به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۱/۰۵ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۱۷۴۷۸۰

قیمت خودرو در سال ۹۸ کاهش نمی‌یابد

گروه اقتصادی: قیمت خودرو در سال گذشته به طرز باورنکردنی افزایش یافت. خودروهایی که قرار بود به مردم تحویل داده شود با تاخیر چندماهه داده شده و برخی دیگر هنوز به دست مردم نرسیده است. آنگونه که گفته شده کمیته‌ای در مجلس مشغول بررسی موضوع است اما طبیعی است که قدرت کمیته‌ای کوچک در مجلس آنقدر نیست که بتواند در مناسبات وسیع مالی خودروسازی‌ها خللی ایجاد کند.
قیمت خودرو در سال ۹۸ کاهش نمی‌یابد
بهروز نعمتی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره معضل افزایش قیمت خودرو و نارضایتی مجلس از این موضوع گفت: مجلس به شدت از نحوه اتفاقاتی که در صنعت خودرو می‌افتد و هرج و مرج در قیمت‌گذاری آن گله‌مند است بنابراین کمیسیون صنایع مامور شده که کمیته‌ای تشکیل دهد و موضوعات را بررسی کند؛ این کمیته متشکل از دولت و مجلس است و درباره قیمت‌گذاری و نحوه مشتری‌مداری در آن مذاکره می‌شود.او در مورد پایین آمدن احتمالی قیمت خودرو در سال جدید گفت: من خوشبین نیستم؛ چرا که ما به هر دلیلی دوست داریم خودروسازی‌ها را حمایت کنیم و برای ما فرقی ندارد مردم از ما چه می‌خواهند.نعمتی افزود: کسی از خودروسازی‌ها نمی‌پرسد این خودرویی که بعد از ۱۸ ماه تاخیر به مشتری داده، آیا کیفیت دارد؟ از نظر سوخت و رقابت‌پذیری چطور است و با کالا‌های کلاس خودش قابل رقابت هست یا نه؟ این یعنی دولت هم تولیدکننده است هم حمایت کننده از مصرف کننده؛ در نتیجه به جای نظارت و بررسی، عملا خودش دارد تصدی‌گری می‌کند و نباید توقع داشته باشیم قیمت خودرو پایین بیاید.

رییس کمیسیون صنایع می‌گوید: با توجه به قوانینی که در بخش بودجه آمده، واقعا دولت باید دستش را از سر این دو خودروسازی بردارد و رانت‌های موجود در آن را حذف کند. الان مردم فکر می‌کنند شرکت‌های دولتی به هرکس واگذار می‌شود، دزد هستند.نعمتی درباره موضوع واردات خوردو در سال جدید گفت: در بحث واردات، خیلی از موارد فردمحور است؛ مثلا یک زمانی به خاطر حضور معاون وقت وزیر صنعت، ظرف مدت مشحصی ۵۰۰۰ خودرو وارد شد. ما با وزیر وقت دعوا کردیم که چرا این اتفاق افتاد. در واقع در بحث واردات ما به این آفت مواجهیم؛ یعنی آدم‌هایی که رانت اطلاعاتی دارند، عملا راهبری موضوع را در دست گرفته‌اند و در این شرایط خودرو‌هایی وارد شده و مردم خریده‌اند، ولی وارد کننده تخلف کرده و در زندان است و مردم مطالبات خودشان را می‌خواهند.او درمورد واردات خودروی روسی لادا به ایران گفت: گویا لادا و رنو توافقاتی با هم دارند. از طرفی رنو با مجموعه خودروسازی‌های ما توافقاتی داشت که با خروج آمریکا از برجام از ایران رفته است. معمولا رنو در بزنگاه‌های این چنینی رفتاری مشابه داشته و همیشه ما را تنها گذاشته است. اینکه چه فرمولی را توافق کردند نمی‌دانم، ولی به نظر من خودروی لادای روسی نمی‌تواند به خودروسازی ما کمک کند.
مرجع : رویداد 24
برچسب ها: قیمت خودرو