به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۰۳ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : ۱۸۸۴۶۳
معاون شهردار تهران:

محله‌های پایتخت، محور توسعه شوند

گروه جامعه: معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، یکی از اهداف مدیریت شهری در دوره جدید را کاستن فاصله میان شمال و جنوب شهر می‌داند و معتقد است راه عملی کاستن این فاصله توانمندسازی محله‌های کمتر برخوردار شهر است.
محله‌های پایتخت، محور توسعه شوند
حامد مظاهریان گفت: ارتباطات و پیشرفت در حمل و نقل عمومی مانند احداث مترو در تهران، سبب شده تا شهروندان از جنوبی‌ترین نقطه شهر به بخش های شمالی سفر کنند و همین عامل هم چهره حقیقی فاصله میان شمال و جنوب شهر را به خصوص برای شهروندان، آشکارتر کرده است.وی هدف مدیریت شهری را کاستن از این فاصله می‌داند، اما تاکید دارد که کاهش فاصله شمال و جنوب شهر باید از پایین آغاز شود.به گفته معاون شهردار تهران، برای کاهش فاصله کیفیت زندگی میان محلات شهر، هدف خیلی روشن است و باید محلات کمتر برخوردار توانمند شوند. اعتقاد داریم در این محلات می‌توان جنبه‌هایی از توسعه را ایجاد کرد؛ به طوری که حود محلات، محور توسعه شوند، تجربه جهانی هم همین را توصیه می‌کند.مظاهریان معتقد است: به جای اینکه بخواهیم وارد تک تک خانه‌ها شویم و روی افراد تمرکز کنیم، می‌توانیم محرک های توسعه و تولید را در محله ایجاد کنیم؛ چرا که عموما محلات کمتر برخوردار بیشتر از سایر محلات از اقتصاد کلان کشور تاثیر می‌پذیرند.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا و سرپرست معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، از دفاتر توسعه محلات صحبت می‌کند و می‌گوید:هدف اصلی این دفاتر همین است که با شناسایی پتانسیل‌هایی که محلات دارند و چیزی که آنها را از هم متمایز می‌کند بتواند جنبه ورود سرمایه به آن محله را فراهم کنند. مثلا در منطقه ۱۱ دو سینما پرسپولیس که نخستین سینمای روباز کشور بوده و سینما فرخ که کاملا با همان حالت دهه ۵۰ فیلم نشان می دهد حتی قوانینش هم همان است، می‌تواند حس نوستالژی داشته باشد و به جذب توریسم شهری کمک کند.بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرنوشت، دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محلی در سال ۱۳۸۶ در محله‌های تهران ایجاد شد. در سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰، دفاتر محلی نوسازی که عموما به عنوان دفاتر تسهیل‌گری شناخته می‌شوند، توانستند با اعتمادسازی عمومی در بافت‌های فرسوده بر سرعت و کیفیت نوسازی در این بافت‌ها بیفزایند. در فاصله سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۲ نیز با ایجاد جریان نوسازی و با توجه به مأموریت اصلی محوله به آنها (تجمیع پلاک ریزدانه) دفاتر توانستند سهم پروانه‌های تجمیعی از کل پروانه‌های صادره را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش دهند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: شهرداری تهران