به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۲۷ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب : ۱۹۲۲۳۷
99- 109 و شاید ارقام جدید

دایی – رونالدو؛ رکورد در شمارش معکوس

دایی – رونالدو؛ رکورد در شمارش معکوس
گروه ورزشی: از بهمن 83 که شهریار با ثبت هشتاد و هفتمین گل ملی خود موفق شد از پوشکاش پیشی بگیرد و عنوان آقای گل جهان را به خود اختصاص بدهد، همه در انتظار شکسته شدن دوباره این رکورد بودند.
به گزارش "ورزش سه"، علی دایی ستاره اردبیلی فوتبال ایران و قاره آسیا این روزها باز هم نام و چهره اش در صدر اخبار رسانه های معتبر فوتبال دنیا قرار گرفته است. دلیل این اتفاق به تلاش های کریستیانو رونالدو کاپیتان مشهور پرتغال و سوپراستار دو دهه فوتبال باشگاهی جهان برای رسیدن به آخرین رکوردی است که امکان دارد در دوران فوتبال حرفه ای خود بتواند به آن برسد، شکستن رکورد گلزنی علی دایی از ایران و رسیدن به عنوان آقای گلی جهان در رده ملی. شهریار ایران از روزی که در سال 1372 شمسی و 1993 میلادی پیراهن تیم ملی را برتن کرد به یکی از بهترین های تیم ملی در خط حمله تبدیل شد. علی دایی در جام اکو توانست اولین گل ملی خود را در بازی با تایوان در مقدماتی جام جهانی 1994 (چهارم تیرماه 1372) در دوران هدایت علی پروین به ثبت برساند و از آن روز به یکی از انتخاب های اصلی مربیان تیم ملی در خط حمله تبدیل شود.
 

 
بیش از 13 سال پوشیدن پیراهن تیم ملی باعث شد تا دایی 149 بازی ملی در کارنامه خود به ثبت برساند و در این بازی ها با 109 گل زده نام خود را به عنوان آقای گل جاودانه کند. این رکورد نزدیک به 13 سال دست نخورده باقی ماند تا این که CR7 پرتغالی ها از ابتدای سال 2019 یورش جدیدی برای شکستن این رکورد و رسیدن به آخرین عنوان فردی در فوتبال ملی جهان را آغاز کرد. علی دایی که خود یک بار سال 1383 به این رکورد یورش برد و موفق شد در بهمن ماه 1383 با ثبت گل 87 ملی عنوان آقای گلی جهان را از پوشکاش مجارستانی برباید در واکنش به تلاش اخبر کریستیانو رونالدو مدعی شد رکورد برای شکسته شدن است و اطمینان دارد که ستاره پرتغالی می تواند این رکورد را بعد از سال های طولانی جابه جا کند. 18 فوریه 2004 (بهمن ماه 1383) در ورزشگاه آزادی تهران دایی موفق شد در جریان برد 3-1 برابر قطر در مقدماتی جام جهانی 2006 این موفقیت بزرگ را جشن بگیرد و برای 15 سال حاکم مطلق آقای گل های جهان شود.
 

 
اما حالا کریس رونالدو با ثبت نود و نهمین گل ملی خود در مقدماتی یورو 2020 مقابل لوگزامبورگ دوباره در صدر اخبار جابه جایی عنوان آقای گلی جهان قرار گرفته است تا جایی که رسانه های معتبر دنیا از جمله بلیچرریپورت به همین بهانه به بررسی آمارهای گلزنی مرد سال سابق فوتبال جهان و یکی از دو سوپراستار این روزها پرداخته و به تفکیک تعداد گل های ملی کاپیتان پرتغال را منتشر کرد. با انتشار این آمار مشخص شد کریس رونالدو در سال 2019 بیشترین آمار گلزنی در پیراهن تیم ملی را ثبت کرده و باانگیزه ای دوچندان به رکورد ستاره سابق فوتبال ایران و آسیا یورش برده است. با انتشار آمار گلزنی های ملی رونالدو مشخص شد این ستاره پرتغالی در سال 2019 با 14 گل، بالاترین آمار ممکن را به ثبت رسانده است تا تعداد گل های ملی خود را به عدد 99 برساند و اختلافش با علی دایی به 10 گل برسد. رونالدو با گلی که دیشب وارد دروازه لوکزامبورگ کرد هم یک گام دیگر به آقای گل جهان نزدیک شد هم بالاترین آمار گلزنی ملی را به نسبت 13 گل  سال 2016 به ثبت رساند.
 

 
علی دایی آخرین بار که موفق به گلزنی شد در سال 2005 و در بازی دوستانه با کاستاریکا بود که یکی از سه گل ایران در برتری مقابل حریف را به نام خود ثبت کرد. آن روز دایی با 37 سال سن به عنوان کاپیتان ایران راهی جام جهانی 2006 شد به این امید که بتواند صد و دهمین گل ملی را تجربه کند اما اتفاقات آلمان برای شهریار چندان خوشایند پیش نرفت تا وداع او با بازی های ملی در حسرت گلزنی در جام جهانی رقم بخورد.
 اما حالا کریس رونالدو این فرصت را دارد در سی و چهارمین سال زندگی حرفه ای خود هم در بازی های دوستانه باقیمانده تا یورو 2020 هم در مرحله نهایی این تورنمنت معتبر اروپا آمار گلزنی های خود در رده ملی را افزایش داده حتی بالاتر از ستاره ایران آخرین عنوان فردی باقی مانده را نیز به نام خود ثبت کند که تنها باید منتظر گذر زمان ماند و دید این اتفاق در چه مقطعی رقم می خورد، اتفاقی که شاید طرفداران متعصب فوتبال ایران چندان راغب به عملی شدن آن نباشند چون با نام دایی هنوز هم فوتبال ایران در دنیا سر زبان ها قرار دارد.