به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۰۴ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب : ۱۸۰۹۶۶

کدام داوطلبان می‌توانند در کنکور شرکت کنند؟

گروه جامعه: شرایط آخرین مدرک تحصیلی برای داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ اعلام شد.
کدام داوطلبان می‌توانند در کنکور شرکت کنند؟
آزمون سراسری سال ۹۸ برای رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیرانتفاعی، دوره‌های نیمه حضوری، مجازی، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و رشته‌های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.تعداد یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵ داوطلب در کنکور ۹۸ ثبت نام کرده اند و با توجه به اعلام علاقمندی در گروه های آزمایشی هنر و زبان های خارجی از سوی سایر داوطلبان تعداد یک میلیون و ۳۵۳ هزار و ۳۲۴ کارت برای این آزمون صادر شده است.بر اساس برنامه زمان بندی شده آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه‌های آزمایشی ریاضی و فنی و علوم انسانی در صبح پنجشنبه ۱۳ تیرماه، آزمون داوطلبان گروه هنر در بعدازظهر پنجشنبه ۱۳ تیر، آزمون داوطلبان گروه علوم تجربی در صبح جمعه ۱۴ تیر و آزمون داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در بعدازظهر جمعه ۱۴ تیر ۹۸ در ۳۸۱ شهرستان و بخش مختلف کشور و ۵۱۸ حوزه امتحانی برگزار خواهد شد.

کدام داوطلبان می توانند در کنکور ۹۸ شرکت کنند
داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ با توجه به دارا بودن آخرین مدرک تحصیلی باید دارای یکی از شرایط زیر باشند:
۱- دانش آموز نظام جدید آموزشی ۳-۳-۶ (پایه دوازدهم) که تا پایان شهریور ماه ۳۱ شهریورماه ۹۸ موفق به اخذ دیپلم می‌شوند.
۲- دارای گواهینامه پیش دانشگاهی (به تاریخ فارغ‌التحصیلی حداکثر تا ۳۱ شهریورماه ۹۸ ).
۳- دارای دیپلم چهارساله نظام قدیم آموزش متوسطه.
۴- دارای مدرک کاردانی و یا بالاتر (به تاریخ فارغ‌التحصیلی حداکثر تا ۳۱ شهریورماه ۹۸ ).
کلیه داوطلبانی که موفق به اخذ یکی مدارک فوق تا ۳۱ شهریورماه ۹۸ نشوند، در صورت شرکت و قبولی در آزمون نسبت به لغو قبولی آنان اقدام خواهد شد.
تبصره: در صورت قبولی داوطلب در رشته‌هایی که پذیرش آنها از نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۸-۹۹ آغاز می‌شود به شرط دریافت مدارک تحصیلی فوق تا ۳۰ بهمن ماه ۹۸، ثبت‌نام و ادامه تحصیل آنان در رشته قبولی بلامانع خواهد بود.

شخصی‌سازی دفترچه‌های سوال گروه های آزمایشی پنج‌گانه
در آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ به هر داوطلب در کلیه گروه های آزمایشی یک پاسخنامه و ۲ دفترچه سوال (آزمون عمومی «دفترچه شماره ۱» و آزمون اختصاصی «دفترچه شماره ۲») در قالب دو بسته نایلونی داده می‌شود. این بسته‌ها شخصی سازی شده و مشخصات داوطلبان بر روی پاسخنامه و جلد دفترچه سوالات درج شده است.داوطلبان شاغل در شغل بهیاری که دارای دیپلم بهیاری هستند در گروه آزمایشی علوم تجربی علاوه بر پاسخگویی به سوالات دفترچه عمومی (دفترچه شماره ۱) و اختصاصی (دفترچه شماره ۲) می‌بایست به سوالات دفترچه اختصاصی شماره ۳ نیز پاسخ دهند.داوطلبان دارای مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی علوم و معارف اسلامی در گروه آزمایشی علوم انسانی علاوه بر پاسخگویی به سوالات دفترچه عمومی (دفترچه شماره ۱) و اختصاصی (دفترچه شماره ۲) باید به سوالات دفترچه اختصاصی شماره ۳ (درس اصول و عقاید فقه) نیز پاسخ دهند.

تبصره: به داوطلبان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی نظام جدید آموزشی ۳-۳-۶ در گروه آزمایشی علوم انسانی دفترچه شماره ۳ (اصول عقاید) تحویل نخواهد شد و این دسته از داوطلبان منحصراً باید به سوالات دفترچه اختصاصی (دفترچه شماره ۲) که ویژه داوطلبان دیپلم علوم و معارف اسلامی نظام آموزشی ۳-۳-۶ به آنها تحویل می‌شود، پاسخ دهند.داوطلبان در کلیه گروههای آزمایشی باید پاسخ سوالات دفترچه‌های عمومی و اختصاصی را در همان یک برگ پاسخنامه تحویل شده علامتگذاری کنند.با توجه به وجود دو نوع نظام آموزشی متوسط سوالات کنکور بر اساس نوع نظام آموزشی طراحی شده است. در کنکور سال ۹۸ برای دیپلم نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ یک نوع سوال و برای نظام آموزشی قدیم یک نوع سوال دیگر طراحی شده است.

اصلاحیه دفترچه راهنمای ثبت‌نام کنکور ۹۸ درباره سربازی
پیرو انتشار دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ برای پذیرش در رشته‌های تحصیلی با آزمون در ۲۴ بهمن ۹۷ داوطلبان باید توجه داشته باشند بر اساس اعلام رسمی سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران داوطلبان مرد برای ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۹۸ لازم است به هنگام پذیرش در دانشگاه (قبول قطعی و ثبت‌نام) یکی از شرایط مندرج در صفحات ۲۰ و ۲۱ دفترچه مذکور را داشته باشند.ضمناً کد ۳ مقررات وظیفه عمومی مندرج در دفترچه راهنمای ثبت نام در آزمون سراسری سال ۹۸ به این صورت اصلاح می‌شود: «کد ۳) مشمولان دارای برگ معافیت موقت هولوگرام دار بدون غیبت (پزشکی و کفالت) در مدت اعتبار آن. در صورت قبولی این افراد باید مجوز لازم جهت ثبت‌نام در دانشگاه را از معاونت وظیفه عمومی محل استقرار دانشگاه اخذ کنند. ضمناً چنانچه مدت اعتبار معافیت موقت به اتمام برسد، دانشجو شرایط ادامه تحصیل را ندارد مگر در صورت داشتن سایر شرایط که باید نسبت به اخذ اصل معافیت تحصیلی اقدام کنند.»
مرجع : مهر
برچسب ها: کنکور