به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۰۷ ساعت ۱۷:۴۲
کد مطلب : ۱۸۸۷۶۷

از «رویای دم صبح» تا «شاهباز سدرہ نشین»

گروه فرهنگ و هنر: ۱۷ اثر نمایشی از دومین هفته پاییز به روی صحنه می‌روند که در بین این آثار سه نمایش از نویسندگان خارجی و باقی نوشته نویسندگان ایرانی است.
از «رویای دم صبح» تا «شاهباز سدرہ نشین»
این ۱۷ اثر در تماشاخانه‌هایی چون تئاترشهر، تالار حافظ، فردوسی، تماشاخانه مهرگان، نوفل‌لوشاتو، عنارت روبرو، تماشاخانه ایرانشهر، خانه هنرمندان و ... روی صحنه می‌روند. 

هفتم مهر ماه
از امروز یکشنبه، اجرای هشت نمایش «چهل‌ لُم»، «ببخشید شما؟»، «سه کیلو ۲۵۰ گرم»، «رویاهای دم صبح»، «جمعه‌کُشی»، «به هوای پاک پرید»، «ساعات گس» و «ساعت» آغاز می‌شود.نمایش «چهل‌ لُم» به نویسندگی و کارگردانی سیدامیر پیشوایی از هر شب ساعت ۱۹ در تالار محراب روی صحنه می‌رود.
در خلاصه داستان نمایش آمده است: هملت، شاهزاده‌ی بر حق دانمارک، توسط نامه ای از سوی خدمتکارش، از حال بد پدرش (پادشاه وقت دانمارک) خبردار شده و به سرعت خود را به کپنهاگ می رساند. وقتی به شهر می رسد جنازه‌ی پدرش را آماده ی سوزاندن، کلادیوس را بر تخت پادشاهی و خود را مسبب مرگ پدرش می بیند.

در این نمایش ۷۵ دقیقه‌ای حسین محمدی، آرش راسخ، شیوا جوانمرد، بهاره قهرمانی، بهرام خطیبی، مرتضی امینی تبار ایفای نقش می‌کنند.همچنین بازیگران فرم این نمایش عبارتند از: یاسمین خادمیان، شاهرخ دریانورد، رضا شریف کاظمی، کامیار شریفیان، سعیده طاهری، حنانه محمدی، ساینا مقدسی، مهرزاد نامدار، غزل منعمی، اشکان نیامنش، بهاره وطن خواه
این نمایش تهیه‌کنندگی آن بر عهده سید امیر پیشوایی است، تا ۳۰مهرماه اجرا می‌شود.

آرش محمدی نمایش «ببخشید شما؟» که خودش آن را نوشته است، هر شب ساعت  ۱۸  در سالن شماره ۲ تماشاخانه مهرگان روی صحنه می‌برد.این نمایش ۵۰ دقیقه‌ای با بازی اکرم جلیلوند، آرش محمدی، سپهر ادوای، محمدجواد علیائی، محدثه حسن نژاد، غزل خدابنده، فاطیما رجبی، سپیده زارعی تا ۲۵مهرماه اجرا می‌شود.در خلاصه داستان «ببخشید شما؟» آمده است: خیلی بده وقتی یادت رفته چی یادت رفته و فقط یادته که یه چیزی یادت نیست.

نمایش «سه کیلو ۲۵۰ گرم» به نویسندگی مهدی زندیه و تهیه‌کنندگی و کارگردانی محسن نجار حسینی از ساعت ۱۹:۳۰ در سالن شماره یک عمارت نوفل‌لوشاتو اجرا می‌شود.در خلاصه داستان آن آمده است: این دویست و پنجاه گرم اش، زندگیمونو تکون می ده به خدا.از بازیگران این نمایش ۷۰ دقیقه‌ای می‌توان به محمد نادری، مرتضی حسینی، نسا یوسفی، پانته آ مهدی نیا، مهتاب وجدانی، امیرحسین آقایی و هادی شیخ الاسلامی اشاره کرد.  

یکی دیگر از نمایش‌هایی که هفتم مهرماه در کارگاه نمایش تئاتر شهر روی صحنه می‌رود، نمایش «رویاهای دم صبح» است که لیلی عاج آن را نوشته و بهاره مشیری کارگردانی آن را برعهده دارد.این نمایش که نامش تداعی کنده مستندی با همین نام به کارگردانی مهرداد اسکویی است هر شب ساعت ۱۸ تا ۲۰مهرماه اجرا می‌شود و بهاره مشیری، حدیثه سادات حسینی در آن ایفای نقش می‌کنند.در خلاصه داستان این اثر ۶۰دقیقه‌ای که آنا نعمتی تهیه‌کننده آن را برعهده دارد، آمده است: مرگ زندگی ما سه زن را به هم گره زده، همه چیز از تصادف اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات شروع شد.

نمایش «جمعه‌کُشی» اثری از اسماعیل خلج است که بعد از چهار دهه از هفتم مهرماه تا سی‌ام این ماه در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود.
محمود حسینی، علی خازنی، محمدرضا خسرویان، اسماعیل خلج، مسعود رحیم‌پور، افشین زارعی، علی فتحعلی از بازیگران این اثر ۸۰ دقیقه‌ای هستند.در خلاصه داستان این نمایش آمده است: جمعه‌ها یک ساله، صبحش مثل بهاره، ظهرش مثل تابستون، عصرش مثل پائیزه، غروبش، زمستون!

نمایش «به هوای پاک پرید» به کارگردانی امیرحسین بریمانی نیز از هفت تا ۱۲ مهرماه ساعت ۱۹ در تئاتر مستقل تهران اجرا می‌شود.نیما شکیبایی، علی عرفانی، امیرحسین بریمانی در این نمایش ۵۰ دقیقه‌ای ایفای نقش کرده‌اند.در خلاصه داستان این نمایش آمده است: آقای حسین‌پور یک روز از خواب بلند شده و متوجه می‌شود اندازه اش کوچک شده است. او حتی برای راه رفتن روی فرش نیز به مشکل می‌خورد و پرز فرش تا زانوی او می رسد.

خشایار پیرعلمی نویسنده و کارگردان «ساعات گس» از هفت مهر هر شب ساعت ۲۰ اثرش را در خانه موزه استاد عزت‌الله انتظامی روی صحنه می‌برد.
مصطفی دارابی، سعید حاجی حیدری و امین رضا ملک محمودی از بازیگران این اثر ۶۰دقیقه‌ای هستند.در خلاصه داستان این نمایش تا سوم آبان اجرا می‌شود، آمده است: در روز پایانی کار بازپرس پیر، پرونده مشکوکی به دست او می‌رسد که منجر به فاجعه می‌شود.

نمایش «ساعت» اثر دیگری است که از هفت تا ۳۰مهر هر شب ساعت ۱۸ در تالار حافظ به روی صحنه می‌رود.این اثر نوشته امانوئل روبلس نویسنده فرانسوی است که اصغر نوری آن را ترجمه کرده و حمیدرضا هدایتی  دراماتوری و کارگردانی آن را برعهده داشته است. همچنین مهدی رشیدی تهیه کننده این اثر است.رویا میرعلمی، سوسن پرور، ناصر عاشوری، پیروز میرزایی، روزبه جعفری، سامی اسماعیلی، مهسا احمدپور، ایمان مومنی و حمیدرضا هدایتی از بازیگران این نمایش ۷۵ دقیقه‌ای هستند.در خلاصه «ساعت» آمده است:وانینا که مورد توجه اهالی شهر است از طرف سینیور که ثروتمندترین و قدرتمندترین فرد شهر است پیشنهادی دریافت میکند که به دلایل بوجود آمده مجبور به تن دادن به این خواسته است اما....

هشتم مهرماه
دو نمایش «ویرانگر دوپا» و «زوگزوانگ» از دوشنبه هشتم مهرماه به روی صحنه می‌روند.«ویرانگر دوپا» به کارگردانی مژگان حامدی از هشت تا ۱۵ مهرماه ساعت ۲۰:۳۰ در عمارت روبرو به صحنه می‌رود. طراح این اثر  مژگان حامدی و اشکان چراغی هستند.مژگان حامدی بازیگر این نمایش است که در دسته پانتومیم قرار می‌گیرد و ۳۵ دقیقه مدت زمان آن است.در خلاصه داستان این نمایش آمده است: دلقکی سعی دارد از روزمرگی زندگی خود فرار کند به همین خاطر به خواب و رویا پناه می‌برد.

نمایش «زوگزوانگ» اثر دیگری است که از هشت تا ۲۴ مهرماه هر شب ساعت ۱۹ در تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود.امیر محمد مهاجری نویسنده و کارگردان این اثر ۵۰ دقیقه‌ای است که خودش در این اثر ایفای نقش می‌کند و تهیه کنندگی آن بر عهده محمد باباخانی است.در خلاصه داستان این نمایش آمده است: زندگی مثل شطرنجه،تو مجازی هر تصمیمی بگیری، اما تصمیم‌های تو منوط بر حرکت طرف مقابله که طرف مقابل توی زندگی همون سرنوشته...

نهم مهرماه
نمایش «سرزمین پدری» از سه‌شنبه نهم مهرماه روی صحنه می‌رود.نمایش «سرزمین پدری» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی محمد قاسمی از ۹ مهر تا ۱۰ آبان هر شب ساعت ۱۸ در سالن سایه تئاتر شهر اجرا می‌شود.پری بارانی، محمد قاسمی، مجتبی شجاعی، ملینا قدیمی، شکیلا سماواتی، امیر یوسفی و محمد علی رحمانی از بازیگران این نمایش ۶۰ دقیقه‌ای هستند.در خلاصه داستان این اثر آمده است: ندا با همان قساوت مده آ (اوریپید) دو فرزند دوقلویش و همسرش را سر می‌برد، نده‌آ بر گرفته از مده‌آ اوریپید از نگاه یک پیانیست دوباره با فرم و موسیقی روایت می‌شود.

دهم مهرماه
چهار نمایش «زیبا»، اُپرای عروسکی «حافظ»، «موسیقی مجلسی» و «شاھباز سدرہ نشین» چهارشنبه دهم مهرماه اجرا می‌شوند.نمایش «زیبا» به کارگردانی خشایار خلیل‌خانی از دهم مهر تا سوم آبان در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان اجرا می‌شود. ساعت اجرای آن  از تاریخ ۱۰ تا ۲۱ مهر ساعت ۱۸:۳۰ و از تاریخ ۲۲ مهر تا ۳ آبان ساعت  ۲۰:۳۰ خواهد بود.این نمایش نوشته یون فوسه نویسنده نروژی است که محمد حامد آن را ترجمه کرده و دراماتورژ آن بر عهده لیلا حکمت‌نیا بوده است.در خلاصه این نمایش ۵۰ دقیقه‌ای آمده است: خانواده ای برای گذراندن تعطیلات تابستان به دهکده کودکی پدر می روند و در آنجا با افراد دهکده مواجه می‌شوند. مادر خانواده متوجه اسراری از گذشته می‌شود...پانته آ قدیریان، آریا تحویلدار، مسعود انتظاری، محمد رضا هاشمی، هلن نقی لو، آرمیتا فروزنده از بازیگران این نمایش هستند.

اُپرای عروسکی «حافظ» یکی دیگر از نمایش‌هایی است که در دومین هفته پاییز اجرا می‌شود. نویسنده، طراح و کارگردان این نمایش بهروز غریب پور است که ۱۰مهر آن را به روی صحنه می‌برد.این اُپرا یکی از اُپراهای سه‌گانه‌ای است که در این ماه اجرا می‌شود و اُپرای «مولوی» اثر دیگر غریب‌پور است که اواخر مهرماه اجرا می‌شود.عوامل این نمایش عبارتند از: آهنگساز و رهبر ارکستر: امیر پورخلجی، اجرای بخش هایی از موسیقی: ارکستر فیلارمونیک روسه بلغارستان، دستیاران کارگردان: علی پاکدست، مریم اقبالی، علی ابوالخیریان، قاسم رحمتی، بازی دهندگان عروسک: مریم اقبالی، علی پاکدست، علی ابوالخیریان، مرجان احمدی، مرضیه سرمشقی، نسیم امیرخسرو، هانی حسینی، سارا اقبال، مهرنوش صادقیان، صدف بیگدلی، زینب اشرف‌زاده، الهام وفایی، مائده مدنی، نیلوفر ساسانی، آواگران: علیرضا قربانی، اسحاق انور، وحید تاج، علی زند وکیلی، هاله سیفی، سحر محمدی، امین هدایتی، بابک صبوری، اسماعیل محمدی، حسین رضا اسدی، حسن برکتی، علیرضا سعیدی، وصال علوی، مهدی شجاعی، حامد کاظمی، مهدی هدایی، آزاده فرپور و بازیگران رادیویی: صنم نکواقبال، امیر صالح کسروی، دلارام شکوهی.

نمایش «موسیقی مجلسی» یک نمایش اجتماعی و نوشته  آرتورکوپیت نویسنده آمریکایی است که به کارگردانی مهدی علی‌نژاد و طاها محمدی از ۱۰ تا ۲۷ مهر هر شب ساعت ۲۱ در سالن شماره ۲ خانه نمایش مهرگان به روی صحنه می‌رود.عاطفه پاکبازنیا این اثر را ترجمه کرده است و حامد پوراسفندیانی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد.سوگند صدیقی، سپیده ساعدی، الناز نباتی، هانیه اصغری، شیوا جوانمرد، وحیده رخشان، میترا مسائلی، تینا حاج محمدرضا، آیدا توپال و قاسم عبداللهی از بازیگران این نمایش ۶۰ دقیقه‌ای است.«موسیقی مجلس» داستان هشت زن است که در تیمارستان به سر می‌برند که هر کدام فکر می‌کنند که از شخصیت‌های برجسته تاریخ اند (ژاندارک، گرترود استین، سوزان آنتونی، ملکه ایزابلا، کنستانز موزارت، پیرل وایت، امیلیا ارهارت، اسا جانسون) تنها یک نفر بین آن‌ها شخصیت واقعی است و ...

نمایش «شاھباز سدرہ نشین» به نویسندگی ابراهیم کریمی هسنیجه و کارگردانی وجیهه کریمی هسنیجه از دهم تا بیست‌ و یکم مهر ساعت ۲۱ هر شب ساعت ۲۱ در تالار حافظ به اجرا در خواهد آمد.حسن اسدی، جمال فوادیان، هوشنگ کاشیلو، مرتضی صباغ، هوشنگ عباسی، امیرمحمد آتشی، علی ریاحی زاده، مهران نبی، کیاوش خدایی، محمدمهدی جورابلو و ناصرنصر بازیگران این نمایش ۷۰دقیقه‌ای هستند.نمایش «شاهباز سدرہ نشین»  داستان دیدار تیمور لنگ با حافظ را نقل می‌کند و به تحلیل آثار حافظ می‌پردازد.

یازدهم مهرماه
نمایش «اصل ۴۴ قانون اساسی» از پنج‌شنبه ۱۱ مهرماه به روی صحنه می‌رود.«اصل ۴۴ قانون اساسی» به نویسندگی مریم اسماعیلی و حسین فرخزاده و کارگردانی مریم اسماعیلی از ۱۱ مهر تا سوم آبان هر شب در دو سانس ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان اجرا می‌شود.در خلاصه داستان این اثر درام آمده است: خانواده‌ای متوجه می‌شوند که از زیر پاهای آن‌ها نفت بالا زده و حالا درگیر خلاص شدن از خانه هستند اما نمی‌توانند.

دوازدهم مهرماه
نمایش «دستم را نگیر» را روز جمعه دوازده مهرماه اجرا می‌شود.نمایش «دستم را نگیر» به طراحی و کارگردانی سینا نورائی روز جمعه ۱۲ مهرماه ساعت ۱۵ در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان اجرا می‌شود.معصومه رکنی، محمد همایون، سعید شیری، نرگس ساکی، رها یوری، بهنوش کیانپور از بازیگران و نویسندگان این اثر هستند.بازیگران این اثر نمایشی که به سبک مستند است، دارای معلولیت های جسمی و حرکتی هستند.این نمایش بر اساس داستان زندگی و سرگذشت بازیگران نمایش، شکل گرفته که به دلیل استقبال خوب مخاطبان از اجرای اولیه این نمایش، برای دومین بار به روی صحنه خواهد رفت.

همچنین نمایش‌های «آزمایشگاه متروک»، «درخت بلوط»، «پپ»، «رقص کاغذپاره‌ها»، «در انتظار ماهی سیا متوسط»، «در پوست شیر»، «بیا جلوتر»، «خاکستر به خاکستر»، «دشمن مردم»، «آن یگانه می‌کشد»، «سگ‌های مرده»، «خرس»، «فرس ماژور»، «مونده»، «ناحملط»، «حماقت ایکاروس» از نمایش‌هایی هستند که از اول مهرماه به روی صحنه رفته‌اند. 
مرجع : ایسنا
برچسب ها: تئاتر