به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۰۱ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب : ۱۷۶۲۲۸
عقرب‌گزیدگی و بیماری‌های عفونی، تهدیدات جدی در مناطق سیل‌زده

خشک شدن مناطق سیل‌زده ‌خوزستان تا زمستان طول می‌کشد

گروه جامعه: با گذشت چندین روز از وقوع سیل در مناطق مختلف استان خوزستان، مردم سیل‌زده این منطقه به رغم کمک‌ها و اقدامات امدادی، بعضا با مشکلات و مصائب مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند.
خشک شدن مناطق سیل‌زده ‌خوزستان تا زمستان طول می‌کشد
در همین رابطه، عبدالله سلامی، رئیس منطقه خوزستان حزب اتحاد ملت و فعال سیاسی، اجتماعی این منطقه، ضمن اشاره به فاکتورهای موثر و تعیین‌کننده جاری شدن سیلاب بی‌سابقه و مخرب فرودرین‌ماه سال جاری در جلگه خوزستان در گفت‌وگو با امتداد، اظهار داشت: چنانچه به درستی پیش بینی شده باشد که اقلیم کشور با شروع یک دوره ترسالی و ترسازی پیش رو، مواجه و فاکتورهای مورد اشاره نیز ثابت فرض شوند، چه بسا تجربه سیل فروردین‌ماه سال جاری در آینده، به صورت اجتناب‌ناپذیر تکرار شود. 
سلامی در ادامه، اشاره‌ای نیز به مواجهه مردم با این مسئله در خوزستان داشت و تصریح کرد: مقاومت و دفاع در مقابل جاری شدن سیل اخیر را می‌توان به چهار اولویت؛ دفاع و مقابله نیروی مردمی و توده‌ای مناطق در معرض سیل با دستان خالی و بکار بستن ابزار و ادوات ساده، پیوستن نیروی مردمی از اقصی نقاط شهرها و روستاهای استان، بکار بستن تمهیدات محدود ستاد بحران و هلال احمر استان، مشارکت نیروهای سپاه و ارتش، یاری شهرها و استان‌های معین و در نهیات، کمک‌های منطقه‌ای و جهانی تقسیم کرد. وی افزود: متاسفانه با توجه به اینکه، سرعت عمل سیل و فشار و فراوانی آب، بسیار غافلگیرانه رخ داده بود، هیچکدام از عملیات الویت‌های ذکر شده، نتوانست از عهده مهار بحران سیل و جلوگیری از ضرر و زیان مضاعف آن فائق بیاید.
همچنان خطر و عمق فاجعه بحران سیل مهار نشده است
این فعال سیاسی تصریح کرد: بدون تردید، تبعات ضرر و زیان ناشی از جاری شدن سیل اخیر در نقاط مختلف کشور، از جمله خوزستان که بخش عظیمی از مساحت جلگه آن ‌را سیلاب فراگرفته و به زیربنای ساختارها و اموال و دارایی‌های مردم آن در بعد محلی و همچنین به ثروت ملی آسیب جدی وارد کرده است. البته، کماکان خطر و عمق فاجعه بحران آن نیز مهار نشده و به مراتب از رخداد وقوع جریان سیل اثرگذارتر خواهد بود.
سلامی تاکید داشت: چنانچه دولت و ملت در یک اقدام و عزم ملی، نتواند از عهده رفع بحران ناشی از تبعات سیل و جبران ضرر و زیان وارده بر بیایند، چه بسا کشور و استان‌های سیل‌زده از جمله خوزستان در آینده با پیامدهای اجتماعی، سیاسی و امنیتی سوء، مواجه خواهند شد.
اقدامات بهنگام حزب اتحاد ملت در مناطق سیل‌زده
وی در ادامه، ضمن اشاره به اقدامات و فعالیت‌های حزب اتحادملت در این منطقه، خاطرنشان کرد: حزب اتحاد منطقه خوزستان، ابتدا با صدور بیانیه به منظور تشویق مردم جهت کمک‌رسانی به سیل‌‌زدگان، توانست در جمع‌آوری و توزیع کالا و خوراک مورد نیاز مردم، همراه با سرکشی میدانی، تهیه گزارش و اطلاع‌رسانی در کنار سایر نهادهای مردمی، مدنی و دولتی تلاش موثری در مقابله با این آسیب به عمل بیاورد.
استقرار اغلب سیل‌زدگان در مناطق غیرایمن و غیربهداشتی
رئیس منطقه خوزستان حزب اتحاد ملت، همچنین اشاره‌ای نیز به وضعیت کنونی مردم در مناطق سیل‌زده داشت و یادآور شد: اسکان و استقرار اولیه سیل‌زدگان شهرهای کوچک و روستاهای سیل‌زده به دلخواه و با اقدامات فوری و حساب‌نشده انجام گرفته و هلال احمر و ستاد بحران، جهت انتقال و اسکان سیل‌زدگان در اماکن مناسب، از آمادگی کافی و به موقع برخوردار نبودند. هم اکنون نیز اغلب سیل‌زدگان در محل‌های غیرامن و غیربهداشتی و دور از دسترس، نگهداری می‌شوند.
تهدید سیل‌زدگان توسط حشرات ناقل بیماری و گزندگان مرگ‌بار
سلامی خاطرنشان کرد: امروز، آن‌ دسته از سیل‌زدگان نواحی غربی که مورد هجوم طغیان رودخانه کرخه واقع شده بودند، در جنگل‌های مصنوعی تثبیت تپه‌های شن روان که مملو از وجود حشرات بیماری‌زا و گزندگان مرگ‌آفرین، مانند عقرب‌ها بوده، بدون امکانات اولیه مستقر شده‌اند. بدون تردید، با فرارسیدن فصل گرما با خطر آلوده و مبتلا شدن به انواع بیماری‌های عفونی و پوستی مواجه خواهند شد. مزید بر آن، به علت فقدان علوفه کافی برای تغذیه دام‌های جان سالم برده از سیل اخیر، این حیوانات نیز با خطر تلف شدن مواجه هستند.
خشک‌شدن مناطق سیل‌زده استان خوزستان تا فرارسیدن زمستان طول می‌کشد
این فعال سیاسی با اشاره به چشم‌انداز کوتاه مدت تبعات سیل اخیر نیز، عنوان داشت: معضل بالا بودن سطح آب‌های تحت ارضی در جلگه خوزستان و اشباع سفره آن از وجود آب‌های سطحی ناشی از جاری شدن سیل، باعث می‌شود تا اراضی کشاورزی، حریم جاده‌های مواصلاتی و سایر مناطق سیل‌زده، برای مدت بسیار طولانی در حالت غرق آبی باقی بمانند. به گمان بنده، زمان خشک‌شدن مناطق سیل‌زده استان خوزستان تا فرارسیدن زمستان سال جاری به طول خواهد انجامید.
رئیس حزب اتحاد ملت در خوزستان، همچنین اظهار داشت: طبیعت و رفتار جریان سیلاب در مناطق کوهستانی، مانند جاری‌شدن سیل در دره دروازه قرآن شیراز و در شهرهای پل دختر و معمولان استان لرستان، نسبت به جاری شدن آن در مناطق تخت و جلگه‌ای مانند استان خوزستان، بسیار متفاوت است. در واقع، سیلاب مناطق کوهستانی ناشی از بارش باران‌های مکرر و فراوان در فصل ترسالی با فرود از بالای شیب تند کوهستان، به صورت آبشار عمل کرده و با وارد کردن خسارات، جریان آن خیلی زود تمام می‌شود. اما در مناطق جلگه‌ای با شیب کم مانند، استان خوزستان، سیلاب به آرامی تمام مناطق در حوزه مسیر خود را فرا گرفته و دچار آب‌گرفتگی و غرق‌آبی طولانی‌مدت می‌کند.
سلامی، با اشاره به خطرات موجود در مناطق سیل‌زده برای کودکان نیز اظهار داشت: کودکان سیل‌زده از جمله اقشار آسیب‌پذیر تبعات سیل اخیر محسوب می‌شوند که به شدت در مضیقه مواد غذایی، از جمله شیر، پوشاک بهداشتی و داروهای مربوط به رفع بیمارهای عفونی واقع شده‌اند. این دسته از افراد از آزار و اذیت حشرات و گزنده‌های فصل گرما در امان نیستند. وی ادامه داد: به عنوان نمونه، کودکان سیل‌زده رودخانه کرخه که اهالی آنها روی تپه‌های شنی جنگل مصنوعی منطقه خسرج مستقر شده‌اند، در چند مورد با عقرب‌گزیدگی مواجه شده و توسط بالگرد هلال احمر جهت درمان به بیمارستان منتقل شده بودند.
مقابله با هجوم ملخ‌های دریایی، نیازمند عزم ملی است
این فعال اجتماعی در ادامه، ضمن اشاره به خبر هجوم ملخ‌ها به برخی از مناطق کشور نیز گفت: خبر ورود انبوه ملخ‌های دریایی به مناطق شرقی و جنوبی کشور و خطر انتشار آنها به سایر مناطق از جمله خوزستان، از آفت‌های مزید بر علت وقوع سیل است که جهت مقابله و مبارزه با هجوم گسترده آن به یک عزم و اراده ملی نیاز خواهد بود. سلامی در پایان نیز افزود: ضمن اینکه، مواردی نظیر، احداث سیل‌بندهای استاندارد با مصالح مقاوم و پایدار در مناطق آسیب‌پذیر بستر رودخانه‌ها در مناطق شهری و روستایی، حفاظت جدی از حریم و بستر طبیعی هور شادگان و هورالعظیم و اجتناب از هرگونه دخل تصرف در محیط طبیعی آن‌ها، پرهیز از احداث پل‌های معلق با مهندسی شمع کوبی بتونی در بستر رودخانه‌ها، اعلام ممنوعیت ایجاد و تاسیس سازه‌ها در حریم رودخانه‌ها و نهایتا، مراقبت از نبات و پوشش گیاهی و توسعه آن بر روی اراضی واقع شده در معرض سیل نیز از جمله اقدامات راه‌گشا در این خصوص، خواهد بود.
 
مرجع : امتداد