به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۱۹۴۴۳۴

اجرای ناقص طرح سهمیه‌بندی بنزین و یک سوال

گروه اقتصادی: در حالی که کارت سوخت مشمولان سهمیه بنزین برای سومین بار شارژ شده، هنوز برخی از اقشار به دنبال برقرارکردن سهمیه شان هستند!
اجرای ناقص طرح سهمیه‌بندی بنزین و یک سوال
طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در کنار اشکالی که در شروع داشت و التهابات زیادی آفرید و تبعات سنگینی به دنبال داشت، ابهامات دیگری هم داشت که حتی برخی شان مجال طرح نیافتند و همه زیر سایه اجرای ناگهانی و افزایش چند برابری قیمت گم شدند.از جمله این اشکالات، اختصاص نیافتن سهمیه به برخی مشاغلی بود که پیشتر و در نوبت نخست اجرای سهمیه بندی سوخت در دولت‌های گذشته، مشمول دریافت سهمیه شناخته شده بودند و تلاش شده بود تا به این واسطه، خدمت رسانی ایشان به مردم متوقف یا کند نشود.درست مثل سهمیه‌ای که در اختیار رانندگان تاکسی قرار می‌گیرد تا مبادا قسمتی از حمل و نقل عمومی که بر عهده ایشان است مختل شود و افزایش قیمت بنزین، تبعات بیشتری برای شهروندان به دنبال داشته باشد. تبعاتی که برای دوری جستن از آنهاست که به آژانس‌های تاکسی هم سهمیه تعلق می‌گرفت.

اتفاقی که در این دوره در بدو کار رخ نداد و با توجه به گسترش آژانس‌های تاکسیرانی و عضو جدید آن‌ها یعنی تاکسی‌های آنلاین، نگرانی‌های زیادی آفرید. مشکلی که کمی بعد راهکاری ویژه برایش خلق شد، اما ظاهرا هنوز به رفع مشکل به طور کامل منجر نشده است.به جز این گروه، سرویس مدارس نیز از جمله دریافت کنندگان سهمیه در دوره نخست اجرای این طرح در گذشته بودند که در این دوره مورد غفلت واقع شدند. غفلتی که خیلی زود وعده رفعش داده شد، اما هنوز پابرجاست و ظاهرا گره‌هایی جدی در مسیر آن هویدا شده است.به این موارد، آموزشگاه‌های راهنمایی و رانندگی را نیز می‌توان افزود که تنها مسیر دریافت گواهینامه در کشورمان از مجرای آموزش دیدن در آن‌ها می‌گذرد و به شدت به سوخت و قیمتش وابسته هستند، اما هنوز جز وعده، چیزی دریافت نکرده اند. با این یادآوری که آن‌ها هم در دوره قبلی سهیمه بندی، مشمول دریافت مستمری مشخصی بودند.

رانندگان بین شهری که در برخی مناطق کشورمان بازوی اصلی جابجایی مردم هستند، گروه دیگر مشمولان سهمیه بندی بنزین در گذشته هستند که در این دوره از دریافتش محروم شده اند. درست مثل وانت‌هایی که حمل بار بین شهر‌ها را عهده دار هستند و به دلیل افزایش هزینه هایشان پیرو افزایش قیمت بنزین، جایگزین کردنشن با کامیون‌ها به صرفه‌تر شده است!و موارد متعدد دیگر که هنوز مسئولان در تلاش هستند تا رفع و رجوع شان نمایند. تلاشی شبیه به وصله و پینه زدن این طرح، آن هم در شرایطی که می‌شد تاریخچه اجرایش در گذشته را مرور کرد و بی اشکالاتی از این دست در دستور کار قرارش داد. غفلتی که این سوال را به دنبال دارد که آیا برای اجرای سهمیه بندی جدید، نگاهی به سهمیه بگیران و دیگر مزایا و معایب سهمیه بندی در گذشته شده یا خیر؟!
مرجع : تابناک