به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۱۷۰۴۵۱

قیمت نفت رو به افزایش رفت

گروه اقتصادی: قیمت نفت روز چهارشنبه با امیدواری به هزینه بالاتر چین برای مهار کندی رشد اقتصادی، افزایش یافت.
قیمت نفت رو به افزایش رفت
 بهای معاملات آتی نفت برنت نسبت به روز سه‌شنبه ۳۵ سنت یا ۰.۶ درصد افزایش یافت و در ۶۱.۸۵ دلار در هر بشکه ایستاد.بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۵ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش نسبت به قیمت نهایی روز گذشته، به ۵۳.۲۶ دلار در هر بشکه رسید.رشد بهای نفت در معاملات روز جاری پس از کاهش دو درصدی در  روز سه‌شنبه روی داد که همگام با افت بازارهای مالی جهانی به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی بود و سرمایه‌گذاران را متقاضی دارایی‌های مطمئنی مانند اوراق قرضه دولتی و طلا کرد.ژاپن روز چهارشنبه اعلام کرد صادرات این کشور در سال ۲۰۱۸ به میزان ۳.۸ درصد کاهش یافته که بزرگترین کاهش در بیش از دو سال گذشته بوده و تحت تاثیر صادرات کمتر به چین و آسیا روی داده است. تقاضای جهانی ضعیف و جنگ تجاری آمریکا و چین به اقتصاد صادرات‌محور این کشور آسیب زده است. انتظار می‌رود گسترش کندی اقتصادی به رشد تقاضا برای نفت نیز لطمه زده و به افت قیمت‌های انرژی منتهی شود.

استین جاکوبسن، اقتصاددان ارشد در ساکسوبانک دانمارک در گزارش چشم‌انداز سه‌ماهه نخست سال ۲۰۱۹ اعلام کرد:اقتصاد جهانی دچار آسیب شده، اما دولت چین هرآنچه در توان دارد برای ثبات آن انجام می‌دهد. عامل مثبت دیگر تلاش آمریکا و چین برای پایان دادن به اختلافات تجاری فی‌مابین و جلوگیری از کندی اقتصادی شدیدتر خواهد بود. اگر تا پیش از پنجم فوریه که سال نو چینی آغاز می‌شود توافقی میان دو کشور حاصل شود، محرک نیرومندی برای رشد اقتصاد چین فراهم خواهد کرد.وزارت دارایی چین روز چهارشنبه اعلام کرد دولت این کشور هزینه مالی را در سال جاری برای پشتیبانی از رشد اقتصادی افزایش خواهد داد.با وجود این جاکوبسن هشدار داد که برنامه‌های محرک اقتصادی که از سوی دولت چین اجرا شده برای همیشه از رشد اقتصادی حمایت نخواهد کرد و ریسک رکود دیگری در سال ۲۰۲۰ وجود دارد.

اما عاملی که از ابتدای سال ۲۰۱۹ تاکنون از قیمت نفت پشتیبانی کرده، توافق کاهش تولید به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز میان کشورهای اوپک و غیراوپک بوده است. با این حال موفقیت تلاش‌های اوپک به تحولات مربوط به تولید نفت در آمریکا بستگی دارد. طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور  تحت تاثیر رونق حفاری نفت شیل، به میزان دو میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ رشد کرده و به رکورد ۱۱.۹ میلیون بشکه در روز رسیده است.بر اساس گزارش رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرده تولید نفت شل افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد، اما در سال‌های آینده آهسته‌تر خواهد شد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: قیمت نفت