به روز شده در ۱۳۹۸/۰۳/۲۷ - ۲۲:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۰۱ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب : ۱۷۶۲۴۸

زمین‌گیری دو نفتکش بخاطر ارسال نفت به سوریه

گروه اقتصادی: برخی منابع خبری گزارش دادند كه دو نفتکش ایران که یکی با پرچم پاناما و از ‏سال ۲۰۱۸زیر مدیریت یک شرکت هندی‌ست و دیگری در روسیه ثبت شده است؛ بیش از ۶ماه ‏است که به‌دلیل حمل نفت به سوریه زمین‌گیر شده‌اند.
نفتکش نخست که تور۲ نام دارد و اطلاعات آن : ‏TOUR 2, IMO 9364112, dwt 158817, ‎built 2007‌‏ است، در ماه ژانویه (دیماه۹۷) نفت ایران را به سوریه حمل کرد اما گرفتار طوفان ‏شد و در ساحل لاذقیه به گل نشست؛ بنابر اطلاعات مندرج در مریتایم بولیتن، این نفتکش قرار بود ‏هفته گذشته نجات داده شده و به‌سوی خلیج‌فارس بازگردد اما هنوز مشخص نیست این کار انجام ‏شد یا خیر. تور۲ حامل نفت ایران بود که در ماه دسامبر در خارگ بارگیری شده بود و سپس این ‏نفتکش با خاموش کردن ردیاب‌های خود از کانال سوئز عبور و نفت را تحویل پالایشگاه بانیاس ‏سوریه داد. در ماه ژانویه وقتی کشتی به‌گل نشست، ابتدا محلی‌ها بر این تصور بودند که یک کشتی ‏روسی‌ست اما مشخص شد که در اصل نفتکش ایرانی‌ست و تمامی خدمه هندی آن نیز در کشتی ‏حاضرند. ‏

تانکر بعدی ‏sea shark‏ نام دارد که در روسیه رجیستر شده و از مدل سوئزمکس است. بنابر ‏مکاتبات من با تنکر ترکرز (مؤسسه ردیابی نفتکش‌ها)، این نفتکش که هرماه و به‌صورت مداوم یک ‏میلیون بشکه نفت ایران را به پالایشگاه بانیاس سوریه حمل می‌کرد، در ماه نوامبر (آبانماه۹۷) قصد ‏عبور از کانال سوئز را داشته اما به دلیل نامشخصی در جنوب این کانال دور زده و در بندر ‏رآس‌بناس مصر لنگر انداخته است. این نفتکش نیز همچنان در همین نقطه متوقف است.‏

 در وضعیت تحریم‌ها که قرار است تا بیست روز دیگر ‏سخت‌تر نیز بشود، مقامات ایرانی از ظرفیت‌ها و میلیاردها دلار سرمایه ملی شرکت ملی‌نفت و ‏شرکت ملی‌نفتکش ایران برای پشتیبانی از دولت سوریه بهره می‌گیرند در حالی که این نفتکش‌ها ‏برای روزهای آینده ایران ارزش حیاتی دارند. از سوی دیگر با بحرانی که به‌دنبال لغو اجازه استفاده ‏از پرچم پاناما برای نفتکش‌های ایرانی ایجاد شده، ظاهرا مذاکرات پشت پرده با روس‌ها و هندی‌ها ‏برای ثبت نفتکش‌های ایرانی در این کشورها بوده و مشخص نیست براساس چه قراردادهایی این ‏دارایی‌های ملی کشور در این کشورها ثبت مالکیت شده‌اند و آیا در آینده قابل بازگشت به بیت‌المال ‏هستند یا خیر؟ نکته دیگر اینکه مسیرهای دورزدن تحریم‌ها، آن‌قدر برای منافع دیگران و اقدامات ‏غیرمفید استفاده شده که اکنون حتی حمل نفت ایران توسط نفتکش‌ها به‌منزله ایرانی بودن آنها و ‏احتمال تحریمشان است، مشکل بزرگی که باعث شده شرکت‌های حمل دریایی چندان علاقه‌ای به ‏حضور در خارک نداشته باشند و تهران ناگزیر نفتش را به‌قیمت‌های زیر ۵۰ دلار می‌فروشد (قیمت ‏نفت این‌روزها۷۲دلار در هر بشکه است) تا هزینه‌های گزاف حمل و بیمه‌هایی که چندین برابر ‏آب‌می‌خورند را پوشش داده و اندک مشتریانش را حفظ کند. جالب‌ اینجاست که با بسته شدن راه ‏سوئز برای نفتکش‌های ایرانی که مقصدشان سوریه است، حالا دولت ایران با استفاده از ۱۵هزار ‏نفتکش جاده‌‌ای و از طریق عراق در حال رساندن نفت به سوریه است؛ تعجبی ندارد که دولت عراق ‏یک میلیارد دلار بدهی خود بابت برق و گاز دریافتی را نمی‌پردازد و بانک مرکزی ایران نیز پیگیری ‏خاصی انجام نمی‌دهد. ‏

 
برچسب ها: سوریه