به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۱۷۳۰۳
ادامه انتقادات به اظهار نظر سیف درباره نرخ ارز

آيا سیف بر موضع خود می‌ماند؟

گروه اقتصادي:‌ در حالی که پس از سفر رییس جمهوری به نیویورک پیش بینی می‌شد نرخ ارز در بازار آزاد تا حدودی کاهش یابد اما اظهارنظر ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه نرخ ارز در بازار آزاد به کف رسیده و دلیلی برای کاهش آن وجود ندارد، از کاهش نرخ ارز به زیر سه هزار تومان جلوگیری کرد.
آيا سیف بر موضع خود می‌ماند؟
پس از اظهار نظر رییس کل بانک مرکزی، غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی نیز در پاسخ به این سوال که چه نرخی برای ارز مناسب است؟ اظهار کرد: نرخ موجود در بازار به حدود 2900 الی 3000 هزار تومان رسیده که نرخ خوبی است. اما این اظهار نظر رییس کل بانک مرکزی انتقادات بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی را در پی داشت به طوری که محمد صدر هاشمی، کارشناس مسائل بانکی با بیان این که از رییس کل بانک مرکزی درخواست داریم درباره نرخ ارز اظهار نظر نکرده و بیشتر عمل کند، گفت:نرخ تعادلی ارز را بازار تعیین می‌کند.وی تاکید کرد: معمولا روسای بانک مرکزی در دنیا کمتر صحبت کرده و بیشتر عمل می‌کنند بنابراین از ایشان استدعا داریم که در این موارد اظهار نظر نکند.

سکوت سیف گزیده‌تر بود
محمد حسین ادیب کازشناس مسائل اقتصادی نیز معتقد است: با لغو بخش مهمی از تحریم‌ها عکس العمل بازار مبنی برکاهش قیمت دلار واقعی بود که در این شرایط گزیده بود که رییس کل بانک مرکزی سکوت می‌کردند.ادیب تصریح کرد: اتفاقات اخیر نشان می‌دهد که اغلب پیش بینی‌های رییس کل بانک مرکزی در مورد نرخ ارز صحیح نیست این در حالی است که ایشان با تجربه بانک‌های تجاری با نگاه مدیرعامل یک بانک خصوصی به اقتصاد کلان ایران می نگرند در حالی که ریاست بانک مرکزی نیازمند ادبیات بانک‌های مرکزی است به عبارتی ایشان در درون گفتمان بانک مرکزی تنفس نمی‌کنند.

قیمت دلار تابع دستور بانک مرکزی نیست
در این زمینه همچنین غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که که برای واقعی شدن قیمت ارز، دولت باید تورم را کنترل کرده، از واردات بی‌رویه جلوگیری کند و برای افزایش ارزش پول ملی تلاش کند، اظهار کرد:‌ قیمت دلار تابع دستور بانک مرکزی نیست بلکه تابعی از نوسانات متعدد از جمله درآمدهای کشور، تورم و همین‌طور تقاضای مردم است.به گفته او وقتی کشور به سمتی پیش می‌رود که تحریم‌ها برداشته می‌شود و معادلات سیاسی به خوبی شکل می‌گیرد به خودی خود قیمت دلار و تورم کاهش می‌یابد و این در معیشت مردم اثرگذار است.وی بر خلاف رییس بانک مرکزی معتقد است که قیمت دلار حباب دارد و واقعی نسیت.

انتقادات نسبت به اظهار نظر رییس کل بانک مرکزی تا جایی ادامه پیدا کرد که برخی نمایندگان مجلس از رییس‌جمهور خواسته‌اند با رییس کل بانک مرکزی به منظور انجام مصاحبه‌ غیرضروری و تأثیرگذاری در افزایش نرخ ارز برخورد شود.احمد توکلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در نامه‌ای انتقادی به سیف گفته که در حالی که هنوز ارزهایی که از بازار به داخل خانه ها رفته به بازار برنگشته و سفته بازی عده ای فرصت طلب پایان نیافته، سخن از کف قیمت یا قیمت منطقی به میان آوردن پایه اقتصادی ندارد و فقط به نفع دلالان، سفته بازان و بانک های خصوصی و مؤسسات اعتباری غیر بانکی است که با منابع سالم وغیر سالم دست به انبار کردن ارز زده بودند.

اما اظهار نظر سیف تاجایی برای وی دردسر ساز شد که صمد کریمی،رییس مرکز مبادلات ارزی و برخی دیگر از مقامات مسئول در بانک مرکزی اقدام به دفاع و توجیه اظهارات وی کرده و اعلام کردند که وی به دنبال کاهش ارزش پول ملی نبوده است این در حالی است که اتفاق نظر سیف و معاونش درباره این موضوع نشان از آن دارد که در بانک مرکزی درباره این موضوع بررسی صورت گرفته است. باید دید که آیا سیف بر موضع خود باقی خواهد ماند؟
مرجع : ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


behzad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۳:۳۸
باید دید صیف چه سودی از این کارش میبره (139285)
۱۳۹۲/۰۷/۱۰ ۰۴:۳۹
متاسفانه هر کس به فکر خویشه (139737)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۰ ۱۴:۱۷
ممکنه اگر این سیف و تفتیش کنین چیزی پیدا نکنین ولی مطمئن اگر پستوهای دوستانشونو کنار بزنین گنج قارون پیدامیکنین واین گنج هم خب نباید ارزشش کم بشه خدای نکرده.این حرفهای بی موقع دلیلش اینه وگرنه منو تو مردم کجای داستان هستیم .خیرنبینی مموتی (140015)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۸:۵۶
خوب ایشان تا دیروز خود یک سوداگر و یک بانکدار سود اندوز بود نمی توان انتظار داشت که به این زودی منافع دوستان و همپالگی های خود را فدای اکثریت فقیر جامعه کند (150754)
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۳:۴۳
نرخ خوب زیر 2000 تومان است.


آقای روحانی در شیرودی:





در ضمن برای آنهایی هم که یاد گرفتن سریع پیداشون بشه و داد بزنند که کاهش قیمت دلار به ضرر تولید ملی هست و صادر کننده داخلی:

باید بگم اصلا این گونه نیست کاهش قیمت دلار یعنی کاهش قیمت مواد اولیه و دستگاهها و ماشین آلات برای تولید کنند داخلی که به نفع انهاست، در ضمن برای جلوگیر از ضرر صادر کننده و تولید کننده ما بحث تعرفه های گمرکی را داریم که با دستکاری انها می شود حتی با وجود دلار ارزان از آنها حمایت کامل کرد و کوچکترین ارتباطی با دلار ندارند مگر اینکه بخواهیم صادر کننده میلیارد را میلیاردتر کنیم و مردم کشور را فقیرتر. (139288)
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۹:۲۳
چرا حرفا زود فراموش میشه؟ سیف باید عوض شه کاراش درست نیست به نفع مردم نیست .قیافشم که خیلی مغروره (139474)
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۹:۴۸
چرا صحبت های آقای روحانی را در شیرودی پیرامون دلار از کامنت من سانسور کردید؟!

من از سایت خود ایشان کپی پیست کردم دوباره می گذارم:


"""اگر می‌خواهید دروغ و تزویر از کشور رخت بربندد و دیگر مسوولی آمار غیردقیق ندهد و اگر می‌خواهید عزت و شکوه و مجد و عظمت به همه ایرانیان برگردد، و ریال ایرانی به جای اول خود برگردد و همچنین گذرنامه ایرانی به احترام خود بازگردد، پای صندوق آرا بشتابید.""" (139487)
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۳:۴۳
من اقتصاد دان نیستم!!!ولی انتظار دارم بعد از دوران ریاستشون ارزش پول ملی درست بشه. (139289)
علی
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۳:۴۳
سلام اظهارات سیف جایی بس تاسف داشت . بلد نیستی حرف نزن خواهشا دیگه دارم نا امیدم یشوم (139291)
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۹:۴۹
بلده خوبم بلده !!! منتها داره به نفع بانکهای خصوصی که قبلا اونجا ها رئیس بوده و خبر داره که چقدر ارز های دولتی گرفتن و از این راه ریخت و پاشاشونو تامبن میکنند و صادر کنندگان خاصی ( که احتمالا خودش هم سهام های قابل توجه ای در انها دارد)حرف میزنه! (139489)
۱۳۹۲/۰۷/۲۸ ۱۸:۵۶
اتفاقا بلد هستند حرف بزنند ایشان منظور داشت و دنبال تامین منافع عده ای بخصوص بود (150755)
فقر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۳:۵۲
اقاي سيف درد مردم فقير را منيداند ايشان وضع مالي بسيار خوب دارد از گراني خبر ندارد (139296)
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۵:۱۱
با حرف سیف مگه حالا حالاها دلار ارزون میشه ایشون باید عوض بشه کسی بیاد که غم مردم رو داشته باشه نه منافع سرمایه داران (139356)
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۷:۳۵
مغز نداره این سیف السلام قذافی! (139426)
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۴:۰۶
سیف را بر کنار کنید (139307)
مهدی 92
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۴:۰۸
آقای سیف این صحبت را در لابه لای صحبتهای خود گفت ولی توسط برخی خبرگزاری ها و از جله صداوسیما بزرگنمایی شد. تا شاید باز هم آبی گل آلود شود. (139313)
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۵:۰۳
ایشون با توجه به سابقه ای که دارن باید تو اظهار نظراشون حرفه ای تر عمل کنن ............ مگه اینکه هدف خاصی داشته باشن ....... (139349)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۵:۰۷
سیف زمانی از نظر خود دست برمی دارد که بداند سرمایه اش کاهش پیدا نمی کند . (139352)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۵:۰۸
اقای سیف تحویلش بگیر کفشه (139353)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۵:۴۵
سیف عزیز با درامدی که دارند هیچ وقت شرمنده زن و بچه اش که نشدند وگر نه حرف نسنجیده نمی زدند (139370)
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۶:۰۷
اگرسبف عزل نشودخیانت به کشورومردم است اقای دکترروحانی شما فکرمی کنیداگرمردم میدانستندسیف بااین افکارکاسب کارانه رییس بانک مرکزی میشودوبااظهارات نابجا اب به اسیاب دلالان وسرمایه داران ومحتکران ارزمی ریزدوحتی باحرفهایش زحمات دیپلماسی شما واقای ظریف رانقش براب میکندبه شمارای می دادند؟ (139382)
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۲۱:۴۵
استعفا تنها کاری است که جناب سیف باید با این رفتارش که اب به اسیاب دلار و دشمن و دلالان ریختن است باید انجام دهد در غیر اینصورت وی خادم به مردم نیست و خائن بوده و بودن وی در هیئت دولت روحانی خیانت به ملت است پس آقای سیف خودت برو و آبروی روحانی را بیش از این نریز (139569)
امیری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۶:۳۴
دلار خوب داشت میومد پایینا.ای لال شی الهی آقای سیف. (139396)
سورنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۶:۴۱
امثال مرفهین بی درد یعنی سیف!!!!نمیداند مردم چه می کشند سرمایه دارانی که از قبل گرانی افسار گسیخته و بی ارزش شدن پول ملی در دولت پیش میلیارد میلیارد سود یک شبه کسب کردند را حمایت میکند به بهانه تولید واقعاً که؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (139399)
فیروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۶:۴۵
طلا امروز در جهان صد دلار افت داشته ولی در ایران هیچ !!!این یعنی ثبات از نوع سیف!!!! (139405)
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۷:۲۱
سیف حیا کن بانک مرکزی را رها کن (139422)
حسن
United States
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۷:۲۳
اقای سیف را چه غم خودشان را ساخت اند ونیازی ندارند ولی ایشان به جای اینکه باعث شوند پول ملی ارزش پیدا کند باعث تنذل بیشتر پول ملی شدند همه دل شان خوش بود که این دولت با مدیرانی توانمند در مسند بانک مرکزی مشکلات اقتصادی کمتر کنند ولی بدتر شد یک تومان ایران برابر 60 تومان افغانستان است این یک ننگ است باغث سر شکستگی مملکت است (139423)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۷:۵۱
امان از دهانی که بی موقع باز شود!!!!!!! (139434)
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۸:۲۰
بایستی وزیر اقتصاد بابت این اضهار نظر سیف جوابگوی ملت باشد خانه ملت سکوت نکند. (139448)
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۸:۴۴
کسانی که خارج از ایران زندگی میکنند بالا بودن دلار برایشان بهشت برین است .خارج نشینان از خداشونه که توی ایران همیشه درگیری و اغتشاش باشه .چون حقوقی که از کشورهای خودشون میگیرن با نرخ دلار زیاد فاصله نداره .اما همون دلار رو به ایران میفرستند و 3 یا 4 برابر سود میکنند.ما واقعا بدبخت هستیم.دیشب تا صبح گریه میکردم.خیلی دردناکه.:( (139454)
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۸:۴۶
جا داش به جای یک فرد با عینک بانک خصوصی که فقط به فکر گروه خود و ..... می باشد فردی اقتصادی که دید همه حانبه به وضعیت کشور و مردم دارد انتخاب می شد . (139456)
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۹:۲۵
دولت قبلی هم این اظهارنظرهای نسنجیده کردند واقتصاد کشورو به گاه دادند ورفتند. (139475)
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۱۹:۴۴
آقاي روحاني: از طلا گشتن پشيمان گشته ايم/مرحمت فرموده ما را مس کنيد! (139483)
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۲۰:۴۲
باید برود (139519)
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۲۲:۴۱
اصولگرا و اصلاح طلب سروته شان یک کرباس است و دنبال منافع خودشانند (139624)
۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ۲۳:۲۰
سیف باید استعفا بده یا وزیر اقتصاد عزلش کنه. مستقل بودن باک مرکزی به این معنا نیست که این آقا به نفع خرپولا حرف بزنه و کسی جلودارش نباشه (139651)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۰ ۰۸:۵۴
وزیر اقتصاد و آقای نوبخت مسول انتخاب رییس بانک مرکزی بوده اند ایشان به نقل از اقای روحانی گفتند که ما رییس بانک مرکزی را بخاطر هماهنگ بودن تیم اقتصادی دولت انتخاب کنیم . آقای نوبخت صحبتهای شما قبل از انتخابات و حتی در اوایل پیروزی آقای روحانی این نبود و همه صحبتها از فاجعه ایی بود که دولت قبلی بر سر این مملکت آورده بود آیا سخنان سیف ماهیت واقعی تیم اقتصادی دولت جدید است؟ اگر اینطور است بازهم ملت با حرف متناقض قبل ازقدرت و بعد از قدرت روبروست. (139782)
ارسلان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۰ ۱۰:۱۲
سیف اله خان پخته عجب حرفهای ناپخته ونسنجیده ای میزندمردم وناامید میکنه با این حرفاش واین در خور دولت تدبیر وامید نیست . (139818)
فرهاد (کارشناس ارشد اقتصاد)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۰ ۱۶:۱۱
کابران گرامی علم اقتصاد علم ریاضی نیست که 2 به اضافه 2 همیشه بشه 4!!!! درقیمت گزاری نرخ ارز شرایط یک کشور نقش تعیین کننده دارد. کشور عراق و افغانستان ارزش پول ملی انها از ایران بیشتر است ولی ایا به نظر شما کاربران گرامی اقتصاد قویتری دارن نه اصلا این طور نیست . در علم اقتصادتنظیم بازار .کار سنگینیست در اقتصاد باید همه شرایط کشور مد نظر باشد عزیزان من کار را به کاردانش باید سپرد اقای سیف حرف بدی نزدند از دیدگاه اقتصاد دانان (140079)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۰ ۲۳:۴۵
این همه کارشناس داره میگه اشتباه گفته .جنابعالی برو برا خودت کارشناس باش (140295)
دربدر اقتصاد خوانده های بیسواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۴:۴۷
اولا اقای کارشناس ببر صداتا و گوش کن: بیشتر اقتصاد فعلی ایران بر اساس وارداته نه صادرات پس باید دلار ارزان باشه که اگه امثال سیف الاسلام و شما کارشناس ارشد بذارین میاد پایین نرخ دلار دستوری نیست که ایشون دستور بدن
اگه نگران خودش و دوستاش نبود اقلا دهنش را باز نمیکرد تا همین دلارهایی سرگردان در خانه های مردم روانه بازار میشدن (140594)
فرهاد
Germany
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۳:۲۱
میشه بگید جنابعالی تحصیلاتتون تو چه زمینه ایی هست که دیگرانو زیر سوال میبرید .حالا شما گوش کن عزیزم .دلار انواع داره اقای باسواد .دلار با نرخ ذولتی در کنترل دولت هست که قیمت ان را با توجه به شرایط بازار و مهار تورم تعیین میکند و وارد بازار میکند برای رقابت با بازار ازاد. کلیه واردات کشور با این دلار دولتی وارد کشور میشوند صحبت شما وقتی کارایی دارد که نرخ دلار شناور باشد در حالی که در ایران دلار چند نرخی است شما که شرایط کشور را نمیدانید بهتر این قد زود قصاوت نکنید (141026)
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۲۲:۲۹
اگر مستاجر بودی و حقوق ات زیر یک میلیون بود این حرف را نمی زدی
حتما نفعی می بری
کجای دنیا یک شبه ارزش پولشان را 300 درصد کاهش می دهند و بعد می گویند به نفع صادرات است
شما غیر از روده و سالامبور و پتروشیمی صادرات دارید ؟ (140790)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۰ ۲۳:۴۷
موقع انتخابات از نرخ ارز دولت قبل انتقاد شدید به عمل می آمد ... (140297)
فرهاد
Germany
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۹:۰۴
اقا مهدی کارشناس داریم تا کارشناس !!!! بعضی به اصطلاح کارشناسها قبل از اینکه از بعد اقتصادی و علمی موضوع را بررسی کنند اول بعد روانی بازار را مطرح میکنند مسلما از بعد روانی کاهش بهتر از افزایش است ولی اگه شما از لحاظ علمی به من ثابت کنی کاهش بهتر است من حرفم را پس میگیرم اقا مهدی تورم را نمیشود لنگه به لنگه کرد عزیزم . اقای سیف اندازه مردم عادی هم اقتصاد نمیفهمه!!!!! که همه کاربران منفی میدن (140721)
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۱۹:۱۳
ترخ تعادلی ارز را بازار تعیین میکند(صحبت اقای محمد صدر هاشمی که توی همین متن به عنوان کارشناس این حرفو زده اقا مهدی ) (140729)
۱۳۹۲/۰۷/۱۱ ۲۲:۲۸
سیف کاره ای نیست میگن اقای نهاوندیان که رفاقتی سنگین با برخی صادر کنندگان دارد پشت سر این داستان بوده و ضمنا اقای روحانی را هم با خود همراه کرده اند (140789)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۲ ۱۵:۴۵
راست میگه تابع نظر بانک مرکز نیست ؛ تابع سیف و دلالان ناصر خسرو و... است!!! (141092)
مهرای ساغشکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۴ ۱۹:۱۵
سیف به خانه ات برگرد! برو از کشورمان! به کشورت برگرد! (142529)
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ ۲۰:۱۶
در سخنرانی فردای اقای روحانی احتمالا نسخه سیف پیچیده خواهد شد (146371)
۱۳۹۲/۰۷/۲۵ ۰۲:۱۳
الهی. همه کسانی که مردم بیچاره کردن خودشون بیچاره شن (148315)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۲:۵۶
ارزش پول یعنی قدرت خرید پول هرچی قدرت خرید زیادتر باشه ارزشش هم بیشتره برید میوه فروشی و قصابی اونوقت بفهمین ارزش پولتون رو حالا بیاین میران درامدتون مقایسش کنید با قیمت همون کالا و درامد یه آمریکایی بازنشسته خدا رحم کرده بی پولیم وحقوق ما 600 هزار تومن در ماه اگه بشه 3میلیون تومن دلار میشه 6هزارتومن فقط افزایش تولید و صادرات را ه حله وبس (169910)