به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۹:۵۷
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب : ۱۸۰۳۸
در نامهٔ به رییس‌جمهور و رییس سازمان‌محیط‌زیست

فعالان‌خوزستانی خواهان توقف‌انتقال‌آب‌کارون

گروه جامعه: جمعی از فعالان عرصه‌های فرهنگی، هنری، محیط زیست، خبری خوزستان، طی نامهٔ سرگشاده‌ای به رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، خواهان توقف طرح انتقال آب کارون به اصفهان، برای همیشه شدند. در متن این نامه که به امضای بیش از ۱۵۰ نفر از فعالان عرصه‌های مختلف در خوزستان رسیده، آمده است:
فعالان‌خوزستانی خواهان توقف‌انتقال‌آب‌کارون
ما جمعی از از فرزندان کوچک جامعه فرهنگی، هنری و اجتماعی خوزستان بزرگ به نمایندگی از عرقِ نشسته بر جبین زنان و مردان شریف سرزمینمان خوزستان و از میان آفتاب و شرجی و نفت، سخن می‌گوییم. از خانه‌های بی‌نفت سرزمین نفت مسجد سلیمان، از میان سرفه‌های کارگران پالایشگاه و پتروشیمی ماهشهر و آبادان، از خیابان‌های پر از شهید خرمشهر، از سنگرهایی که هنوز بوی محمد جهان آرا را می‌دهند، از میان خون مظلومیت کوچه خاکی‌هایی که ردپای هشت سال غیرتشان در جای جای تاریخ و خاطرات ایران بزرگ تا ابد باقی خواهد ماند. از کرانه‌های بغض بهمن‌شیر و نخل‌هایی که سرشان را در قمار با مردانگیشان باختند که حالا ما بر سر هر تپه‌ای شیپور و رقص پیروزی پرچم سه رنگ مقدسمان را به نظاره بنشینیم.

ما جمعی کوچک از فعالین فرهنگی، هنری، اجتماعی، ورزشی و... جامعه پنج میلیونی خوزستان بزرگ، با گرد و غباری چند ساله نشسته بر شانه، با نفس‌های عاصی از آلودگی‌های سمی نفت و گاز و با داغ سربازان به خانه بازنگشتهٔ نشسته بر جان مادرانمان از شما می‌خواهیم هر چه سریع‌تر پرونده انتقال آب کارون به زاینده رود که طرحی غیر کار‌شناسانه، بدون مطالعه و به دور از هرگونه منطق علمی برای انجام است را متوقف کنید که نتیجه‌ای جز خشکاندن ته ماندهٔ ناچیز خون رگ‌های سرزمینمان خوزستان نخواهد داشت و این با شرف مردان و زنان فارس و عرب و بختیاری با نفس‌هایی پر از گرد و غبار و آمونیاک دیگر طاقت تماشای مرگ کارون را نخواهند داشت.

ما چگونه می‌توانیم به تماشا بنشینیم به یغما رفتن و مرگ کارون خروشان و پر از بغض و خاطره‌مان را توسط هموطنان عزیز اصفهانی که خود چند لوله کوچک انتقال آب به کشاورزان یزدی را تاب نیاوردند و با بلدوزر و کلنگ جوابش را دادند؟ دولتمردان و مردم اصفهان تا کی می‌خواهند بر طبل تمامیت خواهی خود بر سرمایه‌های بومی مردم ایران بکوبند؟ تا کی باید مردم سرزمین ما قربانی سیاست ورزی‌هایی شوند که فقط به آبادانی چند شهر و استان خلاصه می‌شود؟ و خرمشهر قهرمان ما با ستاره ستاره شهید و سنگر به سنگر افتخار هنوز آب شرب نداشته باشد؟ تا کی شهروند خوزستانیِ فارق از ابتدایی‌ترین امکانات زندگی باید سنگینی بار شهرهای آقازاده‌ها و دولتمردان را به دوش خسته خود بکشد؟ اینجا‌‌ همان خوزستانی است که پاره تن ایران است و از این پاره تن هر روز جز زخم و درد و آلودگی نفت نصیب مردمش نمی‌شود.

آقای رئیس جمهور، آنقدر بغض داریم و آنقدر قلبمان از نامهربانی‌ها درد می‌کند که ذکر مصیبتش نه در وقت اندک شما خلاصه می‌شود و نه غرور همیشگی خون خوزستانی ما اجازه گلایه می‌دهد.

سرکار خانم معصومه ابتکار، مدیریت ارجمند سازمان حفاظت از محیط زیست، ما پسران و دختران خوزستان برای حفاظت از تک بازمانده‌های اکوسیستم و محیط زیست این زمین سوخته خواستار ورود هر چه سریع‌تر شما به این مساله و بسته شدن این پرونده یکبار برای همیشه هستیم.

جناب آقای دکتر حسن روحانی، ریاست محترم جمهور، ما جوانان و فعالان خوزستانی از شما رئیس جمهور همه مردم ایران با احترام درخواست داریم با «تدبیر» همیشگی خودتان اجازه خاموش شدن یکی از تک ستاره‌های «امید» زندگی در سرزمین ما خوزستان را ندهید که ما تا پای جان، سپر حفاظت از سرزمینمان را نگاه خواهیم داشت.
جمعی از هنرمندان، نویسندگان، فعالان مدنی، اجتماعی و محیط زیست خوزستان

فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۱۶:۰۲
کل مردم استان خوزستان خواستار توقف بردن تمام منابع طبیعی استان هستند (145692)
تدبیر و امید
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۱۶:۱۳
ما نیز خواهانیم.... (145693)
اصفهانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۱۶:۲۹
ظلمی که تو این چند سال اخیر در حق اصفهان و اصفهانی ها شد در تاریخ ثبت خواهد شد مردم اصفهان کی تمامیت خواه بودن که اینگونه آنها را متهم میکنید نزدیک به یک دهه آب زاینده رود را به یزد و کرمان بردن و آنقدر ادامه دادن که نتیجه آن خشکی زاینده رود و نابودی زمین های کشاورزان اصفهانی شد نمیدونم این چه تمامیت خواهی هست! واقعا برای نویسندگان این نامه متاسفم کاش مخاطب این نامه آن دوستانی بودن که خشک شدن زاینده رود را به عزیزان اصفهانی تقدیم کردن. (145699)
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۱۹:۱۹
برادر اصفهانی
شما آب چهارمحال و بختیاری را غصب کردید، مگه زاینده رود مال اصفهان هستش که برا خودت می بری و می دوزی!
75 درصد آب توسط اصفهان (فولاد و ذوب آهن) مصرف میشه.
انصاف داشته باش (145814)
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۲۰:۴۰
این دیگه از اون حرفها بودا ! سر چشمه های زاینده رود از همون سمت بوده میتونی بری به خدا بگی جرا آب چهارمحال را ندادی همه اش را خودمون و گذاشتی بری سمت اصفهان (145871)
خوزستانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۱۹:۱۲
به نظرمن این ازناتوانی نماینده های خوزستانیه که این طرح هنوز در جریانه نماینده هایی که توان دفاع از کوچکترین حق خوزستانیا رو تو مجلس ندارن شما ببینید نماینده های آذری و اصفهانی چجوری از حق استاناشون دفاع می کنند. (145807)
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۱۹:۱۶
قربونت برم خدا، جالبه! آب کارون و زاینده رود حق استان محروم چهارمحال و بختیاری (شهرکرد) هستش، بعد خوزستانی ها و اصفهانی ها سنگش را به سینه میزنن و سرش دعوا دارن، مردم چهارمحال حتی آب شرب دارای نیترات بالا استفاده می کنن، صداشون هم به گوش کسی نمی رسه و نخواهد رسید اون از دولت 10 و 11 که خودش مدیریت آب شد و ... این هم از دولت تدبیر و امید؟ (145812)
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۲۰:۴۳
والا مدیران دولت قبلی حق آب را داد به استان خودتون که مسیر آب عوض شد به سمت تپه هایی که توش درختکاری شده و این بساط بی آبی را راه انداختید که هیچ آب بی زبون را هم توی این وضع بی آبی حرام کردید تازه طلب کار هم هستید ؟! (145876)
سینا از شیراز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۱۹:۳۰
دستکاری در طبیعت بسه. (145822)
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۱۹:۵۴
با سلام
از دوستانی که نامه نوشتن چند سوال دارم
1- آیا اطلاع دارید که استان اصفهان با مشکل شدید آب مواجه است ؟
2- آیا اطلاع دارید که به دلیل کمبود آب کارخانه های این شهرستان مثل ذوب آهن و مجتمع فولاد مجبور به کاهش تولیدات هستند ؟ (در رابطه با درست یا نادرست بودن وجود این کارخانه ها در این منطقه بحثی نیست چون در حال حاضر امکان انتقال این کارخانه ها وجود ندارد و البته ای کاش وجود هم نداشتند که سهم مردم از این کارخانه ها بیماری هایی نظیر ام اس است )
3- آیا فکر نمی کنید نوشتن چنین نامه هایی توهین نسبت به مردم شهید پرور اصفهان است که دارای بالاترین میزان ایثارگری در کشور هستند و بیشترین شهید را تقدیم انقلاب نموده اند ؟
4- آیا اطلاع دارید که چه تعداد از خوزستانی های عزیز در اصفهان ساکن هستند ؟
در پایان باید گفت از سخنانی که بوی تفرقه بین ملت عزیز ایران را میدهد باید پرهیز کرد که تفرقه عامل تخریب است نه عمران وآبادانی و هم وطنان و مسولان عزیز باید دنبال راهکاری سازنده برای استانی با پتانسیل خوزستان باشند . (145847)
عليرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۰ ۲۱:۲۰
من به عنوان يك اصفهاني از تمام مردم خونگرم و عزيز خوزستاني خود عذرخواهي مي‌كنم و ضمن پشتيباني از توجه به اين امر و يزوم احياي محيط زيست سالم خوزستان خواستار انتقال صنايع آلوده‌ساز اصفهان به خارج از بخش مركزي كشور مي‌باشم.
با عملكرد گذشته خود، محيط زيست كل كشور از جمله اصفان و خوزستان را به فاجعه رسانده‌ايم (145890)