به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۰۵ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۱۷۸۵۶۰

پیشنهاد یک اقتصاددان برای عبور از بحران اقتصادی

گروه اقتصادی: یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تنوع تولید محصولات استراتژیک و سرمایه گذاری مردمی در بخش‌های مختلف که در معنای واقعی اقتصاد مقاومتی جای می‌گیرد، راه عبور کشور از بحران اقتصادی است.
پیشنهاد یک اقتصاددان برای عبور از بحران اقتصادی
محمود ربیعی در گفت و گویی با بیان اینکه هنوز هم با گذشت ۴۰ سال از انقلاب اقتصاد ما تک محصولی و وابسته به نفت است، خاطرنشان کرد: در طول این مدت باید تعداد محصولات استراتژیک کشور از قبیل مشتقات نفتی و سایر محصولات را متنوع‌تر می‌کردیم تا با تحریم اقتصادی دچار آسیب کمتری می‌شدیم.وی ادامه داد: طی دو سه دهه اخیر کشورهای نوظهوری مانند چین و هند که رشد اقتصادی خوبی داشتند، قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا و کشورهای اروپای غربی را تهدید می‌کنند.این استاد دانشگاه با تصریح بر اینکه بالا رفتن رقابت‌های جهانی برای استفاده از انرژی خصوصاً در منطقه خاورمیانه، منشأ بحران‌های اقتصادی، سیاسی و غیره در منطقه ماست، عنوان کرد: ایران به دلیل قرار گرفتن در نقطه ثقل اقتصاد جهانی، هر چه تلاش کرده که از بحران خارج شود ولی سعی کردند آن را در بحران نگه دارند. برای مدیریت این بحران‌ها و وارد شدن کمترین آسیب به مردم می‌توانستیم اقدامات مناسب‌تری را انجام دهیم که این کار را نکردیم.

ربیعی افزود: برای مستقل بودن و عدم وابستگی به غرب و شرق و همچنین صادر کردن ارزش‌های انقلاب به دنیا بر اساس ایدئولوژی و مبانی انقلاب، باید راهکارهای آن را از قبل طراحی و اجرا می‌کردیم. ما در موضوع اقتصادی، این کار را انجام ندادیم.وی به برخی از مشکلات اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: برای عبور از این مشکلات باید با حفظ نگاه هدفمند انقلاب اسلامی، استراتژی متناسب با این هدف را تنظیم و اجرایی کنیم. این موضوع همان اقتصاد مقاومتی است که باید به مرحله اجرا و عمل برسد.این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه با تاکید بر اینکه باید نقش مردم را در مباحث اقتصادی بیشتر کرد، یادآور شد: سیاستمداران باید شرایطی را فراهم کنند که نقش مردم، مصنوعی نباشد و کاملاً ملموس باشد. مردم در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس و در تمامی صحنه‌های سیاسی و اجتماعی حضور فعال داشتند و دارند. در استراتژی کلان کشور، سرمایه گذاری‌های اقتصادی و تولید را باید به مردم واگذار می‌کردیم.

معاون سابق هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان به اصل ۴۴ قانون اساسی، اشاره و اظهار کرد: خصوصی سازی در کشور هم دیر اجرا شد و هم به طور ناقص اجرا شد. عملاً خروجی این واگذاری‌ها به گونه‌ای نبود که ارزش افزوده آن مورد استفاده مردم قرار گیرد.ربیعی با اشاره به اینکه واگذاری مباحث اقتصادی به مردم هنوز هم دیر نشده است، بیان کرد: تنها راه موفقیت ما این است که مردمی که به اشخاص و جریان‌ها وابسته نیستند را تقویت کنیم.وی ادامه داد: این کار بزرگترین غفلت ما بوده و البته هنوز دیر نشده و می‌توان اصل ۴۴ را به درستی اجرا کرد. دولت به جای دخالت در اقتصاد به سمت نظارت و مدیریت کلان در اقتصاد پیش برود؛ قانون گذاران نیز باید قوانین مناسب را در جهت تقویت اقتصاد جامعه تصویب و قوانین ناقص را نیز اصلاح کنند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: اقتصاد ايران