به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۰۷ ساعت ۰۰:۵۳
کد مطلب : ۱۸۶۳۷۷

اجرای طرح‌های جدید پلیس درباره «حجاب»

گروه جامعه:جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: پلیس طرح‌های سه‌گانه‌ای برای اجرای مقررات مربوط به حجاب و عفاف در دست اجرا دارد.
اجرای طرح‌های جدید پلیس درباره «حجاب»
سردار ایوب سلیمانی، خبر داده است که طرح جدید این نیرو برای «رعایت حجاب» با عنوان «ناظر ۲»، از هفته آینده در سراسر ایران اجرایی‌ می‌شود. در این طرح، پلیس در مکان‌های عمومی، فروشگاه‌های بزرگ و سواحل‌ دریا حضور پیدا می‌کند تا به کسانی که به گفته مقام‌های انتظامی «بدحجاب» هستند، تذکر دهد. پلیس در ماه‌های اخیر طرح «ناظر یک» را اجرا کرده است که مربوط به «کشف حجاب در خودرو» بوده است.

به گفته سلیمانی، میزان موفقیت پلیس در این طرح، «در عمده استان‌های کشور بیش از ۸۰ درصد و در تهران بین ۴۰ تا ۵۰ درصد» بوده است. در این طرح با ارسال «پیامک کشف حجاب»، نیروی انتظامی به راننده‌‌ای که بنا به نظر آن‌ها حجاب را رعایت نکرده یا همراهان «بدحجاب» داشته، هشدار می‌دهد و مالک خودرو باید ۷۲ ساعت پس از دریافت پیامک، خود را به پلیس امنیت اخلاقی معرفی کند و تعهد کتبی بدهد که حجاب را رعایت می‌کند. در صورتی که راننده این تعهد را اجرایی نکند، خودروی او یک هفته توقیف می‌شود و در بار سوم، خودروی او توقیف و فرد متهم به «بدحجابی» به دستگاه قضایی معرفی می‌شود.

سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، ۲۷ تیرماه امسال اعلام کرده بود که در چارچوب این طرح تاکنون ۳۰۰ هزار پیامک ارسال شده و ۱۵۰ هزار نفر از کسانی که پیامک را دریافت کرده‌اند، به پلیس مراجعه کرده و از آن‌ها تعهدنامه گرفته شده است. جانشین فرمانده پلیس همچنین از اجرای طرح «ناظر ۳» خبر داده است. این طرح شامل بازرسی و کنترل واحدهای تولید و فروش پوشاک است. ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک تهران، نیز روز ۹ مرداد از پیگیری طرح «برخورد با مانتو و پوشاک نامتعارف» به دستور دادستانی تهران خبر داد و گفت تولید و عرضه مانتوهای جلو باز (بدون دکمه، بدون غزن و بدون زیپ)، مانتوهای شیشه‌ای، مانتوهای حریر و توری ممنوع است.

پلیس همچنین در صدد تشکیل پلیس امنیت اخلاقی برای برخورد سازمان‌یافته با افراد «بدحجاب یا بی‌حجاب» هستند و همزمان دادگاه‌های قضایی نیز با صدور احکام سنگین قضایی برای مخالفان حجاب، برخوردها در این زمینه را تشدید کرده‌اند. در تازه‌ترین از این نمونه احکام، صبا کرد افشاری، از معترضان به حجاب اجباری به ۲۴ سال زندان محکوم شده است. صبا کرد افشاری روز ۱۱ خردادماه ۹۸ بازداشت شد. «اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب» از اتهامات او اعلام شده است. پیش از این نیز مژگان کشاورز، یاسمن آریانی و منیره عربشاهی، از معترضان به حجاب اجباری، در مجموع به ۵۵ سال زندان محکوم شدند که برای هریک از آنان «مجازات اشد» یعنی ۱۰ سال حبس قابل اجرا خواهد بود.