به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۰۴ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۱۸۰۹۳۰

ادعای حاجی دلیگانی درباره رئیس مجلس

گروه سیاسی: رفتارهای یك نماینده اصولگرا در صحن مجلس در نهایت منجر به عصبانی شدن علی لاریجانی رئیس مجلس شد.

خبرآنلاین در این باره نوشت: مجلس شورای اسلامی امروز بررسی جزئیات طرح الحاق موادی به قانون اجرای اصل 49 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران موسوم به طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان دستور کار امروز مجلس بود. بررسی این طرح اصلاحی اما با حاشیه ای عجیب همراه شد. زمانی که نوبت به رسیدگی ماده ۷ طرح الحاق موادی به قانون اجرای بند ۴۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران رسید، غلامرضا کاتب در تبصره این ماده پیشنهاد داد که درآمدها و اموال نامشروع اعاده شده از طریق اجرای احکام این ماده یا از طریق سازمان اموال تملیکی به فروش برسد و یا در اجرای قانون احکام مدنی در چارچوب بودجه سالیانه مصرف شود.

لاریجانی که ریاست مجلس را برعهده داشت، در مشورتی که با سخنگوی کمیسیون داشت، متن اصلاح شده تبصره را اینگونه قرائت کرد: درآمدها و اموال نامشروع اعاده شده مربوط به دولت، ناشی از اجرای احکام مقرر در این بخش بر اساس قانون اجرای احکام مدنی در چارچوب بودجه سالیانه مصرف خواهد شد. نمایندگان مجلس هم با این اصلاح موافقت کردند. اما این موضوع با تذکر تند نماینده نزدیک به پایداری همراه شد. حسینعلی حاجی دلیگانی که تریبونش برای بیان تذکر شفاهی باز شده بود خطاب به لاریجانی گفت: براساس تبصره اصلاح نشده درآمدهای ناشی از اعاده اموال نامشروع در چارچوب بودجه‌های سنواتی صرف فقرزدایی و ایجاد اشتغال می‌شد اما اصلاحی که در مجلس صورت گرفت، باعث شد تا این موضوع به این بخش‌ها تخصیص نیابد.

وی در ادامه خطاب به رئیس مجلس و با صدایی بلند مدعی شد: شما پیشنهاد آقای کاتب را به گونه‌ای دیگر نشان دادید. در پیشنهاد چاپ شده ایشان نیز چنین چیزی وجود نداشتو کار شما خلاف آئین‌نامه است و شما باعث شدید تا این تبصره از اهداف اصلی خود یعنی فقرزدایی و ایجاد اشتغال فاصله بگیرد. لاریجانی بعد از شنیدن این تذکر خطاب به نماینده شاهین شهر گفت: می گویید رفتار ما، ما چه رفتاری داشتیم؟ آقای کاتب رفع ابهام کرد و من خواندم. این تغییر عوض شود یا نشود چه تاثیری به حال من دارد. شما در حال قضاوت کردن هستید درحالیکه این گونه نبوده است. آقای کاتب پیشنهادی مطرح کرد و با شنیدن نظرات سخنگوی کمیسیون و نظرات دولت و نمایندگان مخالف و موافق آن در نهایت در خصوص آن تصمیم‌گیری شد. بنده از تصویب این تبصره انگیزه خاصی نداشتم.

زمانیکه لاریجانی درحال پاسخ دادن به تذکر بود حاجی دلیگانی شروع به فریاد زدن و دادن پاسخ به اظهارات لاریجانی کرد. رئیس جلسه در چندین نوبت از او خواست که آرام باشد و پاسخ را بشنود. اصرار حاجی دلیگانی بر این رفتار در نهایت به تشنج در مجلس منجر شد. لاریجانی که با این رفتار حاجی دلیگانی روبرو شده بود با ناراحتی و عصبانیت گفت: کجا حق فقرا ضایع شده است، این حرف های شما شعار است. شما حق ندارید بیشتر از دیگر نمایندگان حرف بزنید. شما مدعی هستید که این همه نماینده نمی فهمند و تنها شما می فهمید. در متن تبصره فقرا وجود دارد و حذف نشده است. حاجی دلیگانی ولی بازهم با صدای بلند اصرار داشت که تریبونش برای بیان صحبت باز شود.

بعد از متشنج شدن فضای مجلس به دلیل فریادهای بلند نماینده شاهین شهر و طرح این ادعا که نمایندگان متوجه پیشنهادات مطرح شده نمی‌شوند و رای می‌دهند، احمد بیگدلی نماینده خدابنده در تذکری گفت: اگر یک روز مذاکرات مجلس از رادیو پخش نشود مشخص خواهد شد که چه کسی در این مجلس نظرات کارشناسی می‌دهد و چه کسی فقط می‌خواهد صدایش از تریبون پخش شود. در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس احمد بیگدلی در تذکری با استناد به ماده ۷۵ آئین نامه گفت: آقای حاجی دلیگانی در این جلسه می‌گوید که نمایندگان به مذاکرات و طرح پیشنهادات توجه نمی‌کنند و رأی می‌دهند. این چه حرفی است که ایشان می‌گوید؟ ما نماینده ۸۰ میلیون نفر هستیم.

وی افزود: اگر یک روز تریبون مجلس را از رادیو قطع کنیم آن وقت هم نظرات کارشناسی نمایندگان مشخص می‌شود و هم این که معلوم می‌شود چه کسانی تنها می‌خواهند صدایشان از تریبون شنیده شود. نمایندگان شأن یکدیگر را حفظ کنند. بعد از این تذکر حسین علی حاجی دلیگانی در تذکری گفت: آقای لاریجانی هر جایی که خودش می‌خواهد مجلس را دور می‌زند. ما در ماده ۷ طرح مربوط به اعاده اموال نامشروع می‌خواستیم که اموال از ثروتمندان و مال اندوزان گرفته و به فقرا برگردد که اجازه تصویب را ندادند. وی افزود: در برخی از موارد عجله کار شیطان است. رئیس مجلس در مورد برجام هم همین کار را کرد و اجازه طرح پیشنهاد را نداد. ظرف ۲۰ دقیقه برجام را تصویب کرد. مصری رئیس جلسه در پاسخ گفت: اکنون رئیس من هستم. اگر تذکری و صحبتی نسبت به بنده دارید مطرح کنید. نباید خارج از موضوع مطلبتان را بیان کنید.
برچسب ها: مجلس