به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۶:۳۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۴ ساعت ۱۰:۵۲
کد مطلب : ۱۸۸۷۶

کدام کارگردان بیشترین فیلم توقیفی را دارد؟

گروه فرهنگ و هنر: اغلب کارگردان‌ها در کارنامه فیلم سازی خودشان یکی دو فیلم توقیفی که به هر دلیلی موفق به نمایش آن نشده اند را دارند. برخی از این فیلم‌ها بعد از مدتی با تغییر شرایط سیاسی و فرهنگی حاکم بر جامعه امکان نمایش را پیدا مي‌کنند و برخی دیگر نیز برای همیشه در آرشیو خاک مي‌خورند و رنگ پرده یا قاب تلویزیون را به خود نمی‌بینند.
کدام کارگردان بیشترین فیلم توقیفی را دارد؟
اما در این میان یک کارگردان کهنه کار، بیشترین فیلم های توقیفی را در آرشیو خانه خود دارد و علی رغم این که نسبت به خیلی از فیلمسازان ما توانمند تر است اما در برهه های زمانی مختلف اجازه کار به او داده نشده است! "کمال تبریزی" مردی است که همیشه فیلم هایش با جنجال همراه بوده و چه در زمان ساخت و چه در زمان اکران آثارش به تیتر یک مجله‌ها تبدیل شده است.

تبربزی تا کنون 18 اثر سینمایی و تلویزیونی ساخته که از این میان هفت اثر در شرایط نا معلوم هستند و معلوم نیست که اکران مي‌شوند یا خیر. ضمن این که سه اثر او به نام های مارمولک، لیلی با من است و همیشه پای یک زن در میان است، در زمان اکران خود با حواشی متعددی مواجه شده و حتی مارمولک به دلیل اعتراض مراجع عظام در اواسط اکران از پرده پایین کشده شد. باقی آثار او بدون مشکل خاصی اکران شدند و این روزها هم "ساکن طبقه متوسط" به کارگردانی تبریزی مراحل تولید را طی مي‌کند.



و اما توقیفی ها! اجازه بدهید نگاهی گذرا داشته باشیم به آثار که مهر تبریزی پای آنها خورده اما کسی از آنها خبر ندارد:

1 -فیلم سینمایی پاداش: این اثر که داستانی مربوط به سفر حج دارد و از زاویه ای طنز آلود به آن مي‌پردازد، با سرمایه سیما فیلم ساخته شد اما مسئولان وقت این سازمان از نتیجه راضی نبوده و به دلیل رد شدن از خط قرمزها مشارکت خود را پس گرفتند.

2- سریال قصه های رودخانه: یک فیلم مشترک با سینمای مالزی که داستان دو کودک را از این دو کشور روایت مي‌کرد. این دو قصد داشتند به رقم تمام تفاوت‌ها خانواده های خود را با هم آشنا کنند. این سریال به دلیل مخالفت مقامات مالزی با محجبه نشان دادن زنان در خانه و در کنار شوهرشان به مرحله پخش نرسید.

3- فیلم سینمایی مسلخ عشق: مربوط به سالهای اولی است که تبریزی کارش را شروع کرده بود و هنوز جوان بود! داستان فیلم مربوط به دوره ای است که بنی صدر فرماندهی کل قوا را به عهده دارد. محمود آیت، فرمانده یک گروه عملیاتی، در حمله ی گسترده ای علیه نیروها و مواضع دشمن شرکت مي‌کند. آیت که به نحوه ی فرماندهی ارتش بدگمان است اطمینان دارد که در این عملیات، به دلیل آشفتگی در جبهه، به شهادت خواهد رسید. گروه عملیاتی تحت فرمان او در محاصره دشمن قرار مي‌گیرد و شکست مي‌خورند.

4- فیلم سینمایی خیابان های آرام: یک طنز تمام عیار از اتفاقات سال 88 که علبته به صورت غیر مستقمی به آنها پرداخته بود. این فیلم با هزینه های سنگین در ارمنستان ساخته شد و قرار بود سال 90 به روی پرده برود اما ه دلیل مخالفت مسئولان وقت با تبلیات برای این فیلم، عوامل سازنده از خیر اکران آن گذشتند.

5- محموعه تلویزیونی با ما شوخی نکنید: مستندی سیاسی با حضور یک ستاره فرهنگی! در مستند با ما شوخی نکنید، رضا کیانیان به عنوان مجری و گزارشگر مامور بود تا با شخصیت های سیاسی در مورد مسائل روز گفتگو کند. چند گفتگو هم ضبط شد اما در ادامه به دلیل مسائل و مشکلات امنیتی این اتفاق میسر نشد.

6- سرزمین کهن: یک سه گانه عریض و طویل که از سال 87 تا امروز در حال ساخت است و دو قسمت آن هم آماده اکران شده است. البته این دو قسمت به دلیل مخالفت وزارت ارشاد دول تاحمدی نژاد و اعمال برخی ممیزی های گل درشت، تبریزی را از صرافت نمایس آن در دولت قبلی انداخت و باید منتظر بود تا در دولت جدید تصمیمی برای آن گرفته شود.

7- ماراتن: این فیلم یک همکاری با ژاپنی‌ها بود که داستان آن هم بر مبنای واقعیت جلوی دوربین رفت. ماجرای یک هنرپیشه مشهور ژاپنی که قصد داشت در سن 60 سالگی دور دنیا را بدود و پیام صلح را به همه جهان مخابره کند. او پس از یک سال و خرده ای دوندکی و زمانی که به ترکیه مي‌رسد، متوجه مي‌شود که سرطان دارد اما با قدرت به کارش ادامه مي‌دهد و به ایران مي‌رسد. در ایران تبریزی به او پیشنهاد ساخت این فیلم را مي‌دهد و او قبول مي‌کند که در نقش خودش بازی کند. بدین ترتیب فیلم ساخته شد اما انتقاد‌ها از تبریزی این فیلم را هم زمین گیر کرد. باید صبر کرد و دید آیا تبریزی فکری به حال این آثار بر زمین مانده خواهد کرد یا مي‌خواهد با خونسردی و همان لبخند همیشگی خود به سراغ آینده برود.
مرجع : پارسینه