به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۱:۲۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب : ۱۷۹۵۶
به دلیل تلاش‌هایش برای امحای سلاح‌های شیمیایی در سوریه

سازمان منع سلاح شیمیایی برنده جايزه صلح نوبل‌ شد

گروه بين الملل: سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی به دلیل تلاش‌هایش برای امحای سلاح‌های شیمیایی در سوریه به عنوان برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۳ انتخاب شد.
سازمان منع سلاح شیمیایی برنده جايزه صلح نوبل‌ شد
این سازمان با پیشبرد طرح روسیه در جمع‌‌آوری و امحای سلاح‌های شیمیایی در سوریه تا اندازه زیادی از آغاز یک مداخله نظامی در این کشور ممانعت کرد. این برای اولین بار نیست که یک سازمان به عنوان برنده جایزه صلح نوبل انتخاب می‌شود. سال گذشته نیز اتحادیه اروپا در راستای تلاش برای ایجاد صلح در آفریقا به عنوان برنده این جایزه برگزیده شد. امسال نیز بیش از 50 سازمان برای این جایزه نامزد شده بودند که به علت تلاش‌ها و تاثیرگذاری اقدامات سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی در سوریه این سازمان به عنوان برنده جایزه برگزیده شد.

برندگان جوایز نوبل در سایر رشته ها توسط کمیته های اعطای جایزه نوبل در سوئد تعیین و اعلام می شوند، اما تعیین برنده جایزه صلح نوبل برعهده یک کمیته پنج نفره منتخب پارلمان نروژ است. برای سال جاری، علاوه بر سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی، ملاله یوسف زی، دختر پاکستانی به خاطر دفاع از حق تحصیل دختران، دنیس ماکوگ، پزشک متخصص زنان در جمهوری کنگو به دلیل مبارزه برای حمایت از قربانیان تجاوز، و چلسی (برادلی) منینگ نظامی آمریکایی به خاطر قرار دادن دهها هزار سند محرمانه دولت آمریکا در اختیار سایت ویکی‌لیکس از جمله نامزدهای دریافت جایزه صلح نوبل بودند.

همچنین از مگی جبران، کارشناس کامپیوتر مصری که با رها کردن شغل دانشگاهی و انتخاب جامه رهبانیت، یک بنیاد خیریه را برای کمک به کودکان ایجاد کرد و سوتلانا گانوشینکا، استاد سابق ریاضیات در روسیه که به عنوان مدافعان حقوق بشر فعالیت داشته، به عنوان دیگر نامزدهای دریافت این جایزه نام برده می شد. در میان برندگان جوایز صلح نوبل در سال های گذشته، شماری از شخصیت های برجسته سیاسی و اجتماعی جهان و همچنین نهادهای فعال در زمینه صلح دیده می شوند.

چند رئیس جمهوری آمریکا، از جمله تئودور روزولت، وودرو ویلسون، جیمی کارتر و باراک اوباما، همچنین انور سادات رئیس جمهوری پیشین مصر همراه با مناخیم بگین، نخست وزیر اسرائیل، یاسر عرفات، رهبر فقید فلسطینیان همراه با ایتزاک رابین، نخست وزیر پیشین اسرائیل، نلسون ماندلا و وللم دکلرک، رئیسان جمهوری پیشین آفریقای جنوبی، و لخ والسا، رئیس جمهوری پیشین لهستان، و میخائیل گورباچف، آخرین رئیس جمهوری شوروی، نام برد.

دالایی لاما، رهبر بودائیان تبت، آنگ سان سوچی، فعال سیاسی برمه ای، و شیرین عبادی، حقوقدان ایرانی مدافع حقوق بشر از دیگر شخصیت هایی هستند که این جایزه را دریافت کرده اند. همچنین شماری از نهادهای جهانی مانند کمیته بین المللی صلیب سرخ، اتحادیه جهانی سازمان های صلیب سرخ و هلال احمر، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، نیروی پاسدار صلح سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز به دلیل فعالیتشان در راستای پیشبرد صلح برنده این جایزه بوده اند. جایزه نوبل بیش از یک میلیون دلار ارزش دارد و مراسم اعطای جایزه در اسلو، پایتخت نروژ برگزار خواهد شد.

امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ۱۴:۵۰
اینکه درخولست دکتر روحانی بود!!!! (145196)
۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ۱۴:۵۴
حق ملاله بود (145202)
(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ۱۵:۴۴
آیا امحای سلاح‌های شیمیایی در سوریه و جایزه دادن به سازمان منع سلاح شیمیایی،جنگ در سوریه را نیز پایان می دهد؟
جامعه جهانی به جای این کارهای تبلیغاتی فکری هم برای پایان جنگ و یا حداقل کمک به آوارگان سوری کند. (145239)