به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۴۴
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۱۷۰۴۳۳

«زری بافی» هنر ایرانی

عکس: مریم کامیاب
«زری بافی» هنر ایرانی
گروه عکس: فرهنگ و پوشش های محلی استان هرمزگان باعث ایجاد بازار کار مناسبی به نام «زری بافی» برای زنان هنرمند این منطقه شده است که بانوان، با تکیه بر هنر خویش نقش هایی زیبا آفریده و از آن کسب در آمد می کنند. بعد از صید، صیادی و تجارت، مهمترین و رایج ترین هنر و برجسته ترین حرفه شهرستان جاسک، زری بافی است که به لحاظ تنوع و ظرافت دارای نقش و نگارهای خاصی است که زیبایی خاصی به انواع پارچه های استفاده شده برای تهیه پیراهن و شلوار زنانه داده است.
زری بافی در واقع نام کلی تولیدهای صنایع دستی است و اکثر زنان شهرستان جاسک در تولید زری بافی، شک بافی، گلابتون دوزی، خوس بافی، کم زنی، پولاک دوزی و تولید انواع لباس های بندری و بلوچی است.
در راستای اشتغال زنان جاسک و رونق این هنر اصیل، کمیته امداد امام خمینی اقدام به پرداخت وام به زنان در راستای طرح های کار آفرینی کرده تا علاوه بر احیا و گسترش این هنر، زنان جاسکی در تامین هزینه های زندگی یا کمک به خانواده برآیند. طرح های اجرا شده برای خودکفایی مددجویان شامل کار انگیزی، توان افزایی، خودکفایی در بخش های مختلف از جمله صنایع دستی بوده است.
به دلیل نبود شغل مناسب در منطقه و مهاجرت مردان به شهرهای دور و نزدیک برای کار و دستمزدهای پایین، بانوان به ویژه زنان خانه دار نیاز به ایجاد شغلی خانگی با درآمدی هرچند کم دارند.
...
زری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانیزری بافی هنر ایرانی