تحقیقات که بازار چارپا از این مرکز خرید و فروش سگ گربه، اسب و
قیمت گوسفند و حیوانات دیگر از بیزنسهای مشابه در کشورهای توسعه یافته داشته به ما نشان میدهد که این بازار آنلاین، فقط از طریق همین یک پایگاه، سالانه حدود 14 میلیون دلار ارزش دارد. بسیاری از وب سایتهای دیگر نیز به مردم اجازه میدهد حیوانات خانگی خود را به فروش برسانند، بنابراین این رقم فقط شبیه به نوک کوه یخی میباشد. با این که تجارت آنلاین عادی شده است، برای حفاظت از حیوانات، مقرراتی لازم است. تجارت آنلاین حیوانات خانگی دامداری و اسب با خطرات رفاهی زیادی برای حیوان همراه است. با تکیه بر عکس و توضیحات فروشنده از حیوانات، خریداران بالقوه ممکن است سهوا در حمایت از مزارع پرورش توله سگ یا شیوههای پرورش ناقص برآیند. با توجه به راهنمای خرید خریداران هوشمند توله سگ RSPCA، اگر یک فروشنده تمایلی ندارد به شما اجازه بازدید از ملکش را بدهد، این یک پرچم قرمز است!
با افزایش شرکتهای حمل و نقل یا ارسال حیوان خانگی، شما هم اکنون میتوانید یک سگ یا گربه را به صورت آنلاین خریداری کنید و آن را درب منزل تحویل بگیرید بدون اینکه خانه را ترک کنید. با این حال، این اغلب به این معنی است که حیوانات در سنین کم مسیرهای طولانی منتقل میشوند و بعضی از نژادها در معرض خطر بیشتری از شرایطی مانند گرمازدگی نسبت به دیگران هستند.
خطرات خرید آنلاین حیوان خانگی فراتر از رفاه حیوانات است. دیوید هلیلیارد، عضو کمیساریای استرالیای غربی برای حمایت از مصرف کنندگان، پیشنهاد میکند پیش از خرید از نظر فیزیکی توله سگ و والدینش را مورد بررسی قرار دهید. تا از قربانی شدن کلاهبرداری یا پایان دادن به یک حیوان بیمار جلوگیری شود.
اگر چه خرید یک حیوان خانگی به صورت اینترنتی با همان تضمینهای مصرف کننده مانند "محصولات" دیگر مطابق است، ولی واقعیت مبادله یا پس دادن یک توله سگ گربه یا انواع پرنده حتی
خرید اسب که داشته اید عاشق آن شده اید بسیار متفاوت است.
خرید و فروش حیوانات در وب سایتهای مطرح کشورهای توسعه یافته
ما تمام تبلیغات حیوانات تبلیغاتی وب سایتهای آنلاین برای خرید سگها و
خرید گربهها را برای ماههای اخیر2016 و 2017 مورد بررسی قرار دادیم. بیشتر گربهها (62%) و سگها(23%) به صورت رایگان تبلیغ شدند. سگها همچنین قیمتهای بالاتری نسبت به گربهها داشتند، برخی سگها به صورت آنلاین تا حدود ۴۰ میلیون تومان تبلیغ شدند. این در مقایسه با ۱۰ میلیون تومان برای یک گربه میباشد.
ارزش کلی تبلیغات برای حیوانات مختلف که در گردش بوده که ما آنالیز کردیم بیش از ۴ میلیارد تومان برای
سگ بود، اما فقط ۵۰۰ میلیون تومان برای گربهها بود.
اغلب حیوانات جوان دربازارهای آنلاین خرید و فروش، بیشتر گربههایی با سن 9 ماه و سگهایی با سن 1.4 سال بودند که معامله شدند. بیشتر حیوانات خالص (تک نژاد) در این مراکز، در مقایسه با وب سایتهای که حیوانات را به رایگان واگذار میکنند و پناهگاهها و انجمنها کمک میکند تا حیوانات خانگی را مجددا سرپناه دهند، تبلیغ شده است.
سه نژاد برتر هم در مراکز فروش و هم در
واگذاری حیوانات، بول تریرها Staffordshire Bull Terrier، کلپیها Kelpie و نوع دیگر تریرها Staffordshire Terrier آمریکایی بودند.رگ دال پرشین کت Persian Cat Ragdoll نژاد برتر گربه بود، با این حال بیشتر گربهها احتمالا محلی مو کوتاه Domestic Short Hairs یا “moggies” بودند.
ما همچنین برخی از کسانی که آگهیهای آنلاین تبلیغ کردند، در مورد اینکه چرا تصمیم گرفتند حیوان خانگی خود را رها کنند را مورد بررسی قرار دادیم. یک نفر به ما گفت که میخواهند با صاحبان جدید مصاحبه کنند تا اطمینان حاصل کنند که آنها برای حیوان خانگی شان یک خانه خوب پیدا کرده اند. یکی دیگر به ما گفت که پناهگاه محلی حیوان آنها را نمی گیرد و میترسند حیوان خانگی خود را در پناهگاه بگذارند.
همه افرادی که به نظرسنجی پاسخ دادند، نشان دادند که آنها واقعا حیوان خانگی خود را مورد توجه قرار داده اند اما احتمال دارد که بسیاری دیگر از آنها فقط میخواهند از یک حیوان ناخواسته خلاص شوند.
چگونه بازار آنلاین حیوانات خانگی را کنترل کنیم
گروههای مشاوره تبلیغات حیوانات خانگی بیش از 15 سال است در ایرلند و بریتانیا و اخیرا در بلژیک تاسیس شده است چارپا هم تحقیقات و بررسی برای حیوانات خرید و فروشی شده در همین راستا در ایران شروع بکار کرده. این گروهها وب سایتها را تشویق میکنند تا حداقل استانداردها را در تبلیغات حیوانات بپذیرند و تبلیغهای سرکش و غیر اخلاقی را گزارش کنند.
تقریبا تمام سایتهایی که حیوانات را به فروش میرسانند به کاربران اعتماد دارند تا آنها را از نقضها مطلع کنند. که حتی وقتی در وب سایتها خط مشیهای تبلیغات حیوانی ناقص است، بسیار مشکل تر است.
در ویکتوریا، دولت ایالتی مجبور کرده است که شماره ریزپردازنده را در نقطه فروش ذکر کند، در صورتی که شماره در فهرست ذکر نشده باشد، هر دو فروشنده و وب سایت مسئول اند. در نتیجه وب سایتهای بزرگ در انگلستان و آمریکا در حال حاضر آن را برای تبلیغات سگ و گربه در ویکتوریا الزامی کردندانشالله ما هم بعد از فرهنگ سازی به همین سمت پیش خواهیم رفت.
اما متاسفانه این امر به ایالتهای دیگری که لیست ریزپردازنده را هنوز اجباری نکرده اند، گسترش نیافته است. این جایی است که دستورالعملهای داوطلبانه به بازی میآیند.
به همین ترتیب، در جنوب استرالیا از اول ژوئیه 2018، لازم است برای ثبت نام توله سگ و بچه گربهها، یک شماره پرورش دهنده در نقطه فروش ارائه شود. این مسئله همچنین برای سایتهای آنلاین و
مجله حیوانات در استرالیای جنوبی اجباری خواهد بود، اما در مورد تبلیغات در سراسر استرالیا اعمال نخواهد شد.
دولت انگلیس در حال حاضر با توجه به قانون، فروش سوم شخص از حیوانات خانگی را ممنوع کرده است، به این معنا که شما نمی توانید یک توله سگ یا بچه گربه جدید را بدون ملاقات حیوان به صورت شخصی خریداری کنید.
با این حال، اگر استرالیا همانند اتحادیه اروپا حرکت کند، فروش آنلاین حیوانات
تبلیغات حیوانات خانگی ممکن است تبدیل به رایجترین روش برای خرید یک حیوان خانگی در آینده شود.
قبل از این که اتفاق بیفتد، ما باید قوانین کافی یکسان برای محافظت از مصرف کنندگان و حیوانات ایجاد کنیم و کمک به قطع مشکلات رو به رشد رفاهی حیوانات کنیم. سایت چارپا در زمینه حیوانات میکوشد در بین پرورشدهندگان و فدراسیونهای حیوانات و متخصصین دلسوز شبکه ای ایجاد کند تا در فرهنگ سازی این صنعت قدمی مثبت برای کشورمان باشد.