به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۹ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب : ۱۹۰۴۳۰
یک مقام ارشد کارگری اعلام کرد

برای کارهای سخت و ساده مزد یکسان تعیین نکنیم

گروه اقتصادی: نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران می‌گوید شاید شیوه تعیین مزد منطقه‌ای در کشورهای دیگر جواب بدهد و راندمان کار آنها را بالا ببرد ولی تا زمانی که چنین طرح‌هایی در کشور ما بررسی و کارشناسی نشده نباید به اجرا درآید.
برای کارهای سخت و ساده مزد یکسان تعیین نکنیم
سیدابوالفضل اشرف منصوری در ارزیابی تعیین مزد منطقه‌ای برای کارگران اظهار کرد: اگر منظور ما از مزد منطقه‌ای این باشد که برای هر منطقه از کشور به شکل جداگانه تعیین مزد کنیم امکانپذیر نیست چون تاکنون چنین شیوه‌ای را پیاده نکردیم و پیامدهای آن را مورد ارزیابی قرار نداده‌ایم از طرفی نمی‌توانیم برای برخی نقاط دستمزد بالا و برخی دیگر پایین تعیین کنیم چون ممکن است موجب گسترش مهاجرت از نقطه‌ای به نقطه دیگر شود.وی ادامه داد: اما اگر بخواهیم بر اساس شرایط آب و هوایی نقاط کشور تعیین مزد کنیم امکانپذیر است. مثلا در مناطق جنوب شدت گرما و شرجی هوا و آلودگی محیط برای کارگر مشکلاتی ایجاد می‌کند که باید در حقوق و دستمزد او این موارد تحت عنوان سختی کار یا بدی آب و هوا دیده شود.

لحاظ کردن شرایط و محیط کار در تعیین دستمزد
نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران افزود: ما طرحی را برای رتبه‌بندی حقوق و دستمزد یک گروه از شاغلین تدوین کردیم و بر اساس آن گفتیم اگر در مناطق گرم مشغول کار باشند این ضریب به آنها تعلق بگیرد و بدی آب و هوا،  استرس ناشی از انجام کار و شرایط پرخطری که ممکن است برای او ایجاد شده باشد را لحاظ کردیم.اشرف منصوری افزود: ممکن است یک نفر از کارگر ساده به کارگری تبدیل شود که در ارتفاع کار کند و شرایط پرخطری برایش ایجاد شود یا فردی ناچار شود در یک شرایط آب و هوایی بد کاری را انجام بدهد که از ریسک بالایی برخوردار است و در معرض بیماریهای شغلی یا آسیب بیشتری قرار  بگیرد به همین دلیل نمی‌توانیم کار سخت و ساده را به یک شکل درنظر بگیریم و برای آن یک نوع مزد تعیین کنیم.وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در مورد برخی کارها یک نوع پایه دستمزد تعیین می‌شود و این مساله در رضایت شغلی نیروی کار و توجه و تعهد کارگر به کار تاثیر می‌گذارد.

تعیین ضریب حقوق بیشتر برای کارگران مشاغل سخت
نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با تاکید بر تدوین شیوه‌نامه و دستورالعمل اجرایی در این زمینه گفت: اگر قرار باشد بر مبنای شرایط کار و منطقه تعیین مزد کنیم باید جزئیاتی که ممکن است برای یک کار به وجود آید مدنظر قرار بدهیم تا افراد اقدام به مهاجرت نکنند. مثلا در عسلویه ضریب کار در شرایط سخت برای کارگران دیده شود. بین کارگری که کارش دفتری است و کل وقتش در محیطی است که معتدل و ایده‌آل است با کارگری که از صبح تا شب پای دکل نفتی ایستاده نمی‌توان مزد یکسانی تعیین کرد. فارغ از حداقل دستمزد باید برای کارگری که در مشاغل سخت یا شرایط سخت مشغول کار است ضریب حقوق بیشتری در نظر گرفته شود.
اشرف منصوری افزود: بزرگترین معضل ما این است که این قوانین و طرح‌ها را به جای اینکه ایرانیزه کنیم از کشورهای دیگر کپی می‌کنیم. شاید مزد منطقه‌ای در کشورهای دیگر جواب دهد و راندمان کار را بالا ببرد ولی تا زمانی که این شیوه‌ها در کشور ما تحلیل و بررسی و کارشناسی نشده نباید اجرا کنیم. برابر ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار همه ساله میزان حداقل دستمزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور یا صنایع مختلف بر اساس درصد نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی و سبد معیشت خانوار تعیین می‌کند. اگر چه در قانون کار اشاره‌ای به تعیین مزد منطقه‌ای نشده اما شرکای اجتماعی می‌توانند برای تعیین حداقل دستمزد به شکل ملی و منطقه‌ای و بر حسب نوع فعالیت یا صنعت به توافق جمعی روی بیاورند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: حقوق و دستمزد