به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۰۱:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۱۴ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب : ۱۷۷۰۰۸

مراحل و الزامات اخذ رتبه در نیک پارس

گروه اقتصادی:شرکت‌های ثبت شده همواره اولین قدم خود را بعد از ثبت شرکت با اخذ رتبه و بدست آوردن رتبه‌های برتر بر می‌دارند تا از این طریق بتوانند به راحتی کیفیت و کمیت فعالیت خود را بسنجند و بر اساس آن اصلاحات و عملیات بازبینی را انجام دهند.
ارائه هر خدماتی با هر موضوع و در هر حوزه ای با کاستی‌ها، صلاحیت‌ها، ارتقاء و به طور کلی نقاط قوت و ضعفی در شرکت‌ها همراه است؛ لذا می‌بایست صاحبان شرکت‌ها از نقاط قوت خود آگاه باشند و در طول فعالیت اجرایی شرکت تلاش کنند که رشدی رو به جلو داشته باشند و از فرصت‌های به وجود آمده نهایت بهره مندی را ببرند. در صورتی که صاحبان شرکت‌ها و فعالان اقتصادی باید نسبت به نقاط ضعف شرکت نیز حساسیت خاصی داشته باشند و در برطرف نمودن آن تلاش بسیاری مبذول نمایند. مجموعه فعالیت‌های ممتاز در یک شرکت همراه با فعالیت‌هایی که ضعف اجرایی، مالی، عملیاتی و غیره را داشته باشد، معیاری برای سنجش صلاحیت شرکت می‌باشد که بر مبنای آن رتبه بندی و اخذ رتبه انجام می‌گردد. در این مطلب با توجه به عنوان، مراحل و الزامات اخذ رتبه در شرکت نیک پارس، قصد داریم به تشریح مباحث مهم و مرتبط با اخذ رتبه بپردازیم.

اخذ رتبه و رتبه بندی
هر شرکت اقتصادی یا خدماتی برای ادامه حیات کاری خود و همچنین افزایش رشد در عرصه تجارت نیازمند آن است که بتواند به نحوی خود را نسبت به سایر شرکت‌ها ممتاز سازد. برای رسیدن به ممتاز بودن در عرصه تجارت شرکت‌ها می‌بایست بتوانند در اخذ رتبه و رتبه بندی پیشتاز باشند.کلید اصلی ممتاز بودن هر شرکت خدماتی و تولیدی اخذ رتبه و رتبه بندی می‌باشد. اخذ رتبه در شرکت‌های مشاور  پیمانکار تا حدود با هم متفاوت است. مثلاً شرکت‌های مشاور رتبه بندی 3 تا 1 را دارند و شرکت‌های پیمانکار رتبه 5 تا 1 را دارا می‌باشند. رتبه یک رتبه ممتاز و رتبه پایین به ترتیب رتبه 3 و 5 در شرکت‌های مذکور می‌باشد. بنابراین با توجه به نوع شرکت و فعالیت آن اخذ رتبه و رتبه بندی انجام می‌گردد.

مزایای اخذ رتبه
زمانی که لزوم اخذ رتبه در یک شرکت مشخص می‌شود، مانند این است که مزایای آن شرکت ذکر شده باشد؛ بنابراین لازم است ابتدا به الزامات اخذ رتبه توجه نمود تا در راستای آن اهمیت و مزایای اخذ رتبه نیز مشخص گردد. بازار تجاری در سطح کشوری و جهانی بازاری پویا، مشوش با رقبای هوشمند می‌باشد که برای بدست آوردن صلاحیت و شایستگی و اخذ رتبه و ارتقاء رتبه از 5 به یک (برای شرکت‌های پیمانکار) و یا ارتقاء رتبه از 3 به 1 (برای شرکت‌های مشاور) در رقابتی چشمگیر در تلاش می‌باشند. در نگاهی کلی مزایای اخذ رتبه عبارتند از:
 با اخذ رتبه میزان توان فنی شرکت و اعضای فنی آن مشخص می‌شود.
شرکت‌هایی که رتبه بالایی دارند مناقصات و مزایده‌های بیشتری به آنها واگذار می‌شود و این کاملاً به سود شرکت می‌باشد.
با اخذ رتبه صاحبان شرکت‌ها و سرمایه داران بزرگ برای قرارداد بستن با شرکت پیش قدم می‌شوند.
پروژه‌های بزرگ عمرانی و اجرائی به شرکت‌های رتبه دار ارجاع می‌شود.
مزایای اخذ رتبه، موجب مطرح شدن و معرفی بهتر شرکت از جهت تولید کالا یا خدمات می‌شود.
اخذ رتبه سوابق یک شرکت را مشخص می‌سازد و از طریق سوابق عملیاتی و اجرائی شرکت می‌توان از میزان توانایی شرکت و کارکنان اطمینان خاطر داشت.
اخذ رتبه زمینه برای نشان دادن میزان توان تجهیزاتی و مالی شرکت است؛ زیرا بر اساس آن یک شرکت می‌تواند اقدام به اخذ رتبه نماید.

 اخذ رتبه  مشاور
اخذ رتبه و رتبه بندی در شرکت‌های مشاور و پیمانکار بر اساس قوانین و شرایط لازم توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری بعد از تاسیس و ثبت شرکت انجام می‌گردد. خدمات مشاور در سه دسته کلی تقسیم بندی می‌شود که شامل، خدمات مشاوره ای – اقتصادی، خدمات مشاوره ای فنی – مهندسی و خدمات مشاوره ای مدیریتی می‌باشد. به طور کلی رتبه بندی و اخذ رتبه مشاور به دو شکل حقیقی و حقوقی انجام می‌گردد. رتبه بندی این نوع شرکت‌ها در 14 زمینه تخصصی نظیر،کشاورزی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، انرژی، معدن، نفت و گاز و غیره صورت می‌گیرد.

اخذ رتبه پیمانکار
اخذ رتبه پیمانکار نیز مانند اخذ رتبه مشاور بعد از تأسیس و ثبت شرکت انجام می‌شود؛ با این تفاوت که حداقل اعضاء یعنی دو سوم اعضاء باید مدرک فنی مهندسی داشته باشند، در حقیقت باید نیروی مهندس دارای 7 سال سابقه کاری باشد و یا دو نفر مهندس با 3 سال سابقه کاری در رشته‌های مختلف برای اخذ رتبه و رتبه بندی معرفی شوند. رتبه بندی و اخذ رتبه شرکت‌های پیمانکار در 11 رشته نظیر، شرکت‌های ساختمانی، صنعت و معدن، آب و غیره انجام می‌شود.

مدارک لازم اخذ رتبه
•    مدارک لازم برای اخذ رتبه شامل مواردی به شرح زیر می‌باشد:
•    کپی از صفحات شناسنامه از اول تا آخر صفحات
•    کپی از اساسنامه شرکت
•    کپی از مدارک پایان خدمت
•    کپی مدارک تحصیلی
•    کپی از کارت ملی
•    شماره کد اقتصادی
•    کپی از آخرین تغییرات شرکت
•    عکس 4*3 اعضای شرکت به ویژه هیئت مدیران
•    کپی از قرارداد شرکت  پنج برگ اول
•    مهرشرکت
•    حساب بیمه قراردادهای شرکت
•    کپی از آگهی تأسیس شرکت
•    کپی از روزنامه رسمی که آگهی شرکت در آن چاپ شده است
•    گواهی امضای هیئت مدیره و افرادی که حق امضاء دارند
•    نام انتخابی انجمن صنفی شرکت‌های ساختمانی و تأسیساتی

اخذ رتبه در شرکت نیک پارس
اخذ رتبه در شرکت نیک پارس، تجربه ای متفاوت را برای متقاضیان و صاحبان شرکت‌ها فراهم می‌سازد. رتبه بندی، اخذ رتبه، ارتقاء و تمدید رتبه در شرکت‌های پیمانکار، ارتقاء و تمدید رتبه در شرکت‌های مشاور، اخذ کد اقتصادی، اخذ گذرواژه برای ورود به سامانه ساجات،رتبه بندی مهندسی در حداقل زمان، تأمین مهندس، ثبت صورتجلسات و کلیه امور مشاوره ای در زمینه اخذ رتبه و رتبه بندی از وظایف اساسی و مهم شرکت نیک پارس است که دارای مشاورین تخصصی در اخذ رتبه پیمانکاری، انفورماتیک و مشاور می‌باشد و با در اختیار داشتن 20 خط ویژه مشاورین آنلاین به شماره تماس 02122881235 در خدمت هموطنان گرامی می‌باشد.