به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۸ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۱۹۰۳۴۱

کولر آبی و دلیل خنک نکردن آن

کولر آبی  و دلیل خنک نکردن آن
گروه دانش: عدم خنک سازی کولر آبی می‌تواند ناشی از دو عامل اصلی باشد: آسیب از داخل کولر و آسیب از خارج کولر عیب یابی آسیب و مشکلات داخلی به وسیله ی سیستم داخلی کولر آبی می‌باشد و یافتن عیب و آسیب‌های ناشی از خارج کولر توسط محیط اطراف کولر می‌باشد زیرا به داخل کولر ارتباطی پیدا نمی کند بدین وسیله عیب‌های ناشی از داخل و یا خارج از کولر یافت خواهد شد. برای یافتن عیب کولر آبی به این مطلب توجه ویژه ای نمایید.

خنک سازی کولر آبی
آیا می‌دانید چگونه باد ناشی از کولر خنک می‌شود؟؟ این کار خنک سازی باد کولر آبی با استفاده از عمل تبخیر صورت می‌گیرد. هنگامی که توسط واتر پمپ آب به درون کولر ورود پیدا می‌کند طی عمل تبخیر باد ناشی از سیستم کولر ابی خنک می‌شود.
به صورت عوامل داخلی کولر آبی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

عامل اول: سیستم الکترومکانیک
اگر در این قسمت کولر ابی هرگونه اختلال و مشکلی پیش آید کار کولر به طور کامل مختل می‌شود و به صفر خواهد رسید. این قسمت یکی از مهمترین قسمت کولر آبی می‌باشد.
به عنوان مهمترین قسمت از سیستم الکترومکانیکی می‌توان موتور کولر ابی را نام برد این قسمت نیز در کارایی و عملکرد کولر بسیار اهمیت دارد و اگر کوچکترین مشکلی در موتور کولر آبی به وجود آید دیگر کولر توان خنک سازی و عملکرد بهینه را نخواهد داشت.

عامل دوم: رسوب، پوسیده شدن و افتادگی
پوشال‌ها از جمله قست‌هایی از کولر است که باید به آن رسیدگی شود و به موقع و به طور میانگین هر ساله تعویض گردد وگرنه دچار پوسیدگی و یا رسوب گذاری خواهد و همین ر عمل تبخیر و خنک سازی کولر تاثیر بسزایی خواهد داشت. این پوسیدگی و رسوب گذاری بر اثر مجاورت پوشال‌ها که از جنس چوب هستند با آب سبب می‌شود. یکی دیگر از عوامل رسوب گذاری پوشال‌ها وجود ذرات گرد و غبار و آلودگی‌های ناشی از هوا می‌باشد. رسوب گذاری از ورود آب به کولر و تبخیر آن جلوگیری می‌کند.

عامل سوم: جریان آب
عامل مهم دیگر نحوه ی صحیح آبرسانی به کولر می‌باشد. کولر آبی به دلیل آبرسانی و تبخیر آب کولر و خنک شدن باد آن به وسیله ی آب به این نام برگزیده شده است.
اگر شناور آب به درستی کار نکند، یا شیر فلکه آب قطع باشد و یا پمپ درست کار نکند در این خنک سازی اختلال به وجود آورده و باعث می‌شود خنک سازی باد کولر به طور صحیح صورت نگیرد. باید پمپ و سایر وسایل آبرسانی کولر آبی به صورت مداوم چک گردد تا در این عمل مشکلی به وجود نیاید.
حال به بررسی عوامل خارجی که باعث عدم خنک سازی کولر آبی می‌شود می‌پردازیم.

عامل اول: درجه ی حرارت
در فصل تابستان در برخی از نقاط کشور دمای هوا حتی به 50 درجه ی سانتی گراد نیز می‌رسد و همین دمای بالا باعث می‌شود کولر آبی نتواند باد خنک را به محیط داخل انتقال نماید. برای جلوگیری و حل این مشکل باید سایبان روی کولر نصب نمایید یا یه طور مداوم یخ به داخل کولر بیاندازید. یکی از راهکارهای دیگر نیز استفاده از پدهای سلولزی به جای پوشال می‌باشد که مخصوص کولرهای سلولزی ساخته شده است.

عامل دوم: رطوبت بالا
رطوبت بالا باعث می‌شود هوای ورودی به کولر به خوبی جریان پیدا نکند و تبخیر صورت نگیرد و در نتیجه عمل خنک سازی نیز انجام نخواهد شد.

عامل سوم: جریان هوای ورودی
بسیاری از افراد درها و پنجره‌های خانه را میبندد و این تصور را دارند که هوای محبوس شده داخل محیط می‌ماند و خنک می‌شود در صورتیکه این تفکر کاملا اشتباه است و گزینه ی بهتر این است که زمانی که کولر آبی روشن است هوای داخل با بیرون در جریان باشد تا هوای داخل دم نکند.

دلیل گرم شدن باد کولر آبی
همانطور که گفته شد بر اثر گرم شدن بیش از اندازه ی دمای هوا در روزهای گرم تابستان و به دلیل قرار گرفتن کولر ابی در محیط بیرون کولر آبی باد خنک خود را از دست داده و گرم خواهد شد با استفاده از چند تکه یخ و یا ایجاد سایبان برای جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید در این فرآیند عمل مثبتی در جهت خنک سازی باد کولر انجام خواهید داد. یکی از دلایل دیگر گرم شدن باد کولر قرار گرفتن کولر آبی در محیط داخل و بسته می‌باشد در این صورت با توجه به رطوبت موجود در کولر، محیط داخل دم می‌کند و هوای محیط گرم خواهد شد.

روش‌های خنک سازی باد کولر
1.    با توجه به گرمای بی سابقه ی دما در کشور به خصوص در شهرهای کویری و جنوبی استفاده از روش‌های زیر جهت خنک سازی محیط داخل می‌شود.
2.    ساخت و نصب سایبان بر روی کولر آبی بر خنک سازی باد کولر تاثیر بسزایی خواهد داشت علاوه بر این با جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید به کولر باعث عمر طولانی تر کولر خواهید شد.
3.    با مرطوب شدن پوشال‌های کولر ابی هوای خنک تری از آن خارج خواهد شد به همین پیش از آن که کولر را روشن نمایید کلید پمپ آن را روشن کنید تا کاملا خیس و مرطوب شوند.
4.    توجه داشته باشید که به طور مداوم و اول تابستان هر سال پوشال‌ها را تعویض نمایید تا در خنکی کولر خود تاثیر بسزایی داشته باشد.

5.    کولر را در جایی نصب نمایید تا به دریچه ی خود نزدیک باشد و کانل کمتری نیاز داشته باشد زیرا این امر نیز در سرعت جریان باد به داخل و خنکی باد کولر آبی تاثیر زیادی خواهد داشت.
6.    سعی کنید قبل از زمان استفاده از کولر ابی خود کاملا داخل کولر را شستشو دهید زیرا در بهبود عملکرد آن موثر است.
7.    اگر کولر با دریچه ی کانال خود در یک جهت باشد ممکن است در اثر تکان موتور کولر کمی جا به جا شود و قسمتی از باد خنک کولر به هدر رود.
8.    پیش از استفاده از کولر در فصل تابستان موتور آن را روغن کاری کنید تا در عملکرد آن نتیجه ی بهتری مشاهده نمایید.

1.    قیمت کولر آبی نسبت به سایر کولرها مناسب تر می‌باشد و همچنین هزینه‌هایی از قبیل تعمیرات، سرویس کاری و نگهداری آن بسیار مناسب است.
2.    نصب، نگهداری و تعمیرات کولر آبی بسیار آسان تر از سایر کولرها است.
3.    سرمایش بسیار مطلوب و خنکی کولر آبی از جمله فواید و مزایای این کولر است که توجه افراد زیادی به خصوص در نواحی گرم و خشک همچون شهر یزد و کاشان را به خود جلب نموده است.
4.    مزیت بالای این کولر کم بودن مصرف برق آن می‌باشد که به خودی خود در کاهش هزینه‌ها تاثیر زیادی دارد.

معایب کولر آبی
 1.    درجه ی دمای کولر را بر اساس نیاز خود نمی توان تغییر داد و فقط در دو حالت کند و تند تنظیم می‌گردد.
2.    با توجه به به اینکه کشور در حالت کم آبی قرار گرفته است کولر آبی از آب زیادی مصرف می‌نماید.
3.    در اینو از کولر به دلیل وجود رطوبت در پوشال‌ها و همچنین قرار گرفتن کولر آبی در محیط بیرون و وجود ذرات گرد و غبار بستری برای ورود آلودگی‌ها و انواع قارچ و میکروب به داخل منزل فراهم است.
4.    آب بسیاری از مناطق به دلیل وجود املاح در آن باعث آسیب‌هایی از جمله رسوب گذاری و گرفتگی و زنگ زدن کولر می‌شود.

اگر شما قصد خرید کولر گازی پرتابل یا معمولی دارید از جمله برندهای معروف کولر گازی اجنرال می‌باشد که سال‌هاست درمیان مردم محبوبیت دارد. خرید کولر گازی بانه بدون ضمانت و خدمات پس از فروش می‌باشد که امکان دارد پس از خرید شما با مشکلاتی مواجه شوید.
در این مقاله به طور کامل به مباحث مربوط به کولر آبی و مزایا و معایب کولر آبی آن پرداخته شد. بنابراین با اندکی تحقیق در مورد بهترین کولر آبی می‌توانید بهترین مارک کولر آبی را خریداری نمایید. برای خرید کولر آبی با قیمت مناسب، پیشنهاد ما خرید کولر از فروشگاه‌های اینترنتی کولر آبی مانند: فروشگاه عرضه مستقیم محصولات کاوه کویر به نشانی http://kavehkavir.com/water-cooler می‌باشد تا به قیمت کارخانه و بدون هیچ واسطه با کمترین قیمت کولر آبی خود را خریداری نمایید. خرید کولر آبی دیجی کالا از جمله خریدهای با واسطه می‌باشد که محصولات با قیمت بالاتر از کارخانه عرضه می‌گردد.