به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۰۲ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۱۸۵۹۲۸
شایعه تلخ و نگران کننده در شطرنج ایران

ستاره شطرنج ایران، فرانسوی می‌شود؟

گروه ورزشی: زمزمه‌های در محافل خصوصی و حتی عمومی شطرنج مبنی بر تصمیم علیرضا فیروزجا برای پذیرفتن تابعیت فرانسه به گوش می‌رسد.
ستاره شطرنج ایران، فرانسوی می‌شود؟
به گزارش جماران، درخشش علیرضا فیروزجا در چند ماه اخیر به حدی زیاد بوده که به شدت مورد توجه جهانی قرار گرفته است. در بسیاری از گزارش های سایت های خارجی نام او به عنوان یکی از اصلی ترین مدعیان قهرمانی جهان در سال های آینده برده شده است. اما چند روزی است که شایعاتی نگران کننده در زمینه تغییر تابعیت علیرضا فیروزجا، نخستین و تنها سوپر استاد بزرگ تاریخ شطرنج ایران به گوش می رسد. در شرایطی که همیشه زمزمه هایی در این خصوص مطرح می شد، ظاهرا این بار داستان کمی جدی تر است و گفته می شود، فیروزجا با فرانسوی ها به توافق رسیده تا از این پس زیر پرچم این کشور به فعالیت شطرنجی اش ادامه دهد. برخی از نزدیکان فیروزجا این خبر را به شکل غیررسمی تایید کرده اند، اما فعلا به شکل رسمی درباره این خبر اظهارنظری صورت نگرفته است. در صورتی که فیروزجا تابعیت فرانسه را بپذیرد، پس از مکسیم واشیه لاگراو، سوپر استاد بزرگ این کشور که با ریتینگ 2778 نفر چهارم جهان است، با 16 سال سن دومین بازیکن برتر فرانسه خواهد بود. موضوع تغییر پرچم پیش از این هم در شطرنج ایران رخ داده است که در مهم ترین موارد، استاد بزرگ الشن مرادی، پس از مهاجرت از ایران چند سالی است که با پرچم آمریکا در مسابقات شرکت می کند. پیش از آن نیز استاد بزرگ امیر باقری با پرچم فرانسه در مسابقات حضور می یافت و البته مجددا پرچمش را به ایران تغییر داد.

در هر حال با وجود برخی اتفاقات رخ داده و شایعات موجود، امید است ستاره شطرنج ایران در تیم ملی باقی بماند و این شایعه و گمانه زنی ها درست نباشد. همچنین خوب است فدراسیون شطرنج نیز در راستای توجه به استعدادها و ملی پوشان شطرنج کشور، ابتدایی ترین ملزومات آنها را فراهم کند. متاسفانه تیم ملی شطرنج ایران هنوز منتظر انتخابی مربی است!

شایعه و گمانه زنی عجیبی مبنی بر تغییر تابعیت علیرضا فیروزجا شطرنج باز تیم ملی و تنها سوپراستاد بزرگ ایران شنیده شده است و اگر حقیقت داشته باشد او با این تصمیم از این پس برای فرانسوی ها دست به مهره می شود. موضوع تغییر پرچم برای ایرانی ها قبلا هم رخ داده است و استاد بزرگ الشن مرادی  با پرچم آمریکا و استاد بزرگ امیر باقری با پرچم فرانسه در مسابقات حضور داشتند؛ هرچند که باقری باز هم پرچمش را به ایران تغییر داد.

مهرداد پهلوان زاده رییس فدراسیون شطرنج ایران درباره این موضوع اظهار کرد: " بحث تغییر تابعیت مطرح نیست بلکه فیروزجا می خواهد در یک تیم فرانسوی بازی کند و به همین دلیل می خواهند به او اقامت بدهند که مشکلی برای رفت و آمدهایش به وجود نیاید. در واقع شطرنج باز ایران می خواهد در لیگ فرانسه شرکت کند. " این صحبت های پهلوان زاده در حالی صورت گرفته که لیگ های شطرنج به مانند لیگ فوتبال و والیبال نیست که یک فصل طولانی زمان ببرد و برخی لیگ ها 2 تا 3 هفته طول می کشد. بنابراین مشخص نیست چرا  حضور حدود یک ماهه فیروزجا در فرانسه احتیاجی به اقامت دائم دارد؟
نکته دیگر این است که امکان دارد بازیکنان حرفه ای شطرنج در یک سال در چند لیگ مختلف بازی می کنند و این موضوع منع قانونی ندارد. اگر علت اقامت گرفتن تنها حضور در لیگ فرانسه باشد که همه امیدوارند علت این کار فیروزجا این موضوع باشد؛ شاید یک بازیکن نیاز داشته باشد از چند کشور اقامت دریافت کند که عملا غیرممکن است. نکته قابل توجه دیگر هم این است که کشورهای اروپایی در زمینه رفت و آمد و ویزا حرفه ای و قانونی عمل می کنند و مشکلی از این بابت وجود ندارد. در ضمن محمدامین طباطبایی در لیگ آلمان و  پرهام مقصودلو و علیرضا فیروزجا نیز پیش از این در ترکیه بازی می کردند؛ اما بدون گرفتن اقامت دائم.
همچنین پدر علیرضا فیروزجا نیز، در باره تغییر ملیت و تابعیت فرانسوی گرفتن علیرضا فیروزجا اولین سوپر استاد بزرگ ایران گفت: قطعیت این خبر را تکذیب می کنم. علیرضا باتوجه به عملکرد خوب خود به عنوان اولین لژیونر حرفه ای ایرانی به لیگ فرانسه دعوت شده است. لیگ فرانسه خانه اختصاصی و امکانات زیادی به فیروزجا داده و همین باعث شده است که سوء تفاهمی در بین اهالی شطرنج به وجود آید. فیروزجا به عنوان لژیونر در لیگ فرانسه دست به مهره خواهد شد و هیچ گونه تغییر ملیتی در کار نیست.
برچسب ها: علیرضا فیروزجا