به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۳/۲۵ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۱۷۹۸۸۱

حال اقتصاد خوب است، اما حال نوبخت نه...؛

گروه اقتصادی: روزنامه همدلی نوشت: چند روز پیش، درست در میان اخبار داغ بحران‌های اقتصادی از گوشه و کنار بودیم که محمد باقر نوبخت اظهارنظری کرد که باز هم مثل همیشه بازتابش در فضای مجازی کولاک کرد.
«ایران در سال 97، بالاترین رشد اقتصادی منطقه را دارا بوده»، «کماکان ما یکی از 18 اقتصاد بزرگ دنیا هستیم.»، «نفت را همچنان صادر خواهیم کرد.»، «تا اسفند سال 97، زمینه اشتغال بیش از یک میلیون نفر را اعلام می‌کنیم.»، و «حال اقتصاد خوب است.»، ... این جملات کوتاه، تنها گوشه کوچکی از اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه است که از سال‌های گذشته تاکنون، در لابه‌لای اخبار گرانی‌ها و بحران‌های اقتصادی، گاهی دهان مردم را به لبخند تلخی باز می‌کند.
نوبخت در حالی این ادعا را رسانه‌ای کرد که بر اساس گزارش‌های مختلف، بخش تولید در سال 97، از وضعیت خوبی برخوردار نبوده و به گفته بسیاری از دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف صنعتی، اکثر برنامه‌ریزی‌های دولت برای حمایت از تولید داخلی اجرایی نشده بود. از سوی دیگر قیمت ارز نیز افسارگسیخته بالا رفت و قیمت بسیاری از مواد اولیه برای تولید رشد بالایی را تجربه کرد.
این اولین باری نیست که نوبخت، با وجود شرایط بحرانی اقتصادی، حال و روز اقتصاد را خوبتر از همیشه تعریف می‌کند و باعث شکوفایی قریحه طنز بسیاری از کاربران فضای مجازی می‌شود. اواخر تیرماه سال گذشته، درست زمانی که قیمت دلار در چهارراه‌استانبول گرد و خاک عجیبی را به پا کرده بود و سایه سنگین این گرانی‌ها به بالای سر کالاهای اساسی هم رسیده بود، شاید تنها این محمد باقر نوبخت بود که می‌توانست از رسانه ملی به مردم اعلام کند که حال اقتصاد خوب است تا مردم هم در واکنش به این ادعا بگویند: «حال اقتصاد خوب است، اما حال نوبخت نه...»؛ یکی از کاربران فضای مجازی در این‌باره نوشته بود: «وقتی نوبخت می‌گوید که حال اقتصاد خوب است، انگار مادرم با دمپایی ابری در دستش نگاهم می‌کند و می‌گوید بیا کتک نمیخوری!»
حالا در شرایطی دوباره رئیس سازمان برنامه و بودجه، از بالاترین رشد اقتصادی ایران در میان کشورهای منطقه در سال 97 یاد می‌کند که گزارش‌های رسمی رشد اقتصادی در سال گذشته منفی اعلام شده است.
البته ناگفته نماند که نوبخت در پاسخ به اعتراض افرادی که نرخ رشد اقتصادی اعلام شده از سوی بانک مرکزی را قبول نداشتند گفته بود: «اگر منتقدان و صاحبنظران نسبت به این مساله دچار شک و تردید هستند، می‌توانند با مراجعه به بانک مرکزی به‌طور کامل در جریان چرایی این آمار قرار گیرند در عین حال که ما حاضریم تمامی مستندات خود را در صحن علنی مجلس مطرح کنیم.»
حالا این اتفاق دوباره تکرار شده و به گفته بسیاری از دست‌اندرکاران اقتصادی، رئیس سازمان برنامه و بودجه باید برای اظهاراتش سند ارائه کند. باید دید در روزهای آینده نوبخت چگونه این ماجرا را شفاف‌سازی خواهد کرد، تا معلوم شود با وجود رکود و تعطیلی بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی در سال گذشته، اینکه ایران بالاترین رشد اقتصادی منطقه را به خود اختصاص داده است، چه توجیهی از سوی نوبخت دارد.