به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۹:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۰۴ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۱۷۲۹۲۶

چگونه از افت انرژی در سیستم های گرمایشی و سرمایشی جلوگیری کنیم؟

گروه علمی: در دنیای امروز با توجه به اهمیت انرژی و هزینه‌های گزاف تولید آن برای سرمایش و گرمایش محیط‌های مسکونی،اداری،تجاری،صنعتی و درمانی، کنترل افت انرژی و استفاده بهینه از آن به امری مهم و ضروری مبدل گشته است.
چگونه از افت انرژی در سیستم های گرمایشی و سرمایشی جلوگیری کنیم؟
در واقع انتخاب بهترین راهکار و شیوه مناسب در جلوگیری از هدررفت انرژی گرمایی‌ می‌تواند از صرف هزینه‌های زیاد و غیرضروری در زمان استفاده از سیستم‌های تاسیساتی جلوگیری نماید. 
این به آن معناست که با یک طراحی هوشمندانه و دقیق در زمان اجرای سیستم‌های تاسیسات موتورخانه و همچنین سیستم‌های تهویه مطبوع‌ می‌توان در زمان کاربری از سیستم‌های مذکور،کمترین هزینه برای نگهداری و تعمیر تجهیزات سیستم‌های مذکور صرف گردد. 
البته این موضوع بطور سنتی از مدتها قبل جزء برنامه‌های محاسباتی مهندسان و طراحان پروژه‌های عمرانی و تاسیساتی بوده است که در چند سال اخیر با پیشرفت و ورود علوم و تجهیزات نوین به کشور، صورت جدیدی به خود گرفته و دیگر نیازی به کاربرد ملزومات قبلی و قدیمی در زمینه حفاظت از انرژی حرارتی احساس نمی شود. 
همانطور که اشاره گردید در سالیان نه چندان دور از انواع عایق‌های سنتی مثل پشم شیشه،پشم سنگ و دیگر موارد مشابه جهت جلوگیری از انرژی حرارتی در سیستم‌های تاسیساتی استفاده‌ می‌شد.اما امروزه با ورود محصول جدیدی به نام عایق الاستومریک ،سیستم عایق بندی دچار تحول شگرفی شده است. 
این محصول با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، هم از افت انرژی در سیستم‌های تاسیساتی جلوگیری‌ می‌کند و هم به لحاظ زیست محیطی‌ می‌توان آنرا دوستدار محیط زیست و عاری از هرگونه عارضه‌های جانبی دانست. 
 
انواع عایق الاستومریک و کابردهای آنها

در ایران از عایق الاستومریک تحت عنوان عایق الاستومری هم نام برده‌ می‌شود.بطور کلی عایق الاستومریک در دو مدل رولی و لوله ای تولید و عرضه‌ می‌گردد.مدل رولی که به عایق الاستومریک ورقه ای یا پتویی نیز معروف است بیشتر جهت پوشش انواع کانال هوا و بدنه سیستم‌های تهویه مطبوع بکار‌ می‌رود و مدل لوله ای نیز در پوشش بیرونی لوله و تاسیسات موتورخانه‌ها کاربرد دارد. 
عایق الاستومریک در هر دو مدل (رولی و لوله ای) دارای ضخامت‌های گوناگون‌ می‌باشد که به فراخور نیاز، در هر ضخامت‌ می‌توان آنرا مورد کاربرد قرار داد.برای محافظت لایه بیرونی عایق الاستومریک از پوشش فویل آلومینیوم در ضخامت‌های گوناگون استفاده‌ می‌گردد تا سطوح بیرونی عایق الاستومریک در شرایط آب و هوایی خشن محفوظ بماند. 
 
متعلقات مربوط به عایق الاستومریک در عایق بندی نوین

برای عایق بندی استاندارد در مرحله اول باید عایق الاستومریک با ضخامت متناسب جهت کاربرد در سیستم تاسیسات انتخاب گردد.سپس با متعلقاتی چون چسب عایق الاستومریک ، نوار درزبندی عایق الاستومریک ،رنگ پوشش عایق الاستومریک، فویل آلومینیوم جهت پوشش عایق الاستومریک اقدام به انجام عملیات عایق بندی نمود.
شرکت تهویه فراز با توجه به سابقه چندین ساله در تولید و عرضه انواع عایق الاستومریک یکی از پیشگامان برتر در این صنعت محسوب‌ می‌گردد.