به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۰۵ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۱۷۸۵۵۴

زباله‌دان‌ها،مکانی برای تجمع پرندگان

گروه جامعه: بسیاری از پرندگان در جهان به دلایل مختلفی در معرض خطر انقراض گرفته‌اند که از جمله آن می‌توان به دفع نادرست پسماندها اشاره کرد. از آن جایی که در کشور ما طعمه‌ها و زیستگاه‌های پرندگان تخریب شده، بیشترین تجمع آن‌ها دراطراف زباله‌دان‌ها یا نزدیک کشتارگاه‌ها است.
زباله‌دان‌ها،مکانی برای تجمع پرندگان
در دنیا بیش از ۱۰ هزار گونه پرنده وجود دارد که بسیاری از آن‌ها به دلایل انسانی در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند. در ادامه به ۷ نکته در رابطه با پرندگان و دلایل انقراض آن‌ها اشاره شده است.

*بیش از ۵۵۰ گونه پرنده در کشور ما زندگی می‌کنند البته از این ۵۵۰ نوع پرنده، دو سوم آن مهاجر هستند و فقط بخشی از سال در کشور حضور دارند.

* در ایران چهار گونه پرنده به‌شدت در معرض خطر انقراض هستند و با انقراض حتمی یک مرحله فاصله دارند. کرکس پشت سفید، خروس کولی اجتماعی، درنای سیبری و میش‌مرغ از این دسته هستند.

*در حال حاضر بیشترین مسئله‌ای که پرندگان را در معرض انقراض قرار داده، اقدامات انسانی است. دخالت‌های انسانی در زیستگاه‌های طبیعی سبب از بین رفتن محل زندگی پرندگان شده است همچنین طعمه پرندگان شکاری نیز در بسیاری از زیستگاه‌های طبیعی ما از بین رفته است.

*یکی دیگر از عوامل از بین رفتن پرندگان در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما  مسمومیت آنان از طریق سموم شیمیایی و فلزات سنگین است. برای مثال در کشور ما عقاب‌ها و کرکس‌ها قبل از این که به سن بلوغ برسند بر اثر مسمومیت یا تصادف از بین می‌روند.

*یکی از علل مسمومیت پرندگان شکاری در کشور ما دفع نادرست پسماند است. بسیاری از زباله‌هایی که ما روزانه تولید می‌کنیم، خطرناک هستند و بدون هیچ‌گونه مدیریتی در محیط رها می‌شوند و از آن جایی که طعمه‌ها و زیستگاه‌های پرندگان تخریب شده، بیشترین تجمع آن‌ها اطراف زباله‌دانها یا نزدیک کشتارگاه‌ها است.

*هنگامی‌که پرندگان از زباله‌ها تغذیه می‌کنند سموم و فلزات سنگین در بدن آن‌ها جمع می‌شود که ناباروری و از بین رفتن آن‌ها را در پی دارد.

*متاسفانه امروزه پرندگان منطقه امنی برای لانه‌گذاری ندارند. برای مثال میش‌مرغ از جمله پرندگانی است که در کشور ما به دلیل فقدان زیستگاه امن رو به انقراض است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: زباله