به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۰۱ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۱۷۸۳۱۵

خطر محرومیت در انتظار فوتبال ایران

گروه ورزشی: رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ گفت که در صورت برطرف نشدن مشکل حق پخش تلویزیونی، خطری جدی فوتبال ایران را تهدید خواهد کرد.
خطر محرومیت در انتظار فوتبال ایران
سهیل مهدی درباره بازدید نمایندگان AFC از چند باشگاه ایرانی اظهار داشت: نامه‌نگاری مربوط به این بازدیدها انجام شده و فقط گزارش ناظران AFC مانده که باید در روزهای آینده به دست ما برسد تا ببینیم که نمایندگان آسیا چه ایرادهایی در بازدیدهای‌شان به فوتبال و باشگاه‌های ما وارد دانسته‌اند. موازی با نمایندگان AFC بازدید نمایندگان فیفا نیز در حال انجام بود که آن‌ها ممیزی‌های خاصی برای گردش‌های مالی باشگاه‌ها و دریافتی‌های‌شان از حق پخش تلویزیونی لحاظ کردند و دیدند که دریافتی‌ها از حق پخش صفر است.رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ ادامه داد: بحث نمایندگان فیفا از بحث نمایندگان AFC برای صدور مجوز حرفه‌ای بسیار مهم‌تر و جدی‌تر است. اینکه اصلاً فوتبال ما می‌تواند مسابقاتش را با این وضعیت برگزار و در رقابت‌های بین‌المللی شرکت کند، بحث فیفا است و این بحث از صدور مجوز حرفه‌ای برای ۵-۴ باشگاه که AFC انجام می‌دهد، بسیار فراتر است. فیفا شوخی ندارد و شاید با این وضعیت که حتی یک ریال هم حق پخش به باشگاه‌ها پرداخت نمی‌شود، دیگر اجازه برگزاری مسابقات را ندهد.

مهدی با بیان اینکه «ایرادهای فیفا باید صددرصد جدی گرفته شود و در غیر این‌صورت باید منتظر خطر محرومیت و دیگر مسائل باشیم» عنوان کرد: فوتبال ما اگر بخواهد در سطح بین‌المللی حضور داشته باشد، باید قوانین بین‌المللی را هم رعایت کند. قوانین بین‌المللی فوتبال را AFC و فیفا در اساسنامه‌هایی اعلام کرده‌اند و باید آن‌ها را اجرا کنیم.اگر در جام ملت‌ها و جام جهانی و لیگ قهرمانان آسیا شرکت و از این راه برای حق پخش و دیگر مسائل پول دریافت می‌کنیم، این مسائل باید در ایران هم رعایت شود. چطور می‌شود که پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی و دیگر تیم‌ها به دلیل بازی بازیکنان‌شان در جام جهانی از حق پخش این مسابقات پول دریافت می‌کنند، اما در ایران باید از این حق محروم باشند؟رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ تاکید کرد: زمانی که فوتبال ما از شرکت در مسابقات بین‌المللی سود می‌برد و درآمد دارد، باید این اتفاق در ایران و رقابت‌های داخلی نیز رخ دهد. به طور مثال استقلال و پرسپولیس از آخرین بازی‌شان در لیگ قهرمانان آسیا با وجود اینکه از مسابقات حذف شده بودند، درآمد کسب کرده و AFC به آن‌ها پول پرداخت می‌کند. این نمی‌شود که فوتبال ایران طبق اساسنامه‌های بین‌المللی از حق پخش درآمدزایی داشته باشد، اما خودش این مسئله را رعایت نکند.

«اگر می‌خواهیم اینطور به کارمان ادامه دهیم باید دور فوتبال‌مان دیوار بکشیم و فقط برای خودمان مسابقات محلی مثل جام رمضان برگزار کنیم.» مهدی با بیان این مطلب به تسنیم گفت: نمی‌شود که سر یک سفره بنشینیم و غذا بخوریم، اما قوانین آن را رعایت نکنیم.چطور است که دوست داریم پول‌های‌مان را برای حضور در جام ملت‌ها و جام جهانی دریافت کنیم و انتظار داریم که AFC و فیفا پول ما را طبق قوانین بدهند، اما حاضر نیستیم در کشور خودمان این قوانین را اجرا کنیم. حداقلش این است که این مشکلات باید با سلسله مراتب به نوعی روی کاغذ حل شود تا فوتبال ما از خطراتی که برای عدم پرداخت حق پخش متحمل خواهد شد، در امان باشد.وی یادآور شد: اگر مشکل حق پخش برای فصل آینده حل نشود، فیفا از راه‌های مختلف برای فوتبال ما محرومیت در نظر می‌گیرد. ممکن است میزبانی را از تیم‌های ما بگیرند یا دیگر برای حضور در مسابقات بین‌المللی پولی به باشگاه‌ها و فوتبال ما پرداخت نکنند یا محرومیت‌های دیگر لحاظ شود. نمی‌شود که از AFC حق پخش بگیریم، اما خودمان این قانون را اجرا نکنیم.این مسائل ابتدا باید در ایران انجام شود و بعد انتظار داشته باشیم که فیفا و AFC این کار را انجام دهند. مگر می‌شود شما بچه‌ای داشته باشید که قبولش نداشته باشید، اما بخواهید او در مدرسه تیزهوشان درس بخواند؟ باید هرچه زودتر در این باره مدارک‌مان را به فیفا ارسال کنیم و در غیر این‌صورت باید منتظر محرومیت‌های احتمالی برای فوتبال‌مان باشیم.
مرجع : خبر آنلاین