به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۲۱:۰۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۸ ساعت ۰۰:۱۸
کد مطلب : ۱۷۸۸۲
براي سومين دوره و در انتخاباتي پر حرف و حديث

الهام علی‌اف باز هم رييس‌جمهور آذربایجان شد

گروه بين‌الملل: مردم جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه، به صندوق‌های رای رفتند تا رئیس‌جمهوری جدید این کشور را انتخاب کنند و نتايج اوليه نشان می‌دهد که الهام علی‌اف برای سومين دوره متوالي به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور انتخاب شده است. علی‌اف به حدی از پیروزی خود مطمئن بوده که برای این انتخابات دست به تبلیغات و مبارزات انتخاباتی نزد!
الهام علی‌اف باز هم رييس‌جمهور آذربایجان شد
به گزارش بي بي سي، جمیل حسنلی، رقیب اصلی علی‌اف كه یک تاریخدان است و پنج نماینده مجلس و دو مخالف کمتر شناخته شده دولت نیز در میان کاندیداها قرار دارند. منتقدان می‌گویند برخی از این کاندیداها از سوی دولت به میدان آورده شدند تا آرای مخالفان را کم کنند. فعالان مخالف دولت عکس‌ها و ویدئوهایی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد افرادی هر کدام چندین رای را به داخل صندوق‌ها می‌ریزند! ناظران بین‌المللی فضای پپش از انتخابات را آمیزه‌ای از بی‌تفاوتی و رعب و وحشت توصیف کرده‌اند.

الهام علی‌اف در اوت ۲۰۰۳ و دو ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی حیدر علی‌اف، پدرش به سمت نخست وزیری این کشور منصوب شد. در اکتبر همان سال حیدر علی‌اف به دلیل بیماری از سمت خود کناره گیری کرد و در انتخابات الهام علی‌اف توانست با بیش از هفتاد درصد آرا به عنوان رئیس جمهوری جدید انتخاب شود. پدر او از سال ۱۹۹۳ حکومت را در دست داشت. علی‌اف در سال ۲۰۰۹ برای باقی ماندن در قدرت دست به تغییر قانون اساسی زد و محدودیت دو دوره ریاست‌جمهوری را لغو کرد.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند دولت آذربایجان پیش از برگزاری انتخابات، دست به سرکوب شدید مخالفان و منتقدان زد. فعالیت‌های سیاسی در جمهوی آذربایجان به دقت از سوی سازمان‌های اطلاعاتی زیر نظر گرفته می‌شوند و رسانه‌ها نیز تحت کنترل هستند. در دوران حکومت الهام علی‌اف، این کشور به دلیل داشتن منابع نفتی و گازی توانسته رشد اقتصادی چشمگیری داشته و تولید ناخالص داخلی این کشور نسبت به قبل چند برابر شده است.

سطح زندگی مردم نیز نسبت به یک دهه قبل بهبود یافته است اما منتقدان به فساد گسترده در کشور اشاره کرده و می‌گویند در دوران حکومت علی‌اف، شکاف طبقاتی میان فقیر و غنی افزایش یافته است. دیدبان حقوق بشر در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های خود در باره جمهوری آذربایجان گفت که سال پیش دولت این کشور به سرکوب جامعه مدنی شدت بخشید و چندین قانون برای برخورد با منتقدان تصویب کرد. ده‌ها زندانی سیاسی نیز تا کنون بازداشت و زندانی شده‌اند.

جمهوری آذربایجان یکی از مهم‌ترین منابع تامین نفت و گاز برای بازارهای اروپایی است. شرکت‌های بین‌المللی نفتی میلیاردها دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در نتیجه، ثبات سیاسی در این جمهوری شوروی سابق از نظر این شرکت‌ها اهمیت بسیار دارد.

۱۳۹۲/۰۷/۱۸ ۰۳:۲۹
باز هم یک دیکتاتور ماندنی شد... (144631)
۱۳۹۲/۰۷/۱۸ ۱۵:۲۳
شما حرص نخور! (144843)
yusuf
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۷/۱۸ ۱۶:۵۸
انقدر بر علیه این جمهوری تبلیغ کردیم متا سفانه مردم نیز بیشرفتهای ده سال اخیر این کشور در تمامی زمیینه ها را نمی بینند (144883)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۸ ۱۸:۳۷
دوست عزیز این آقا درست که مشکلاتی داره ولی تو این سالها کشور نابود شده ای رو تقریبا به کشوری پیشرفته تبدیل کرده
مردم آذربایجان علی اف رو خیلی دوست دارن (144917)
ﺣﺴﺎﻡ
United States
۱۳۹۲/۰۷/۱۸ ۰۷:۲۲
ﻫﻤﻴﻦ ﭼﻨﺪ ﻭﻗﺖ ﭘﻴﺶ ﻫﻢ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﻓﺎﺳﺪﺗﺮﻳﻦ ﺳﻴﺎﺳﺘﻤﺪﺍﺭ ﺳﺎﻝ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺷﺪ! (144653)
ارش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۸ ۰۷:۴۰
با سلام علی اف شایسته ÷یروزی است اگه با چشمان خود پیشرفت اذربایجان را ببیند (144657)
۱۳۹۲/۰۷/۱۸ ۱۵:۳۵
تو هم اگر با چشمان خود دیکتاتوری اش را ببینی خیلی چیزها دستگیرت میشه. (144845)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۸ ۰۷:۵۷
کی به کیه!؟

مام اایران رئیس جمهور انتخاب کردیم دستاشو از پشت بستن دهنشم چسب زدن!!!
بعدشم از کیهان گرفته تا صداوسیما و تا .... به ریش ملت می خندن! (144664)
۱۳۹۲/۰۷/۱۸ ۰۹:۰۰
دموکراسی!!!لابد بعدشم نوبت پسرشه! (144670)
سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۸ ۱۰:۰۹
وقتش رسیده اذری های با غیرت الهامو بزنن زمین (144683)
۱۳۹۲/۰۷/۱۸ ۱۱:۱۱
شتر در خواب بیند پنبه دانه (144698)
۱۳۹۲/۰۷/۱۸ ۱۰:۳۲
lمرگ بر دیکتاتور و دیکتاتوری که حامیان غربی آن دم از دموکراسی می زنند (144691)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۸ ۱۹:۰۶
واقعا دوستانی که درباره آذربایجان نظر ميدن این کشور رو از نزدیک دیده و با مردمش حرف زدن
دوست داریم درهر زمینه ای نظر بدیم (144928)