به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۲۹ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب : ۱۹۰۴۹۷
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خبر داد:

نصب ۲۲ دستگاه شتاب‌نگاشت زلزله در تهران

گروه جامعه: رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد که تنها شهرداری مسئول ساخت و ساز و مقاوم سازی‌ها نیست و دیگر بخش‌ها نیز باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند.
نصب ۲۲ دستگاه شتاب‌نگاشت زلزله در تهران
رضا کرمی محمدی در حاشیه نشست تخصصی بهسازی لرزه‌ای نسبی ساختمان‌های متداول شهر تهران که پیش از ظهر امروز در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این نشست برای بهسازی ساختمان‌ها در برابر لرزه و زلزله برگزار شده است اظهار کرد: ما در بهسازی تلاش می‌کنیم تا حداقل نکات ایمنی را برای حفظ جان شهروندان رعایت کنیم. البته در مقابل آن نوسازی قرار دارد که یعنی تخریب کامل و از نو ساختن اما بهسازی به معنای مقاوم کردن ساختمان است و ما تلاش می‌کنیم تا با شناسایی نقاط ضعف سازه‌ای ساختمان نواقص آن را رفع کنیم.به گفته رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، بهسازی هزینه کمتری در مقابل نوسازی دارد و البته سرعت انجام آن نیز بیشتر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مشکل ما در تهران صرفا محدود به بافت فرسوده نیست، گفت: در دیگر ساختمان‌ها نیز مشکلات مختلفی را داریم البته نظر ما این نیست که اگر زلزله‌ای بالای 6.5 ریشتر رخ بدهد همه ساختمان‌ها فرو می‌ریزند اما ممکن است بسیاری از ساختمان‌ها دیگر قابل سکونت نباشد.وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا شهرداری برای ایمنی و ساخت و سازها اقدامی نمی‌کند، تصریح کرد: شهرداری اقدامات قابل توجهی انجام داده اما توجه داشته باشید که تنها شهرداری مسئول ساخت و ساز نیست. یک بخشی از صدور مجوزها بر عهده شهرداری است اما بخش دیگری از آن بر عهده وزارت مسکن، سازمان نظام مهندسی و ... است. به عنوان مثال شهرداری هیچ نقشی در کیفیت مصالح، سیمان و بتن ندارد و مسئول آن سازمان استاندارد است. یا مثلا اینکه بتن را به جای دستگاه میکسر با بیل و فرغون در ستون ساختمان بریزند مشکلی است که باید دستگاه‌های نظارتی آن را حل و فصل کنند. این بتن هیچ فرقی با بتن‌های دیگر ندارد اما در صورت وقوع زلزله ستون هیچ مقاومتی در برابر نیروهای ثقلی نخواهد داشت و فرو می‌ریزد.

کرمی محمدی درباره اینکه نوسازی بهتر است یا بهسازی گفت: قطعا نوسازی بهتر است اما به شرطی که بودجه آن وجود داشته باشد اما وقتی منابع بودجه‌ای آن وجود ندارد ما بهسازی را در اولویت قرار داده‌ایم تا حداقل سقف بر سر مردم خراب نشود.وی در مورد اظهارات مطرح شده از سوی صدراعظم نوری مبنی بر وجود 22 هزار پلاک ناایمن در تهران گفت: بسیاری از اطلاعات این پلاک‌ها را خود ما استخراج کرده و جزئیات آن را نیز داریم اما باید ببینیم که اعلام کردن آن چه پیامدی دارد و آیا در حال حاضر پیامدش جز این است که سبب تشویش اذهان می‌شود؟ بنابراین ما به دنبال این هستیم تا برای ایمن سازی ساختمان‌ها یک راه حل پیدا کنیم.رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در مورد نصب دستگاه‌های شتاب نگاشت زلزله نیز گفت: 22 شتاب نگاشت را خریداری کرده‌ایم که این شتاب نگاشت‌ها به زودی در نقاط مختلف شهر نصب خواهد شد. چهار شتاب نگاشت هم در جاده فیروزکوه نصب است که در صورت وقوع هر گونه حادثه‌ای اطلاعات لازم را به دستگاه‌های مربوطه ارسال خواهد کرد. 50 شتاب نگاشت نیز متعلق به شرکت‌های دیگر است و در مجموع حدود 100 شتاب نگاشت در تهران نصب خواهد شد تا هنگام وقوع زلزله با محاسبه نوع خاک منطقه تلفات و آسیب پذیری را به ما اعلام کند. البته این اطلاعات برای مردم ارسال نخواهد شد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: زلزله