به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۱ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب : ۱۷۰۲۴۸
عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی کشور تشریح کرد:

زیر و بم بودجه برخی دستگاه‌ها در سال 98

گروه اقتصادی: سهم دولت از کل بودجه کشور، ۹۴ درصد است و بودجه سایر دستگاههای غیر دولتی کشور مثل قوه قضائیه، مجلس، مجمع تشخیص مصلحت، شورای نگهبان، نیروی انتظامی، ارتش، سپاه، مراکز دینی و ... فقط ۶ درصد از بودجه کل کشور است.
زیر و بم بودجه برخی دستگاه‌ها در سال 98
اکبر ابدالی محمدی عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی کشور اظهار کرد: ۷۵ درصد از کل بودجه کشور معادل ۱۲۷۴ هزار میلیارد تومان به شرکت های دولتی می‌رسد که در مجلس بررسی نمی‌شود، یعنی تمامی صحبت ها و دعواها برسر ۲۵ درصد مابقی بودجه است که خود جای تامل دارد.مولف کتاب "اقتصاد مقاومتی؛ تفسیر جهادکبیر" خاطرنشان کرد: بودجه کل کشور مبلغ ۱۷۷۵ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت های دولتی مبلغ ۱۲۷۴ هزارمیلیارد تومان و بودجه عمومی کشور مبلغ ۴۷۸ هزارمیلیارد تومان شامل وزارتخانه ها، حقوق کارمندان، بودجه سلامت و... است.ابدالی محمدی با اشاره به افزایش ۵۲ درصدی بودجه شرکت های دولتی نسبت به سال قبل اظهار کرد: سال گذشته کل بودجه شرکت های دولتی ۸۳۹ هزار میلیارد تومان بوده و امسال با ۵۲ درصد افزایش به ۱۲۷۴ هزار میلیارد تومان رسیده است، این درحالی است که بودجه عمومی کشور صرفا ۱۳ درصد افزایش پیدا کرده است.وی ادامه داد: سال گذشته نسبت بودجه شرکت های دولتی به کل بودجه کشور ۶۷ درصد بوده، اما امسال سهم بودجه شرکت های دولتی از کل بودجه کشور به ۷۵ درصد رسیده است؛ ۷۵ درصدی که در مجلس مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: براساس لایحه ای که دولت اعلام کرده است هزینه شرکت های دولتی زیان‌ده ۱۱ هزار میلیارد تومان است، در مقایسه با بودجه فرهنگی کشور، بودجه این شرکت ها حدود ۹ برابر بودجه فرهنگی کشور است، چرا باید یک شرکت دولتی زیان ده باشد؟ چرا کسی میزان هزینه تمام شده و سودآوری این شرکت‌ها را بررسی نمی‌کند؟ در حالی که مجلس باید به این موارد ورود پیدا کند.عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی کشور افزود: اخیراً فضاسازی‌های زیادی بر علیه بودجه فرهنگی کشور شکل گرفته اما خوب است بدانیم کل بودجه ای که دولت برای دین و مذهب در نظر گرفته معادل ۱۳۰۰ میلیارد تومان یعنی صرفاً ۰.۰۷ درصد از کل بودجه است.وی افزود: اگر نسبت به بودجه فرهنگی کشور بسنجیم، بودجه دین و مذهب فقط ۱۶ درصد بودجه فرهنگی کشور است و جالب این‌که بودجه دین و مذهب، ۱۰ درصد اختلاس ۱۳ هزار میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان است. با این وجود جوسازی علیه این بودجه ناچیز این ذهنیت را ایجاد می کند که مگر قرار است در پوشش این خبرسازی‌ها اتفاقاتی بیفتد؟

ابدالی محمدی با اشاره به کاهش ۴۳ درصدی بودجه دین و مذهب در لایحه سال ۹۸ نسبت به بودجه سال جاری عنوان کرد: ‌بودجه شورای عالی حوزه های علمیه ۳۱ درصد کاهش، شورای عالی حوزه علمیه خواهران ۳۸ درصد کاهش، بودجه جامعه المصطفی ۳۴ درصد کاهش و  بودجه سازمان تبلیغات ۲۸ درصد کاهش داشته است.وی در خصوص بودجه جامعه المصطفی با تاکید بر این مطلب که در حالی که بودجه جامعه المصطفی کاهش یافته است، کمک به مخارج سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین المللی ۲۲ درصد افزایش یافته و از ۱۵۸ میلیارد تومان به ۱۹۳ میلیارد تومان در لایحه ۹۸ رسیده، مدعی شد: سازمان‌هایی که ما را تحریم می‌کنند و قطعنامه برعلیه ما صادر می‌کنند افزایش بودجه داشته‌اند، جالب این‌که بودجه کمک به سازمان ملل تقریباً برابر با بودجه جامعه المصطفی است!‌ابدالی محمدی در خصوص بودجه جامعه المصطفی هم عنوان کرد: بودجه جامعه المصطفی با ۵۰ هزار فارغ التحصیل و ۵۰ هزار دانشجوی خارجی از بسیاری از دانشگاههای کشور کمتر است. تک تک دانشجویان و فارغ التحصیلان جامعه المصطفی می‌توانند یک سفیر اقتصادی برای کالای ایرانی و آوردن توریست به ایران باشند، دولت باید با شبکه سازی از این افراد در راستای اقتصاد کشور استفاده کند. سوال این است چرا دولت برنامه ای برای استفاده از این ظرفیت عظیم برای کمک به صادارت کالاهای ایرانی ندارد؟

ابدالی محمدی اظهار کرد: در طی ارتباطی که با دانشجویان خارجی جامعه المصطفی داشته ایم بسیاری از آنها تعصب شدید بر روی کالای ایرانی و مصرف آن دارند و حتی عنوان کرده‌اند در کشور خودشان هم از کالای ایرانی استفاده می کنند. در دیدارهایی که با مسئولان جامعه المصطفی داشته‌ایم در بحث اقتصاد اعلام آمادگی و کمک رسانی به مسئولان را در بحث اقتصاد مطرح کرده‌اند ولی تا کنون از این ظرفیت استفاده نشده است.عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی کشور ‌افزود: با ظرفیت عظیمی که جامعه المصطفی بعد از انقلاب ایجاد کرده است می‌توان به صراحت گفت چندین برابر وزارت خارجه فعالیت داشته است.این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: ۵۰ میلیون نفر در سراسر دنیا توسط جامعه المصطفی مسلمان شده‌اند، این یعنی بازار ۵۰ میلیونی برای کالای ایرانی که برای بهره‌برداری از آن، وزارت خارجه و وزارت صنعت باید اراده داشته باشند.وی در پایان افزود: در طی چند سال گذشته حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بودجه بسیاری از نهادهای دینی محقق شده و بخش زیادی از بودجه این مراکز محقق نمی‌شود.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: لایحه بودجه