به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۲:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۹/۲۸ ساعت ۲۰:۵۸
کد مطلب : ۱۹۴۲۶۱

«حسان دیاب» مأمور تشکیل کابینه لبنان شد

«حسان دیاب» مأمور تشکیل کابینه لبنان شد
گروه بین ‌‌الملل: در حالیکه اعتراضات گسترده در لبنان ادامه دارد، پس از رایزنی هایی که از صبح امروز به وقت لبنان شروع شده بود سرانجام حسان دیاب از سوی رئیس جمهور این کشور مامور تشکیل کابینه شد و وی گفت: در اسرع وقت در راستای تشکیل کابینه حرکت خواهم کرد.
به گزارش مهر به نقل از النشره، پس از پایان رایزنی‌ها در بعبدا که از صبح امروز به وقت محلی شروع شده بود؛ بر اساس بند دوم ماده ۵۲ قانون اساسی لبنان و پس از انجام رایزنی‌های الزام آور پارلمانی و پس از مشورت میشل عون رئیس جمهور لبنان با نبیه بری رئیس پارلمان این کشور، میشل عون، «حسان دیاب» که با ۶۹ رأی، بیشترین رأی نمایندگان را به دست آورده بود، را مأمور تشکیل کابینه کرد.

حسان دیاب نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه لبنان پس از دیدار با میشل عون رئیس جمهور لبنان اعلام کرد: من از طریق میشل عون رئیس جمهور از نتایج رایزنی‌های پارلمانی آگاه شدم و مأمور تشکیل کابینه شدم.وی افزود: در ابتدا از رئیس جمهوری و نمایندگان تشکر می‌کنم که به من اعتماد کردند و امیدوارم که با توافق رئیس جمهور کابینه‌ای در سطح خواسته‌های لبنانی‌ها تشکیل دهم و کشور به ثبات برسد. دیاب تاکید کرد: در اسرع وقت در راستای تشکیل کابینه با رایزنی نخست وزیران سابق و فراکسیون‌های پارلمانی و نمایندگان حرکت خواهم کرد و رایزنی‌ها را گسترش خواهم داد تا شامل همه گروههای سیاسی و احزاب و گروه‌ها بشود.

وی گفت: مرحله حساس و دقیقی است که تلاش همه گروههای سیاسی را طلب می‌کند زیرا ما با بحران ملی روبرو هستیم که اجازه نزاع‌های شخصی را نمی‌دهد و کشور به وحدت ملی نیاز دارد. دیاب اعلام کرد: به عنوان فرد مستقل خطاب به ملت با صداقت و شفافیت تاکید می‌کنم که این انتفاضه حیات سیاسی را بازنگری کرد و شما منبع قدرت هستید. بنای آینده جز با همراهی با خواسته‌های ملت حاصل نخواهد شد.

فرایند به این ترتیب است که پس از پایان رایزنی‌های الزام آور پارلمانی، میشل عون رئیس جمهور لبنان، نبیه بری رئیس پارلمان را در جریان نتایج رای‌های به دست آمده قرار می‌دهد و پس از آن رئیس جمهور فردی که بیشتری رأی را به دست آورده یعنی حسان دیاب را به کاخ بعبدا فرا می‌خواند و وی را مأمور تشکیل کابینه می‌کند.

نتیجه رایزنی‌ها به این ترتیب بوده است؛
عدم معرفی نامزد: ۴۳ رأی
فراکسیون المستقبل شامل ۱۸ نماینده به همراه حریری، و نیز تمام سلام و فراکسیون میانه روی مستقبل شامل نجیب میقاتی، جان عبید، نقولا نحاس و علی درویش. ۱۵ نماینده فراکسیون الجمهوریه القویه شامل آنطوان حبشی، انیس نصار، پیر بوعاصی، جان طالوزیان، جرج عدوان، جورج عقیص، جوزف اسحاق، زیاد الحواط، استریدا طوق، شوق الدکاش، عماد واکیم، فادی سعد، قیصر المعلوف، ماجد ادی ابی اللمع و هبی قاطیشه. در ادامه فواد مخزومی رئیس حزب الحوار و نماینده مستقل پس از دیدار با عون به فردی رأی نداد و گفت: خواسته‌های مردم مشخص است و باید برنامه کامل و طرح نجات بخش وجود داشته باشد.
همچنین اسامه سعد دیگر نماینده مستقل هم به فردی رأی نداد. شامل روکز دیگر نماینده مستقل هم به احدی رأی نداد و اعلام کرد: حسان دیاب را نمی‌شناسم و به نامزدی که آن‌را نمی‌شناسم رأی نمی‌دهم. اگر دولت تکنوکرات تشکیل دهد، وی را خواهم شناخت. نعمت افرام نماینده مستقل هم به نامزدی رأی نداد و گفت: اوضاعی که در آن زندگی می‌کنیم خطرناک است و باید مردم را راضی کنیم. حسان دیاب لایق و پاکدست است ما میثاقیه در مکلف شدن آن وجود ندارد. میشل المر در بعبدا حضور نیافت اما در نامه به عون اعلام کرد که به نامزدی رأی نمی‌دهد.

موافق حسان دیاب: ۶۹ رأی
ایلی الفرزلی، فراکسیون وفاداری به مقاومت با ۱۲ نماینده، حزب ملی با ۵ نماینده شامل فرید الخازن، طونی فرنجیه، استطفان الدویهی، فایز غصن و مصطفی الحسینی، فراکسیون قومی اجتماعی با سه نماینده شامل اسعد حردان، سلیم سعاده و البر منصور و فراکسیون اللقاء التشاوری شامل پنج نماینده ولید سکریه، فیصل کرامی، جهاد الصماد، عدنان الطرابلسی و عبدالرحیم مراد.

بعد از ظهر به وقت محلی هم جمیل السید نماینده مستقل به حسان دیاب رأی داد.
فراکسیون توسعه و آزادی شامل نبیه بری، انور الخلیل، علی حسن خلیل، علی خریس، محمد نصرالله، یاسین جابر، قاسم هاشم، علی عسیران، محمد خواجه، غازی زعیتر، علی بزی، میشل موسی، هانی قبیسی، ایوب حمید، عنایت عزالدین، ابراهیم عازار و فادی علامه به حسان دیاب رأی دادند. ابراهیم عازار عضو این فراکسیون در سخنانی از بعبدا گفت: با وجود همه تلاش‌ها و پس از موضع سعد حریری و به منظور جلوگیری از خلاء به حسان دیاب رأی دادیم.

فراکسیون «لبنان قوی» شامل جبران باسیل، نقولا صحناوی، ابراهیم کنعان، ایلی الفرزلی، ادکار طرابلسی، جورج عطاالله، سلیم عون، زیاد أسود، سلیم خوری، سیمون ابی رمیا، روجه عازار، ادکار معلوف، الیاس بو صعب، الان عون، حکمت دیب، اسعد درغام، مصطفی حسین، انطوان بانو، میشال ضاهر هم به حسان دیاب رأی دادند.

باسیل رئیس این فراکسیون در سخنانی از بعبدا گفت: ما همه می‌دانیم که دولت پس از استعفایی که رخ داد، تنها راه حل است و مبدا تشکیل کابینه هم مکلف کردن فردی برای تشکیل آن است. ما به حسان دیاب رأی دادیم. در ادامه فراکسیون ضمانة الجبل شامل طلال ارسلان، سزار ابی خلیل، ماریو عون و فرید البستانی هم به حسان دیاب رأی دادند. ارسلان از کاخ بعبدا اعلام کرد: ما حسان دیاب رأی دادیم تا نخست وزیر شود و امیدواریم که این دولت خواسته‌های لبنانی‌ها را برآورده کند. فراکسیون نمایندگان ارمنی شامل اگوب بقرادونیان، هاکوپ ترزیان و الکساندر ماطوسیان هم به حسان دیاب رأی دادند.

حسان دیاب کیست؟
«حسان دیاب» در ۶ ژانویه ۱۹۵۹ در بیروت متولد شد و در سال ۲۰۱۱ وزیر آموزش و پرورش و آموزش عالی در دولت «نجیب میقاتی» شد.
دیاب دارای مدرک لیسانس ارتباطات، کارشناسی ارشد مهندسی سیستم‌های رایانه‌ای و دکترای مهندسی کامپیوتر در سال ۱۹۸۵ است. وی در سال ۱۹۸۵ به دانشگاه آمریکایی بیروت پیوست و استاد مهندسی برق و کامپیوتر در کالج مهندسی و معماری است.

موافق نواف سلام: ۱۴ رأی
حزب سوسیالیست ترقیخواه لبنان شامل ۹ نماینده و فراکسیون الکتائب اللبنانیة شامل سه نماینده. نهاد المشنوق نماینده مستقل هم به نواف سلام رأی داد و گفت: نواف سلام را انتخاب کردم. باید جنبش مردمی هم در معرفی نخست وزیر و تشکیل کابینه سهیم باشد. میشل معوض هم به نواف سلام رأی داد.

اما نواف سلام کیست؟
«نواف سلام» نامزد مد نظر آمریکاست. او متولد ۱۵ دسامبر سال ۱۹۵۳ استاد دانشگاه، حقوقدان و دیپلمات لبنانی است که به عنوان قاضی در دیوان کیفری لاهه خدمت کرده و همچنین بین ژوئیه ۲۰۰۷ تا دسامبر ۲۰۱۷ به عنوان سفیر لبنان و نماینده دائم سازمان ملل در نیویورک خدمت کرده است.
نواف سلام در دوران تصدی خود در سازمان ملل در چندین هیئت لبنانی اعزامی به کنفرانس‌ها و جلسات بین المللی از جمله اجلاس سران تغییرات آب و هوا (پاریس ۲۰۱۵ و کپنهاگ ۲۰۰۹)، کنفرانس بین المللی تأمین اعتبار برای توسعه (آدیس آبابا ۲۰۱۵) و اجلاس ریو + ۲۰ در مورد توسعه پایدار مشارکت کرده است.

حلیمه قعقور: ۱ رأی
بولیت یاگوپیان نماینده مستقل به حلیمه قعقور برای نخست وزیری رأی داد و گفت: از یکسال و نیم خواهان کابینه کوچک و مستقل بوده‌ام. ما خواهان دولت تکنوکرات مستقل هستیم. رایزنی‌های درباره انتخاب نخست وزیر در کاخ ریاست جمهوری لبنان بعد از ظهر به وقت محلی لبنان از سرگرفته شد و فراکسیون اللقاء التشاوری به حسان دیاب رأی داد. فیصل کرامی پس از اعلام رأی فراکسیون مذکور گفتک لبنان با توجه به مخاطرات فاجعه بار بیشتر از نمی‌تواند بدون دولت باشد. حسان دیاب شخصیتی با پشتوانه آکادمیک و خارج از طیف سیاسی و پاکدست و خواسته‌های معترضان را هم می‌تواند برآورده کند.

سامی الجمیل رئیس حزب الکتائب لبنان پس از دیدار با عون در کاخ بعبدا گفت: فراکسیون الکتائب به نواف سلام برای نخست وزیری رأی داده‌اند. این برگرفته از اراده لبنانی هاست. ملت خواهان نخست وزیر بی طرف است. فراکسیون قومی اجتماعی در پارلمان لبنان به حسان دیاب رأی داد. حسن حردان عضو این فراکسیون در کاخ بعبدا پس از دیدار با عون گفت: امیدواریم که حسان دیاب موفق به تشکیل کابینه شود.

این در حالی است که برخی منابع در بیت الوسط یعنی جایی که منزل حریری در بیروت در آن است، اعلام کردند که فراکسیون المستقبل به اطلاع میشل عون رسانده است که در دولت مشارکت نخواهد کرد.
فراکسیون میانه روی مستقل وابسته به جریان سنی به رهبری نجیب میقاتی پس از دیدار با میشل عون اعلام کرد که به فرد خاصی رأی نداده است.
فراکسیون لقاء دموکراتیک پس از دیدار با عون در کاخ بعبدا، به نواف سلام رأی داد.
تیمور جنبلاط نماینده این فراکسیون گفت که امیدواریم که دولت در اسرع وقت برای حل بحران‌های کشور تشکیل شود.

حزب ملی لبنان هم پس از دیدار با عون در کاخ بعبدا حسان دیاب را معرفی کرد.
فرید الخازن نماینده این فراکسیون گفت: ما نظرمان بر تشکیل کابینه از سوی سعد حریری یا هر نامزدی که وی معرفی کند بود اما پس از انصراف حریری تصمیم گرفتیم که حسان دیاب را مطرح کنیم. فراکسیون مقاومت به دنبال دیدار با میشل عون در کاخ بعبدا در چارچوب رایزنی‌های الزام آور، نام حسان دیاب معرفی کرد.

این فراکسیون بیان کرد: امیدواریم که دیاب اکثریت را به دست آورد و در مأموریت خود برای تشکیل کابینه موفق شود. ما دست همکاری برای برقراری ثبات و امنیت و حل بحران دراز می‌کنیم و از همه هم خواهان همکاری هستیم.
تاکنون در این راستا میشل عون با سعد حریری، تمام سلام، نجیب میقاتی، ایلی الفرزلی و فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان دیدار کرده است.
منابع وابسته به دولت پیشبرد امور لبنان اعلام کردند: امیدواریم که امروز روز ملی برای لبنانی‌ها باشد و نخست وزیر معرفی شود.

این منابع بیان کردند: تاکنون اوضاع خوب و فضا مثبت است.
از سوی دیگر ایلی الفرزلی معاون رئیس پارلمان لبنان گفت: ما حسان دیاب را برای تصدی پست نخست وزیری معرفی کرده‌ایم. وی استاد دانشگاه است و فرزند لبنان و جامعه لبنان را به خوبی درک می‌کند.
همزمان رسانه‌های لبنانی از رایزنی سعد حریری نخست وزیر پیشبرد امور با میشل عون رئیس جمهور لبنان در چارچوب رایزنی برای انتخاب نخست وزیر لبنان خبر دادند و اعلام کردند: سعد حریری کاخ بعبدا را پس از دیدار با رئیس جمهور لبنان ترک کرده است و فقط به ذکر این جمله که خدا همه را موفق گرداند، اکتفا کرده است.

همچنین میشل عون پس از دیدار با حریری با نجیب میقاتی و تمام سلام نخست وزیران اسبق در چارچوب رایزنی‌های الزام آور پارلمانی دیدار کرد.

میقاتی پس از این دیدار گفت: ما فردی را برای تشکیل کابینه معرفی نخواهیم کرد.

از سوی دیگر منابع لبنانی از پایان نشست حزب المستقبل خبر دادند اما گزینه این گروه مشخص نشد.

این در حالی است که شبکه الجدید گزارش داد که المستقبل تصمیم گرفته است که احدی را در رایزنی‌های الزام آور معرفی نکند.