جدی گرفت. این وقایع به خاطر مجموعه دلایل عینی و مجموعه عوامل ذهنی رخ داده است. در سال 94 هشدار دادیم با کاهش دامنه جنگ با داعش مردم به خیابان می آیند . نباید این هشدار را سبک بگیریم تا جامعه راهی را برود که شایسته ثمره چند دهه اخیرش نباشد.

وی ادامه داد: مرکز پژوهش های مجلس درباره فقر تحقیق چندبعدی انجام داده است که این پژوهش نشان می دهد که در مناطق شهری فقر از اواخر دهه 80 تا 93 افزایش یافته است. در کنار توسعه فقر، بیکاری به خصوص بیکاری فارغ التحصیلان، کاهش بهره وری سرمایه و کار، عدم شایسته سالاری در سیستم های اداری به خصوص دولتی و تبعیض های مختلف، نارضایتی اجتماعی از جمله مخالفت با حضور بانوان در ورزشگاه موجب شد تا مردم به خیابانهای بیایند.

تحلیلگر مسایل اقتصادی همچنین تصریح کرد: بعد از مشروطه در ایران و روشنفکران آن دوره، ما دیگر روشنفکری که بتواند هژمونی اخلاقی، فکری و برنامه اقتصادی توامان ارائه دهد، نداشتیم. در دهه 40 روشنفکرانی بودند که مشروعیت اخلاقی را سیستم می گیرند اما صاحب برنامه نیستند. شرط بدست آوردن هژمونی سیاسی این است که یک جریان از نظر ذهنی بتواند هژمونی فکری و اخلاقی را در متن برنامه اقتصادی تعریف کند.

اطهاری با بیان اینکه بعد از انقلاب ما تنها هژمونی اخلاقی بدون ارائه برنامه اقتصادی و سازو کار بروکراسی را ارائه کردیم، اعلام کرد: وقتی جریانی بگوید که من عدل علی را برقرار می کنم بدون اینکه ساز و کار آن ارائه دهیم، وضعیت کنونی می شود زیرا ما عدالت و سایر شاخصه ها را به صورت خام بیان کردیم. قبل از انقلاب فعالیت های اقتصادی به صورت رانتی نبود برای همین در بازار جهانی حضور یافت و صادراتی نیز آغاز شد اما در بعد از انقلاب، اقتصاد بدون عقلانیت ایجاد شد که موجبات ایجاد سیستم اقتصادی رانتی بود.

وی گفت: روشنفکران رسمی و غیررسمی باید در برابر این اقتصاد برنامه ارائه می کردند می توانستند با ارائه "نهادسازی" سیستم اقتصادی جدید برای اقتصاد کشور برنامه ارائه کنند. اما حال بعد از چهار دهه اقتصاد کشور را نئولیبرالیسیم (جریان آزاد سرمایه) می دانند اما این تفکر در مقابل پیوستن ایران به FATF مخالفت می کند. این اقتصاددان با بیان اینکه انبار باروت در سطح جامعه وجود دارد و نباید این هشدار را جدی نگرفت این راه راهی نیست که شایسته ثمرات گذشته انقلاب باشد، گفت: روشنفکران می توانستند با ارائه برنامه به نهادسازی شکل دهند و سیستم جدید اقتصادی را بوجود آورند .