به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۱ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب : ۱۷۰۲۷۱
به مناسبت زادروز فردوسی

بلندای نام ایران، وامدار شاهنامه فردوسي

بلندای نام ایران، وامدار شاهنامه فردوسي
✍️ بهرام قاسمی (سخنگوی وزارت امورخارجه)

یکم بهمن ماه زادروز پارسی گوی بزرگ فردوسی است. شاهنامه او نقش خیال انگیز و شاهكار حماسه و اسطوره ای است که در تار و پود ایران زمین سخت  در هم تنیده شده است. شاهنامه عشق نامه است. نامه عشق است و عشق‌ نامه ‌ای سرشار از نگاره های خیال‌ انگیز، حماسی و اندیشه های پر مغز و نغز، زیبایی های پر رمز و راز ، میهن دوستي ، نوع دوستی، جوانمردی، فتوت و آزادگی است.

آوازه فردوسی که امروز مرزهای جغرافیایی، قومی و نژادی را درنوردیده و جهان گير  شده، به دلیل نقش بی رقیب، بی نظير  و بی بدیل او در به تصویر کشیدن برترین فره انسانی و اخلاقی در چهره شخصیت‌ های نجیب شاهنامه است. شهروندان شاهنامه، اگر چه آمیزه‌ ای از جنس خیال، حماسه، افسانه و اسطوره اند، اما در گذر از صافی تخیل هنرمندانه، خلاق و اعجاز سخن شاعر، به جزئی جدایی ناپذیر، نامیرا و زنده در فرهنگ و یاد و يادگارهای ایرانی بدل  شده اند.

آنان  در  هر لحظه و همه لحظه ها با ما و در ما زندگی و زيست  می کنند. رستم خیال ما، قرن هاست سوار بر رخش، دیوان متجاوزان و غارتگران وطن و اخلاق را به غل و زنجیر می کشد. در سلوک  و فرهنگ اهورايی شاهنامه، کرنش و تسلیم در مقابل زور آوران ،قلدرمابان، آسان خواران واژه‌ای بیگانه، بی‌معنی، مهجور و نامفهوم است.

بلندای نام ایران، وامدار شاهنامه است. خیال ایران بدون شاهنامه خیالی محال و به ترس اآوده و بيمناک  است. باید به احترام ۳۰ سال رنج اين اسطوره و شاعر دل خسته و خلوت گزیده برای حفظ فرهنگ و هویت و غيرت ملي ایران،  همگان در برابر او و رمز و راز هايش سر تعظيم  فرود آريم. فردوسی در دوران تنهایی و درد بی پناهی تاریخ و فرهنگ ایران زمین، تنها و به تنهايی با شاهنامه به جنگ  و ستيز و نبردي بی امان  با تباهی و تبهكاری و فساد بر می خيزد.

او در لحظه لحظه های تنهایی و غربت  غريبانه طولانی، عزت و سرفرازی به تاراج برده ایرانیان را در واژه واژه های شاهنامه باز افرينی می‌کند. کاخ بلند، باشکوه‌، پر شوكت و بی‌گزندی که این شاعر بلند آوازه از نظم پی‌افکنده، قرن‌های متمادی است که در برابر گزند  باد و بوران اهريمنان تاريخ  مصون مانده و سند افتخاری برای هویت ملی، فرهنگ و تمدن ایران زمين شده است. یک هزار و هفتاد و سومین زادروز نادره فرهنگ و ادب، حکیم ابوالقاسم فردوسی گرامی باد.