به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۲۵ ساعت ۲۰:۲۰
کد مطلب : ۱۸۵۳۷۸

شیخ ابراهیم زکزاکی از هند به نیجریه برگشت

گروه بین‌الملل: شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه که برای درمان بیماری‌اش به هند رفته بود، بدون آن که درمان شود به کشورش بازگشت.
شیخ ابراهیم زکزاکی از هند به نیجریه برگشت
به گزارش یورونیوز، دولت نیجریه در تاریخ ۱۴ مرداد به این رهبر مخالفان اجازه داده بود که با گذاشتن وثیقه برای درمان در هند از کشور خارج شود. شیخ زکزاکی و همسرش زینت ابراهیم از زمان دستگیری در سال ۲۰۱۵ میلادی در زندان به سر می‌بردند و اعتراض مخالفان شیعه برای درخواست آزادی او بارها به خشونت کشیده بود. شیخ ابراهیم زکزاکی بنیان‌گذار گروه موسوم به «جنبش اسلامی نیجریه» است که اقلیت مسلمان شیعه این کشور را نمایندگی می‌کند.

در جریان دستگیری زکزاکی و همسرش در سال ۲۰۱۵ درگیری شدیدی میان مأموران و هواداران او روی داد که به کشته شدن صدها نفر انجامید.
از زمان رسیدن زکزاکی به هند در روز دوشنبه گذشته و آغاز درمان او در بیمارستان، جنبش اسلامی نسبت به شیوه درمان او اعتراض کرد. مسئولان جنبش اسلامی می‌گویند مقام‌های هندی به زکزاکی اجازه نداده‌اند که با پزشک مورد انتخاب خودش معاینه شود. آنها همچنین گفته‌اند که زکزاکی و همسرش در هند به شدت کنترل می‌شده‌اند، شرایطی که بالاخره آنها را مجبور کرد در روز پنج‌شنبه از دهلی نو به کشورشان بازگردند. این اطلاعات را برخی از اعضای خانواده و هواداران زکزاکی در اختیار خیرگزاری فرانسه گذاشته‌اند. سهیلا دختر پنجم زکزاکی که در مالزی زندگی می‌کند در گفتگو با این خبرگزاری تأیید کرد که پدر و مادرش روز پنج‌شنبه با هواپیمای اتیوپی هند را ترک کرده‌اند. وکلای رهبر ۶۵ ساله شیعیان نیجریه می‌‌گویند که او بر اثر جراحاتی که در جریان دستگیری‌اش در سال ۲۰۱۵ برداشته، چشم راستش را از دست داده و چشم چپش نیز در آستانه کور شدن است. در بدن او نیز هنوز گلوله هست.

با توجه به پیوندهای جنبش اسلامی نیجریه با ایران به نظر می‌رسد تلاش‌های تهران برای آزادی زکزاکی و درمان او مؤثر بوده است. مرتضی رحیمی، سفیر ایران در ابوجا روز ۱۸ تیر گذشته گفته بود: «تاکنون اقدامات متعدد و خوبی برای آزادی و درمان شیخ ابراهیم زکزاکی و همسرش از سوی طرف‌های مختلف انجام شده است.» در همان تاریخ پایگاه خبری تسنیم از تلاش دولت ایران از طریق رایزنی با کاردار نیجریه در تهران برای آزادی زکزاکی خبر داده بود. جنبش اسلامی نیجریه در پی برقراری حکومت اسلامی شیعه در این کشور از طریق انقلابی به سبک ایران است. نسیبه زکزاکی، دختر ارشد شیخ زکزاکی که در ایران زندگی می‌کند، سال گذشته دفتر جنبش اسلامی نیجریه را در مشهد افتتاح کرد.

طرفداران شیخ زکزاکی در هفته‌های اخیر تقریبا هر روز راهپیمایی اعتراضی برگزار کرده‌اند. در آخرین راهپیمایی این گروه در تاریخ ۳۱ تیر ماه امسال که به درگیری شدید با نیروهای دولتی در پایتخت، ابوجا انجامید، دست کم ۸ نفر شامل ۶ معترض، یک خبرنگار و یک پلیس کشته شدند. چند روز بعد از این رویداد دولت نیجریه فعالیت این گروه را ممنوع اعلام کرد و پلیس نام آن را در سیاهه سازمان‌های « تروریستی» قرار داد. سازمان عفو بین‌الملل دستگیری زکزاکی در سال ۲۰۱۵ را که با کشتار ده‌ها نفر همراه بود محکوم کرده و همچنان از دولت نیجریه می‌خواهد که به سرکوب و شکنجه مخالفان پایان دهد.
برچسب ها: شیخ زکزاکی