به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۱۴ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۱۸۴۵۲۱

مرعشی: جامعه در فشار است، مراقب باشید

مرعشی: جامعه در فشار است، مراقب باشید
گروه سیاسی_ رسانه ها: روزنامه ایران با حسین مرعشی (سخنگوی حزب کارگزاران) درباره انتخابات 98 گفتگو کرده است.که در ادامه بخشی از این گفتگو را می خوانید: 

* ما  میدان مذاکره هم عملکرد خوبی داشتیم. وقتی نظام تصمیم به مذاکره گرفت تجمیع تدبیر رهبری، اراده رئیس جمهوری و قدرت کارشناسی دیپلمات‌های ارشد کشور در برجام تبلور یافت. امروز هم وقتی قرار شد برای دفاع از حیثیت ایران، حقوق‌مان در برجام و دفاع از تمامیت ارضی و خنثی کردن توطئه تحریم و تهدید به جنگ وارد شویم؛ توانستیم با صلابت عمل کنیم. آنچنان که مشخص شد این ماییم که آماده دفاعیم و آنها آماده جنگ نیستند.

* در عرصه داخلی هم باید یاد بگیریم که ما یک کل هستیم. دوستانی که مخالف دولتند نباید این روزها فکر کنند که زمان، زمان تضعیف دولت است . اتفاقاً الان زمان بازیابی قدرت دولت است. باید فرصت فراهم شود که شخصیت‌های مؤثر و مجریان نیرومندی که در کشور تجربه دارند و توانا هستند به دولت کمک کنند.

* اینکه ما نیروهای کشور را تقسیم کنیم به اصلاح‌طلب و اصولگرا، تندرو و کندرو و اهل فتنه و غیر فتنه اینها از بین بردن توانایی‌های یک کشور است. ما باید با صدای بلند اعلام کنیم که محور مدیریت کشور در عرصه داخلی و خارجی رهبری نظام است و دولت، مجلس و قوه قضائیه حتماً باید در هماهنگی با رهبری کارها را پیش ببرند.

* دوستانی هم که خودشان را دفاع از نظام معرفی می‌کنند باید بدانند که از دست دادن فرصت‌ها، از دست دادن نیروها و حذف و حصر راهکار نیست. ما باید هماهنگی کاملی را در عرصه مسائل داخلی به نمایش بگذاریم و قدرت نظام را برای حل و فصل مشکلات کشور و مردم به میان بیاوریم.

* مردم می‌دانند، شما هم می‌دانید و باید بپذیریم که بالاخره ما 50 میلیارد دلار صادرات نفت‌مان را از دست داده‌ایم. دیدیم که این مسأله خودش را در بازار ارز نشان داد. یک وقت شما در یک بازه 10 ساله درآمدی را از دست می‌دهید و خب امکان جایگزینی دارید. اما یک وقت این کاهش در آمد ناگهانی است و طبیعتاً آثار مخربی بر اقتصاد می‌گذارد. یکی از جلوه‌هایش این است که ما دیگر نمی‌توانیم با واردات اقتصاد را اداره کنیم.

* به نظر می‌رسد مشارکت مردم در انتخابات مجلس به اندازه دوره‌های قبل نباشد. ولی در کل کشور این اتفاق نمی‌افتد. انتخابات پرشور برگزار می‌شود. برخی دوستان ما فکر می‌کنند بگویند پرشور نیست که تأیید صلاحیت‌ها بازتر باشد. حال آنکه تأیید صلاحیت را نباید از این زاویه که انتخابات گرم بشود یا نشود نگاه کرد. تأیید صلاحیت باید بازتر باشد تا کفایت مجلس بالا برود.

* اینکه در یک مجلس برخی نمایندگان با هر سؤال یا استیضاح یا پس گرفتن آن کاسبی می‌کنند باید حل شود. شما وقتی افراد اصیل و پاک را در اثر اختلافات سیاسی حذف کنید یک عده نان به نرخ روز خور می‌آیند که هرچه بگویید را تأیید می‌کنند اما سوء‌استفاده‌شان را هم می‌کنند. ما باید فرصت بدهیم که سیاستمداران اصیل پاکدامن و ملی به صحنه بیایند. نگاه من به مسأله تأیید صلاحیت با کفایت شدن مجلس است اگر نه انتخابات در ایران همیشه جدی بوده و خواهد بود چون مردم با دولت، مجلس، شورای شهر و... زندگی می‌کنند.

* نمی‌خواهم بگویم که جامعه در فشار نیست، جامعه فوق‌العاده در فشار است. ما دو فشار مهم کمرشکن داریم؛ یکی عدم تعادل بین درآمد و هزینه در جوامع شهری ایران و دیگری مسأله بیکاری بویژه در میان تحصیلکردگان دانشگاهی. حدود 5 میلیون نفر جویای کار دارای تحصیلات دانشگاهی هم فشاری سنگین است و هم خسرانی بزرگ.

* دقیقاً مسأله این است که دولت برای کاستن از این فشارها چه راه حلی دارد. بالاخره همین دولت منتقد کسانی بود که به هر دلیل تحریم را فرصت ارزیابی می‌کردند و خواهان تحمل فشارها می‌شدند. حالا نمی‌تواند همان راه را طی کند...

* به رغم اینکه مردم خیلی در فشارند اما باید بدانیم که این مشکلات دووجهی است. الزاماً همه وجوهش منفی نیست.به نظر من این تهدید‌ها دو فرصت مهم برای ما ایجاد کرده که الان دولت از آن استفاده نمی‌کند. درمقابل کسری بودجه 150 هزار میلیارد تومانی در بودجه دولت ما با حجم زیادی از فرار مالیاتی مواجهیم. به همین دلیل دولت امسال باید با جدیت بیشتری مسأله اصلاح نظام مالیاتی کشور را در دستور کار قرار دهد. خاصه آنکه فرار مالیاتی منشأ بی‌عدالتی و عمیق شدن بیش از پیش شکاف طبقاتی است. یک جمعی که ممکن است به 5 درصد هم نرسند از هیچ گرانی و از هیچ افزایش قیمتی لطمه نمی‌بینند. درآمد آنچنانی دارند، در سفرهای خارجی هزینه می‌کنند و یک ریال هم به دولت مالیات نمی‌دهند. برعکس فشار روی کسانی است که قانونمند کار می‌کنند. لذا این یک فرصت تاریخی است که دولت باید از آن استفاده و اصلاحات ساختاری را در نظام مالیاتی ایجاد کند.

* نکته دیگری که به نظر من خیلی اهمیت دارد اصلاح نظام توزیع کشور است. الان با به وجود آمدن سیستم‌های الکترونیک هوشمند و افزایش دسترسی به اطلاعات در محیط‌های مجازی، منظم کردن نظام توزیع کالا و از بین بردن فشارهای مضاعف روی دوش مصرف‌کننده کار پیچیده‌ای نیست. به تجربه پیدایش خدمات دهنده‌های آنلاین حمل و نقل درون شهری و برون شهری نگاه کنید. رابطه بین راننده و مسافر قطع شده است. قیمت و شرایط را سیستم به جای فرد تعیین می‌کند. شما پس از استفاده از خدمات باید امتیاز بدهید. پس این امکانات مسأله نظارت همگانی، تعیین نرخ را حل کرده هزینه را برای مسافر کاهش داده و درآمد را برای راننده افزایش داده است.

* وقتی چنین سیستمی در دنیا وجود دارد و تجربه شده چقدر کار دارد که شما نظام توزیع را هوشمند کنید و برای مردم امکان اطلاع از قیمت واقعی کالاها را فراهم کنید و مردم بتوانند موارد خلاف را از طریق همین سیستم اطلاع دهند. پس دولت می‌تواند با اصلاح نظام مالیاتی کسری بودجه‌اش را و با ایجاد نظام هوشمند توزیع فشار وارده بر خانوارها و مصرف‌کننده‌ها را به حداقل برساند.
برچسب ها: حسین مرعشی