به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۲۰ ساعت ۲۲:۰۰
کد مطلب : ۱۸۵۰۵۵

تماس روحانی با امیر قطر، سفر ظریف به قطر

گروه سیاسی: همزمان با تماس تلفنی رییس‌جمهور اسلامی ایران با امیر قطر، محمدجواد ظریف هم به قطر سفر كرده و برخی منابع خبری، مذاكرات تلفنی روحانی و آل ثانی و همچنین سفر غیرمترقبه ظریف به دوحه را به تحولات یمن ارتباط داده‌اند.
تماس روحانی با امیر قطر، سفر ظریف به قطر
حجت الاسلام حسن روحانی عصر یکشنبه در تماس تلفنی «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، با تبریک متقابل عید سعید قربان به دولت و ملت قطر و همه مسلمانان جهان، اظهار داشت: ایران برای حفظ و تقویت امنیت منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان اهمیت زیادی قائل است و همه تلاش خود را در این راستا به کار گرفته و معتقد است که حفظ این امنیت، توسعه و منافع مردم منطقه را تضمین می کند.
رئیس جمهوری هدف اقدامات برخی کشورهای فرامنطقه ای از جمله آمریکا در منطقه خلیج فارس را القای ناامنی در منطقه به جهانیان دانست و تاکید کرد که این اقدامات، مشکلات منطقه را پیچیده تر و خطرناک تر می کند. روحانی با تاکید بر اینکه ثبات و امنیت خلیج فارس با همکاری و همراهی کشورهای ساحلی و در قالب ترتیبات امنیتی مشترک قابل تحقق است، اظهار داشت: تجربه تاریخی این واقعیت را به همگان نشان داده که مداخله خارجی ها، تنها موجب افزایش تنش و پیچیده تر کردن شرایط منطقه شده است. رئیس جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران علاقه مند به تداوم رایزنی ها با کشورهای دوست برای تقویت صلح و ثبات و توسعه منطقه است، گفت: تهران معتقد است کاهش تنش ها در منطقه به نفع همه است و امیدواریم آمریکایی ها دریابند مسیری که انتخاب کرده اند نادرست است، این مسیر برنده ای نخواهد داشت و باید رفتار خود را اصلاح کنند.

«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» نیز در این تماس تلفنی با تبریک عید سعید قربان به رئیس جمهوری، دولت و ملت ایران، تاکید کرد که قطر از گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها استقبال می کند. امیر قطر کاهش تنش ها در منطقه خلیج فارس را به نفع منطقه و جهان دانست و با اشاره به نقش مهم ایران در منطقه گفت: دوحه از هیچ تلاشی برای کاستن از این تنش ها دریغ نخواهد کرد. وی تاکید کرد: امنیت منطقه باید توسط کشورهای ساحلی تامین شود و مواضع قطر در این عرصه کاملا روشن است و ما خواهان همکاری با ایران در جهت تقویت روابط دوجانبه و امنیت منطقه هستیم.

ظریف عازم دوحه شد
به گزارش روز یکشنبه اداره کل اطلاع رسانی و سخنگویی وزارت امور خارجه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای دیدار و گفت وگو با مقامات قطری به دوحه سفر کرد.

برخی منابع خبری، مذاكرات تلفنی روحانی و آل ثانی و همچنین سفر غیرمترقبه ظریف به دوحه را به تحولات یمن ارتباط داده‌اند. گفتنی اینكه، درگیری‌ها در عدن از روز چهارشنبه گذشته و پس از آن که جدایی‌طلبان جنوب یمن یکی از احزاب اسلامگرای متحد دولت عبدربه منصور هادی را به دخالت در حمله موشکی به یک رژه نظامی متهم کردند، آغاز شد.  شهر عدن یکی از جنوبی‌ترین شهرهای یمن، مقر دولت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور تحت حمایت عربستان است و گرچه جدایی طلبان جنوب یمن و وفاداران به دولت عبدربه منصور هادی تاکنون در جنگ علیه حوثی‌ها با یکدیگر متحد بودند، اما به نظر می‌رسد که اکنون بر سر تقسیم قدرت با یکدیگر اختلاف دارند.
دولت یمن که رئیس جمهوری آن به عربستان گریخته است ساعاتی پس از اعلام خبر تصرف کاخ ریاست جمهوری در بندر عدن، امارات عربی متحده را «مسئول اصلی درگیری‌ها در عدن» خواند و آنها را به انجام «کودتا» متهم کرد. جدایی طلبان جنوب یمن که مورد حمایت امارات عربی متحده هستند از تشکیل کشوری مستقل تحت عنوان یمن جنوبی‌ حمایت می کنند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه با ابراز نگرانی از درگیری‌های شدید در بندر عدن یمن از طرف های درگیر خواست ضمن توقف خشونت‌ها با «گفتگو» اختلافات خود را حل کنند.