به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۱:۱۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : ۱۷۹۷۰

خسارت بهارهای عربی برای خاورمیانه

گروه بين الملل: آخرین برآوردها حاکی از آن است که بهارهای عربی تا پایان سال 2014 نزدیک به 800 میلیارد دلار به اقتصاد کشورهای خاورمیانه خسارت وارد خواهد کرد.
خسارت بهارهای عربی برای خاورمیانه
بر اساس جدیدترین پژوهشی که بانک بریتانیایی "اچ.اس.بی.سی" انجام داده، انقلاب‌های کشورهای عربی منطقه خاورمیانه موسوم به "بهار عربی" تا پایان سال 2014، نزدیک به 800 میلیارد دلار به اقتصاد کشورهای خاورمیانه خسارت می‌زند، به طوری که این کشورها در بازگرداندن ثبات اقتصادی کشور خود دچار مشکل خواهند شد. طبق این تحقیق که به تازگی منتشر شده، تا پایان سال 2014، تولید ناخالص داخلی هفت کشور مصر، تونس، لیبی، سوریه، اردن، لبنان و بحرین که بیشترین آسیب را دیده‌اند، حداقل 35 درصد کاهش خواهد داشت. این بانک اعلام کرد، کاهش شدید بودجه و کاهش کارآمدی دولت‌ها در برقراری امنیت و اجرای قوانین، به شدت بر بازگرداندن روال اقتصادی کشور به حالت قبل تاثیر می‌گذارد. این تحقیق پیش‌بینی کرده است میانگین نرخ رشد تولد ناخالص داخلی کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی امسال چهار درصد کاهش داشته باشد. سپس در سال آینده این نرخ با کمی افزایش به 4.2 برسد در حالی که این نرخ سال گذشته 4.5 درصد و در سال 2011، 4.9 درصد بوده است.

از طرف دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس به صورت کلی از سال 2011، با شکوفایی اقتصادی مواجه می‌شوند. چرا که انقلاب‌های بهار عربی باعث افزایش بهای نفت شده است. انتظار می‌رود اقتصاد عربستان امسال با 4.3 درصد رشد مواجه شود و پس از کمی رکود به چهار درصد در سال 2014 برسد.

(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ۱۵:۳۹
درسته که خسارت های اقتصادی مهم است ولی چیزی که از آن مهمتر است جان مردمی هست که در این خزان های عربی از دست می رود و گویی انگار جهانیان هم چشم خود را بر این همه مشکلات بسته اند. (145236)
مهدی 92
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ۱۸:۵۰
قبلا بیداری اسلامی بود حالا که خسارت داره شد بهار عربی؟ (145334)
۱۳۹۲/۰۷/۱۹ ۲۰:۵۳
امنیت اسرائیل در گروی نا امنی کشورهای منطقه است
اگر منطقه آروم باشه همه شروع میکنن به اسرائیل گیر دادن که چرا فلان کار رو کردی شهرک سازی کردی کشتی ولی وقته همه چیز شلوغه غورباقه هفت تیر کش میشه و اسرائیل هر غلطی دوست داره میکنه. . . . (145400)