به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۲۷ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : ۱۸۵۵۴۴

عرضه تلویزیون‌های ماهواره‌دار در کشور

گروه فناوری: عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری از عرضه تلویزیون‌های ماهواره‌دار در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر محصولات ال‌جی و سامسونگ در مرزهای ایران دمپ می‌شوند.
عرضه تلویزیون‌های ماهواره‌دار در کشور
بابک ثقفی در یک نشست خبری با اشاره به افزایش قاچاق لوازم خانگی به کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد حجم قاچاق تلویزیون اظهار داشت:‌ در حال حاضر سهم قاچاق در بازار تلویزیون ایران حدود 200 هزار دستگاه است ولی همین رقم کم توانسته بازار را متشنج کند.وی ادامه داد: میزان مصرف تلویزیون در کشور به یک میلیون و 400 هزار دستگاه رسیده که بخشی از آن از طریق قاچاق تأمین می‌شود.ثقفی افزود: در حال حاضر که قیمت ارز نیمایی و ارز بازار آزاد به یکدیگر نزدیک شده، جذابیت قاچاق لوازم خانگی بیش از سال‌های گذشته افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته حدود 60 درصد بازار لوازم خانگی به راحتی در اختیار شرکت‌های خارجی قرار داشت، گفت: این شرکت‌های خارجی در شرایط متأثر از تحریم‌ها به راحتی بازار کشورمان را رها کردند و به عرضه قطره چکانی لوازم خانگی روی آوردند.وی ادامه داد: در حال حاضر نیز این شرکت‌ها با دامپینگ محصولاتشان در شهرهای مرزی از جمله در کردستان، دبی وغیره به دنبال کاهش هزینه‌های قاچاق به ایران هستند تا اجازه ندهند تولیدکنندگان ایرانی قدرت بگیرند.وی افزود: شرکت‌های خارجی بیشتر تلویزیون‌های پرمصرف را دمپ می‌کنند و محصولات گران‌قیمت از طریق قاچاق عرضه نمی‌شوند تا به این ترتیب رشد تولیدکنندگان داخلی را متوقف کنند.

* عوامل به تعادل رسیدن بازار لوازم خانگی
عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بازار لوازم خانگی به تعادل رسیده است، افزود: با خروج شرکت‌های خارجی از بازار لوازم خانگی ایران با تنش و کمبود کالا روبرو شدیم که نارضایتی مشتریان را به همراه داشت ولی در حال حاضر با فعال شدن تولیدکنندگان داخلی بازار به تعادل رسیده است.وی توضیح داد: برخی عوامل در اینجا تعادل در بازار لوازم خانگی مؤثر بوده است، از جمله اینکه تولیدکنندگان ایرانی که تا آن زمان تحت فشار شرکت‌های خارجی در حال نابودی بودند، با خروج برندهای خارجی توانسته‌اند خود را پیدا کنند و سطح تولیداتشان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه بازار لوازم خانگی ایران شبیه بازار ترکیه است، افزود: 4 سال پیش مصرف تلویزیون در ترکیه 3 میلیون دستگاه بود و در حال حاضر نیز همین میزان است. در آن زمان مصرف بازار ایران حدود 2 میلیون دستگاه بود ولی حالا به یک میلیون و 400 هزار دستگاه رسیده است.ثقفی تصریح کرد: این کاهش مصرف نشان‌دهنده تأثیر مسائل اقتصادی بر بازار است. زیرا با افزایش قیمت‌ها، کاهش تقاضا برای خرید لوازم خانگی را در بازار شاهد بودیم.به گفته وی 4 سال پیش حدود 600 هزار دستگاه از 2 میلیون دستگاه تلویزیون مصرفی در کشور از طریق قاچاق تأمین می‌شد و حالا هم سهم قاچاق از یک میلیون و 400 هزار دستگاه تلویزیون مصرفی در کشور حدود 200 هزار دستگاه است.وی تأکید کرد:‌ در تمام مغازه‌هایی که محصولات ال‌جی و سامسونگ را عرضه می‌کردند حالا کالای قاچاق عرضه می‌شود.

* عرضه تلویزیون‌های ماهواره‌دار در کشور
عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری تأکید کرد: مسئولین کجایند؟ خوابند؟ در حال حاضر تلویزیون‌هایی که دارای گیرنده ماهواره هستند در بازار عرضه می‌شود. در حالی که عرضه این محصول در کشور ممنوع است.به گفته وی،‌ هم اکنون شرکت‌های خارجی تولیدکننده لوازم خانگی با دمپینگ‌ محصولاتشان در مرزهای ایران سعی دارند در بازار ایران حضور داشته باشند و با کاهش قیمت تمام‌شده محصولاتشان برای مشتری می‌خواهند اجازه ندهند که شرکت‌های ایرانی قوی شوند.ثقفی با طرح این سوال که چرا مسئولان دولتی جلوی این مسئله را نمی‌گیرند؟ گفت: مردم نیازمند کالای باکیفیت و قیمت مناسب هستند، تولیدکنندگان ایرانی تا حدی اجازه این تولید را پیدا کرده‌اند، نباید اجازه دهیم دوباره بازار به شرایط سابق برگردد.وی حمایت مردم از کالای ایرانی در سال گذشته را به عنوان یکی دیگر از عوامل ایجاد تعادل در بازار عنوان کرد و گفت: در سالی که با عنوان رونق تولید ملی نامگذاری شده باید به تولیدات داخل توجه بیشتری شود.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت تأمین مالی شرکت‌های داخلی از طریق عرضه سهامشان در بورس، گفت: اگر برای ساخت یک کارخانه 180 میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت شود، باید سود 20 درصدی بابت این تسهیلات پرداخت شود که میزان این سود حدود 36 میلیارد تومان است. این موضوع باعث می‌شود هزینه تولید هر دستگاه تلویزیون حدود 360 هزار تومان افزایش یابد. در مورد لباسشویی نیز حدود 10 درصد قیمت کالا یعنی 400 هزار تومان خواهد بود در حالی که اگر از بورس تأمین مالی شویم می‌توانیم کالا را با کیفیت و قیمت مناسب عرضه کنیم.عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویریدر ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی شرکت‌های داخلی برای افزایش تولید لوازم خانگی، از نصب خط تولید لباسشویی در شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران در هفته آینده خبر داد و گفت: ابتدای مهر ماه نیز خط تولید یخچال نصب خواهد شد که با قطعات وارداتی به تولید می‌رسند.

* تسهیلات ناچیز برای صنعت لوازم خانگی
وی در مورد اختصاص تسهیلات به شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی از سوی وزارت صنعت نیز گفت: مدیران این وزارتخانه عنوان کردند که 20 میلیارد تومان بابت صنعت لوازم خانگی تسهیلات پرداخت خواهد شد. در حالی که این رقم بسیار ناچیز است.عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر هزینه ارسال یک دستگاه تلویزیون از مرز تا تهران 300 تا 400 هزار تومان است و بابت هر کیلوگرم 35 هزار تومان هزینه دریافت می‌شود، گفت: این رقم در مورد لباسشویی که 60 تا 70 کیلوگرم است و یا یخچال که حدود 100 کیلوگرم است، عدد بالایی خواهد شد و به همین دلیل قاچاق این دو محصول صرفه زیادی ندارد.وی با بیان اینکه دولت باید در مبارزه با قاچاق برنامه جدی داشته باشد،‌گفت:‌ شرکت‌های لوازم خانگی خارجی سالی چند میلیون دلار جهت تبلیغات صرف می‌کردند و حالا این رقم را بابت دامپینگ محصولاتشان در مرزهای ایران می‌پردازند.
مرجع : فارس
برچسب ها: تلویزیون