به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۱۷ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۱۹۵۲۸۷

تشخیص آپنه خواب با ساعت هوشمند

گروه علم و فناوری: شرکت فرانسوی "Withings" اخیرا موفق به توسعه ساعت‌های هوشمندی شده است که می‌تواند بر وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب کاربر نظارت کند.
تشخیص آپنه خواب با ساعت هوشمند
وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب یک اختلال خواب است که باعث توقف یا کاهش تنفس برای مدتی کوتاه(اما با تعداد بار زیاد) در طول خواب می‌شود. هر توقف می‌تواند برای چند ثانیه یا حتی چند دقیقه طول کشیده و معمولا تعداد زیادی توقف در یک شب اتفاق می‌افتد. هر کدام از این دوره‌ها یک آپنه نامیده می‌شود. اکثر این دوره‌ها با صدای خرخر بلند همراه است که در بعضی موارد با صدا و احساس خفگی همراه می‌شود که در آن فرد ناگهان با حالت خفگی از خواب بیدار می‌شود.با وجودی که در بسیاری از آپنه‌ها فرد مبتلا متوجه تنگی یا توقف تنفس خود در طول شب نمی‌شود، این دوره‌ها معمولا باعث کاهش قابل توجه کیفیت خواب او می‌شود. در نتیجه با وجود خواب طولانی، فرد مبتلا ممکن است در طول روز احساس خستگی بیش از حد کند و کمتر به حالت آماده باش قرار گیرد.ساعت هوشمندی که این شرکت فرانسوی توسعه داده "ScanWatch" نام دارد و مجهز به یک الکتروکاردیوگرام برای بررسی آریتمی قلب است و می‌تواند به طور مداوم بر فیبریلاسیون دهلیزی کاربر نظارت کند.

فیبریلاسیون دهلیزی(Atrial fibrillation) که گاه در پزشکی ای فیب(ِAFib) نیز نامیده می‌شود، شایع‌ترین نوع آریتمی قلبی است که تحریک الکتریکی مسیر مشخصی را در قلب طی نمی‌کند. فیبریلاسیون دهلیزی هنگامی رخ می‌دهدکه در دهلیزها موج الکتریکی تحریک جهت مشخصی نداشته باشد یعنی سلول‌های عضلانی دهلیز به صورت نامنظم تحریک و در نتیجه منقبض می‌شوند.ساعت هوشمند ScanWatch همچنین میزان SpO۲ اکسیژن خون را اندازه‌گیری می‌کند و با تجزیه و تحلیل این داده‌ها و نظارت کامل بر خواب کاربر می‌تواند آپنه خواب احتمالی را تشخیص دهد. تاکنون ساعت دیگری توسعه داده نشده است که بتواند آپنه خواب را شناسایی کند. اگر این ساعت عملکرد خوبی داشته باشد احتمالا تاییدیه سازمان غذا و دارو(آمریکا) را دریافت خواهد کرد. این ساعت علاوه بر قابلیت‌هایی که دارد دارای ظاهری بسیار زیبا نیز است و قیمت آن ۲۹۹ دلار است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: ساعت هوشمند