به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۰۴ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب : ۱۸۰۹۴۹

برنامه‌های کودک تلویزیون سالمند؟

گروه فرهنگ و هنر: یک تهیه‌کننده حوزه کودک در تلویزیون درباره صحت و سلامتی برنامه‌هایی که در تلویزیون ساخته می‌شوند با اعتقاد بر اینکه نباید از اسپانسر در ساخت برنامه‌های کودک استفاده کرد، در عین حال گفت اگر هم مجبور شویم اسپانسرهایی داشته باشیم، در حوزه فرهنگی باشد و اصالت آن تایید شده باشد و نه اینکه صرفاً بعد تجاری داشته باشد.
برنامه‌های کودک تلویزیون سالمند؟
رضا نصیری، تهیه‌کننده برنامه «کودک‌شو» که فصل سوم آن این روزها از تلویزیون با اجرای پژمان بازغی به روی آنتن می‌رود، درباره صحت و سلامت ساخت یک برنامه کودک و استانداردهایی که در ساخت یک برنامه کودک رعایت شود و کمتر در تلویزیون شاهد این اتفاق هستیم، اظهار کرد: درست است که بدون اسپانسر فشار مالی بر روی برنامه‌ساز زیاد است اما ما در برنامه «کودک‌شو» مواظبت‌هایی را کرده‌ایم که برنامه را سلامت نگه داریم؛ البته اسپانسرهایی که مجبور بودیم داشته باشیم اپلیکیشنی در حوزه کتاب صوتی برای بچه‌ها بود و چیزی بود که مرتبط با بچه‌ها و یا خانواده بود و اصالت آن هم تایید شده بود. در واقع ما از کل مدت زمان برنامه، بخش اندکی را به اسپانسر اختصاص دادیم. تقریباً با مراقبت‌هایی که انجام دادیم توانستیم برنامه‌ کودک‌شو را به سلامت نگه داریم.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت‌وگوی خود با بیان اینکه برنامه‌هایی که به کودکان اختصاص می‌یابند، باید فاقد اسپانسر باشند، اظهار کرد: برنامه‌هایی که در این حوزه ساخته می‌شوند، تجاری محور نیستند بلکه فرهنگ‌ساز هستند؛ بنابراین نگاه‌ها باید خیلی دقیق‌تر باشد که چه خوراکی به مخاطب کودک می‌دهیم. الان وضع صداوسیما بهتر است. این روزها انیمیشن‌هایی تولید و منتشر می‌شود که منجر به تغییر ادبیات کودکان شده است. در حالی که بر روی اینها باید نظارت بیشتری صورت بگیرد و تمام سازمان‌های فرهنگی و نه فقط صداوسیما، همه باید نظارت دقیق روی هر خوراک فرهنگی داشته باشند. اگر این یکپارچگی وجود داشته باشد، می‌شود سیاست‌گذاری را درست انجام داد.

نصیری در ادامه درباره ساز و کار تلویزیون در استفاده کمتر از اسپانسر در تولید برنامه‌های کودک اظهار کرد: ما در برنامه «کودک‌شو» تلاش کردیم در قالب یک مسابقه و برنامه سرگرم‌کننده مفاهیمی را از زندگی زوجین معرفی کنیم و آموزش‌هایی را از والدین به کودک ارائه دهیم که بتواند اثربخشی خودش را داشته باشد. ما سعی کردیم از خیلی از مسائل اقتصادی و چیزهایی که اسپانسرمحور است و موضوعاتی که می‌تواند لطمه به کودکان بزند بر حذر باشیم تا رسالتی را که داریم بتوانیم انجام دهیم. یکی از کارهایی که ما داشتیم این است که کودکان فقط اینجا بازی می‌کنند و حتی با هم رقابت هم نمی‌کنند. همه کودکان می‌توانند آدم‌های خوبی در آینده شوند و همه آنها همه نوع پتانسیل را دارند.وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درباره‌ی کپی برنامه‌های کودک از شبکه‌های دیگر، اظهار کرد: شاید برای همه جالب باشد پیش از این گروهی از تهیه‌کنندگان کشور ترکیه به عنوان مهمان به برنامه ما آمده بودند. آنها به ما پیشنهاد دادند که این برنامه را با این کیفیت در کشور ترکیه برای کانال‌های آنها تولید کنیم. برای ما جالب است که «کودک‌شو» علاوه بر اینکه کپی نبوده است بلکه می‌تواند خودش را صادر کند؛ چرا که ما رسالتی که در تولید این برنامه داشتیم این بود که علاوه بر اینکه یک شو درباره کودکان ارائه بدهیم، خودمان هم کودک شویم و از درون کودکان به اطرافمان بنگریم.

تهیه‌کننده «کودک شو» با بیان اینکه جای برنامه‌هایی نظیر «کودک شو» در تلویزیون خالی است، اظهار کرد: سطح بیننده ما تقریباً ثابت بوده است و همیشه بالای ۴۰ درصد بیننده داشتیم و کودکان خیلی علاقه‌مند هستند. در صورتی که ما در برنامه خود، نه عمو داشتیم نه خاله‌ و نه چیز دیگری. راجع به کودکان، احترام به آنها، شخصیت گذاشتن برای کودکان و اتاق بازی که آنها می‌خواهند بازی کنند و خواسته‌های آنها صحبت کردیم. کودکان با وجود اینکه سنشان زیر شش سال است، اما ارتباط موثری با برنامه گرفته‌اند که شاید با برنامه‌های دیگر در حوزه تخصصی کودک این ارتباط را نگرفته باشند.
نصیری در پایان با بیان اینکه «کودک شو» شهریور ماه به اتمام می‌رسد، جزئیاتی درباره ساخت فصل جدید آن ارائه داد و گفت: فصل سوم «کودک شو» پیش از آغاز محرم و تقریباً در هشتم شهریور ماه به پایان می‌رسد. پس از آن باید دید تلویزیون، شبکه و خود ما ایده و طرحی برای فصل چهارم «کودک شو» داریم یا نه.
مرجع : ایسنا