به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۰۲ ساعت ۲۳:۵۴
کد مطلب : ۱۷۸۴۲۹

ظریف: تحریمها نظم‌جهانی را نشانه گرفته است

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مشورت با همسایگان درباره شرایط دشوار منطقه ضروری است، گفت: امروز تحریم های آمریکا نظم بین المللی را نشانه گرفته است.
ظریف: تحریمها نظم‌جهانی را نشانه گرفته است
«محمدجواد ظریف» پنجشنبه شب به منظور دیدار با مقام های جمهوری اسلامی پاکستان در صدر یک هیات وارد اسلام آباد پایتخت این کشور شد. ظریف از زمان آغاز دولت‌های روحانی تاکنون 9 بار در مقام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان سفر کرده و سفر امروز نیز دهمین دیدار وی از همسایه شرقی پاکستان محسوب می شود.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آنچه بسیار روشن است، تحریم های آمریکا در واقع نظم بین المللی را نشانه گرفته است و اگر با آن مقابله نشود جامعه جهانی گرفتار می شود. ظریف افزود: ما امروز شاهد اقدامات قلدرمابانه آمریکا برای تحمیل تحریم ها علیه ایران و همزمان تحریم علیه چین هستیم و اگر جامعه جهانی اجاز بدهد این اقدامات ادامه پیدا کند در واقع نظام ارتباطات جهانی در اختیار افرادی قرار می گیرد که پایبند به هیچ قانونی نیستند. وی افزود: به همین دلیل همسایگان ما و مجموعه کشورها نیاز دارند برای امنیت جهانی و منافع خودشان با تحریم های آمریکا مقابله کنند. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در زمان فعلی منطقه ما شرایط بسیار دشواری را می گذارند و اقدامات خطرناکی در منطقه در حال شکل گرفتن است که نیاز است در این خصوص با همسایگان مشورت کنیم.

ظریف مشورت با پاکستان درباره تحولات منطقه ای را یکی از اهداف مهم این سفر عنوان کرد و افزود: بسیار خوشحالیم که یک بار دیگر فرصت سفر به پاکستان را به دست آوردیم، ما با پاکستان روابط بسیار محکم و دیرینه ای داریم و همواره اعلام کرده ایم که ارتباط با همسایگان در اولویت سیاست خارجی قرار دارد. وزیر امور خارجه ایران که ساعاتی پیش از سفر به پاکستان از بندر چابهار بازدید کرده بود در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره ظرفیت های همکاری بنادر چابهار و گوادر نیز گفت: مردم و مسئولان چابهار مصرانه معتقدند که چابهار و گوادر پاکستان بنادر مکمل یکدیگر هستند. وی تاکید کرد: ما از ظرفیت اتصال چابهار و گوادر برخوردار هستیم و سپس می توانیم بندر گوادر را از طریق سیستم راه آهن ایران به کریدور شمالی و همچنین ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، روسیه و حتی ترکیه متصل کنیم.

ظریف با اشاره به طرح اتصال مسیر راه آهن ایران به عراق، گفت: در این سفر پیشنهادهایی را درخصوص اتصال بنادر چابهار و گوادر به دولت پاکستان ارائه خواهیم داد. وزیر امور خارجه کشورمان قرار است، فردا (جمعه) در دیدار با مقام های عالی رتبه سیاسی-نظامی پاکستان راه های گسترش روابط دو جانبه از جمله تقویت همکاری های امنیتی، مرزی، گسترش مبادلات تجاری و همچنین تحولات منطقه ای و جهانی را مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار دهد.

نشست های مهم ظریف شامل دیدار با عمران خان نخست وزیر پاکستان، ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه و اسد قیصر رئیس مجلس ملی این کشور است. این سومین سفر ظریف به پاکستان از زمان آغاز دولت فعلی این کشور به نخست وزیری «عمران خان» خواهد بود. محمد جواد ظریف اولین مقام بلندپایه یک کشور خارجی بود که با آغاز دولت عمران خان 9 شهریور سال گذشته به اسلام آباد سفر کرد و تشکیل دولت جدید پاکستان را تبریک گفت.
برچسب ها: محمدجواد ظریف