به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ - ۱۳:۳۴
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۳ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۱۸۲۱۲

دور اول مذاکرات ایران و 1+5 آغاز شد

گروه سياسي: دور اول مذاكرات هسته ای ايران با كشورهاي عضو گروه ۱+۵ شامل آمريكا، روسيه، انگليس، فرانسه، چين و آلمان در ژنو آغاز شد.
دور اول مذاکرات ایران و 1+5 آغاز شد
به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به ژنو، مذاکرات ایران و 1+5 در ادامه مذاکرات وزیران خارجه دو طرف در نیویورک امروز سه‌شنبه در ژنو در حال برگزاری است. این مذاکرات دو روزه خواهد بود و در نشست افتتاحیه آن محمد جواد ظریف، رییس هیات مذاکره کننده کشورمان حضور خواهد داشت. ظریف در این مذاکرات بسته پیشنهادی جدید ایران را به 1+5 ارایه خواهد کرد و به تشریح آن می پردازد.

مذاکره کننده ارشد هسته‌یی ایران پیش از ورود به ژنو گفت: بسته پیشنهادی ما حاضر است و براساس آن چارچوبی مشخص برای راه‌حل مساله هسته‌یی ایران ارائه شده است. البته باید از سوی دو طرف مورد بررسی قرار گیرد. ما آمادگی داریم در ژنو به ملاحظات و سوالات طرف مقابل درباره بسته خود پاسخ دهیم. وی گفت که پیشنهاد ما بر مبنای زمان طراحی شده است چرا که معتقدیم یکی از روش‌های اعتمادسازی کوتاه کردن مدت مذاکرات است. به شکلی که دو طرف احساس نکنند طرف دیگر در حال وقت‌کشی است. از این رو بوده است که اعلام کردیم مساله هسته‌یی می‌تواند در یک سال به مرحله نهایی برسد.

ظریف افزود:‌ طرح ما دارای سه مرحله مقدماتی، میانی و نهایی است و مرحله مقدماتی آن می‌تواند ظرف یکی دو ماه و حتی کم‌تر انجام شود. وی تاکید کرد: ما معتقدیم این موضوع می‌تواند در یک سال حل و فصل شود و موضوع هسته‌یی ایران به مساله‌ای عادی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تبدیل شود به شرط این که طرف مقابل حسن نیت داشته باشد.

محمد جواد ظریف با وجود ناراحتی شدید (کمردرد) در مذاکرات ژنو حاضر شده است. با این وجود او گفت: کار برایش در اولویت است. ظریف معتقد است مذاکرات ایران و 1+5 باید برای رسیدن به نتیجه سریع در سطح وزیران خارجه برگزار شود؛ چرا که وزیران از اختیارات سیاسی بیش تری نسبت به معاونان برخوردارند به علاوه با حضور وزیران جدیت در رسیدن به راه حل نشان داده می شود. ایران تاکید کرده است که مذاکرات بعدی احتمالی میان ایران و 1+5 باید درسطح وزیران خارجه باشد.

قرار است پس از نشست افتتاحیه روز نخست (سه شنبه) نشست با حضور معاونان وزیران خارجه دو طرف دنبال شود. سید عباس عراقچی نشست عصر روز سه شنبه را سرپرستی می‌کند. همچنین مجید روانچی، امیری، محمد نیا، بعیدی نژاد دیگر اعضای تیم مذاکره کننده هسته یی ایران را تشکیل می دهند.