به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۹ ساعت ۱۹:۰۲
کد مطلب : ۱۷۰۱۴۷
توسط سازمان جهانی بهداشت

۱۰ تهدید اصلی برای سلامت بشر اعلام شد

گروه جامعه: سازمان جهانی بهداشت وابسته به سازمان ملل متحد از مقابله با آلودگی هوا، چاقی مفرط و عدم تمایل به واکسیناسیون به عنوان سه اولویت خود در سال جدید میلادی خبر داد.
۱۰ تهدید اصلی برای سلامت بشر اعلام شد
این نهاد همچنین ۱۰ تهدید بهداشتی را که از نظر این سازمان باید در ۱۲ ماه آینده به آنها به طور ویژه توجه کرد،  اعلام کرد. در این فهرست بیماری‌های غیر مسری مانند ناراحتی‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان در کنار بیماری واگیردار عفونی همچون ابتلا به «اچ‌ای وی» و ویروس ابولا قرار گرفته اند.
آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی
از هر ۱۰ فرد ساکن کره زمین ۹ نفر هر روز هوای آلوده تنفس می‌کنند. سازمان جهانی بهداشت آلودگی هوا را مهمترین تهدید برای سلامت افراد از نظر زیست‌محیطی تشخیص داده است. سالانه هفت میلیون نفر به دلیل ابتلا به بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
بیماری‌های غیر مسری
منشاء بیش از ۷۰ درصد موارد مرگ و میر در جهان ابتلا به بیماری‌های غیرمسری مانند دیابت، سرطان و ناراحتی‌های قلبی عروقی است. این در حالی است که ۱۵ میلیون نفر از افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری غیرمسری جان خود را از دست می‌دهند بین ۳۰ تا ۶۹ سال سن دارند.
مصرف سیگار، عدم فعالیت جسمی، مصرف الکل، رژیم غذایی نامناسب و آلودگی هوا پنج عامل موثر در افزایش بیماری‌های غیرمسری هستند.
شیوع آنفلونزا در سطح جهان
سازمان جهانی بهداشت بر این باور است که جهان با شیوع آنفلونزا روبرو خواهد شد. با این حال زمان و گستردگی شیوع آن مشخص نیست.
موقعیت‌های شکننده و آسیب پذیر
سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر از ساکنان کره زمین در مناطقی زندگی می‌کنند که مناقشات سیاسی و اجتماعی و ضعف خدمات پزشکی، آنها را از خدمات اولیه و اساسی بهداشتی محروم کرده است.
مقاومت ضد میکروبی
مقاومت بدن در برابر داروهای مقابله با مالاریا، ضدویروسی و ضدمیکروبی یکی از ۱۰ خطر اصلی برای بهداشت ساکنان کره زمین محسوب می‌شود. مقاومت در برابر داروهای ضدمیکروبی ممکن است بار دیگر بشر را در موقعیت عدم دسترسی به درمان موثر برای درمان عفونت‌ها قرار دهد. عدم امکان مقابله با عفونت‌ها می‌تواند عمل‌های جراحی و شیمی‌درمانی برای مقابله با سرطان را دشوار کند.
ابولا و دیگر ویروس‌های بیماریزا
جمهوری دموکراتیک کنگو در سال ۲۰۱۸ با دو مورد از شیوع ویروس ابولا روبرو شد. هر دو مورد از شیوع ویروس ابولا به شهرهای پر جمعیت گسترش یافت.  سازمان جهانی بهداشت هشدار می‌دهد که برای بسیاری از ویروس‌های بیماریزا درمان و واکسن مناسب وجود ندارد. ضعف اولیه خدمات پزشکی، عدم تمایل به واکسیناسیون، تب دنگی و ابتلا به «اچ‌ای وی» از دیگر تهدیدهایی است که سازمان جهانی بهداشت نسبت به پیامدهای آنها در سال ۲۰۱۹ هشدار داده است.