به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۷:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۰/۲۱ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۱۹۵۴۷۹

تجربیات یک توریست حرفه‌ای از تور وان ترکیه

تجربیات یک توریست حرفه‌ای از تور وان ترکیه
گروه گردشگری: من علیرضا هستم؛ پایه مسافرت و گردش در شهرهای مختلف ایران و کشورهای اطراف.
 2 ماه پیش، به پاس قدردانی از من به عنوان یکی از مسافران قدیمی آژانس گردشگری نهال‌گشت، این آژانس جایزه تور وان ترکیه با قطار را به من هدیه داد. جایی که جزو معدود مقصدهایی بود که سفر نکرده بودم. من هم از خداخواسته، بلافاصله زمان سفرم را انتخاب و به آنجا سفر کردم.
به پاس قدردانی از محبتی که نهال‌گشت به من داشت، تصمیم گرفتم تجربیاتم را از این تور با مسافران این آژانس به اشتراک بگذارم.
در این مقاله به تعدادی از سوالات متداول درباره تورهای وان پاسخ داده‌ام. این مقاله را بخوانید. اگر سوال بیشتری داشتید می‌توانید روی لینک‌های مقاله کلیک و اطلاعاتتان را تکمیل کنید.

تور استانبول بهتر است یا تور وان؟
بستگی دارد که چه هدفی از تور دارید و چه قدر بودجه دارید.
اگر می‌خواهید با صرف هزینه‌ای معادل با یک سفر لاکچری داخلی به یک تور خارجی بروید، وان گزینه بسیار خوبی است. زیرا هزینه تور وان به اندازه بسیاری از تورهای لاکچری داخل کشور و بسیار کمتر از تور استانبول است. اما اگر مشکلی در رابطه با هزینه ندارید و می‌خواهید به شهری بزرگ با انواع و اقسام برندها و جاذبه‌های توریستی زیبا سفر کنید، تور استانبول گزینه مناسب‌تری برای شماست. (اگر هم مشکل هزینه دارید اما همچنان استانبول را ترجیح می‌دهید، می‌توانید تور لحظه آخری استانبول یا تور ارزان استانبول را بخرید).
برای کسانی مثل من که بارها به استانبول سفر کرده‌اند و به دنبال تنوع هستند، تور وان گزینه مناسبی است، به خصوص اینکه بافت شهری خاص و متفاوتی نسبت به استانبول دارد.

بهترین راه سفر به وان چیست؟
این مساله هم مانند سوال بالا به انتظار شما از سفر بستگی دارد.
به 4 طریق می‌توان به وان سفر کرد. هوایی، با اتوبوس، با ماشین شخصی و با قطار.
من با قطار سفر کردم و بسیار راضی بودم، چون می‌خواستم مناظر طبیعی مسیر را ببینم و کمی با خودم خلوت کنم. کیفیت قطار را هم نهال‌گشت تضمین کرده بود.
سفر با قطار به وان 12 ساعت طول می‌کشد. قطار از تهران راه می‌افتد، در تبریز توقف می‌کند و بسیاری از مسافران تور وان که ساکن تبریز هستند، از آنجا سوار قطار می‌شوند. پس از توقف در تبریز، قطار به سمت وان حرکت می‌کند.

برای تور زمینی وان ترکیه با قطار باید عوارض خروج از کشور پرداخت کنیم؟
قطعا بله! هیچ فرقی نمی‌کند که هوایی سفر کنید یا زمینی. به هر طریقی که بخواهید سفر کنید باید عوارض خروج را پرداخت کنید. اگر بار اولتان باشد، 220000 تومان، برای بار دوم 330000 تومان و برای بار سوم سفر به خارج از کشور در یک سال باید 440000 تومان پرداخت کنید (این ارقام مربوط به سفر غیرزیارتی است).

سفر با ماشین شخصی را به وان پیشنهاد می‌کنی؟
اگر مشکلی با هزینه‌های بالای آن ندارید می‌توانید با ماشین سفر کنید. سفر با ماشین شخصی هزینه‌هایی را به شما تحمیل می‌کند؛ از جمله هزینه کاپوتاژ ماشین، اخذ گواهینامه بین‌المللی، دفترچه مالکیت خودرو  و ... . همچنین قیمت بالای بنزین در ایران و لیتری 5 لیر در ترکیه را هم در نظر بگیرید.

فصل حراجی‌ها در وان چه زمانی است؟
عموما در ایام ماه رمضان و اعیاد که تعداد مسافران وان کاهش می‌یابد، تخفیفات جذابی را می‌توانید در آنجا پیدا کنید. در زبان ترکی به کلمه تخفیف indirim گفته می‌شود و بسیاری از فروشگاه‌ها که محصولات خود را با تخفیف ارائه می‌دهند، از این کلمه در ویترین‌ها و سردر خود استفاده می‌کنند.
یکی از جاهایی که من به طور اتفاقی پیدا کردم و قیمت‌های بسیار بسیار مناسبی داشت، بازار روس‌ها در وان بود. این بازار با عنوان buyuk rus pazari شناخته می‌شود. ساختار آن شبیه شنبه‌بازارها در شمال کشورمان است و در آن خبری از آسانسور و پله‌برقی‌های لوکس و ساختمان‌های شیک نیست، اما تنوع خیلی بالایی در آن وجود دارد و قیمت‌های خیلی مناسب است. قیمت‌ها در این بازار ثابت نیست و اکثر اجناس اتیکت ندارد، پس حتما با فروشندگان چانه بزنید و تخفیف بگیرید. اگر به دنبال پوشاک راحت، اسباب‌بازی و خوردنی‌های متنوع هستید، آنجا را به شدت پیشنهاد می‌کنم!

آیا برندهای معروف در شهر وان شعبه دارند؟
بله. بسیاری از برندهای معروف جهان مانند ZARA، DEFACTO، LC WAKIKI،  FLO، mavi و ... در وان شعبه دارند. همچنین مرکز خرید VAN AVM در قلب شهر وان قرار دارد که بیش از 90 برند مختلف در آن شعبه دارند.

کیفیت هتل‌های وان چطور است؟
اگرچه نباید به دنبال هتل‌های خیلی لاکچری در وان باشید، اما بسیاری از هتل‌های وان تروتمیز و مناسب برای اقامت هستند. من در هتل رسمینا اقامت کردم که نهال‌گشت آنجا را گارانتی کرده بود و انصافا راضی بودم.

رفتار مردم وان با توریست‌های ایرانی چطور است؟
بسیار خوب. من هیچ رفتار بدی از آنها مشاهده نکردم و در طول سفر از هیچ یک از مسافران تور نشنیدم که برخورد بدی از سوی مردم وان دیده باشند.
خب این هم از تجربیات من درباره تور وان. امیدوارم آنچه که نوشتم برایتان مفید بوده باشد.
 
این شماره آژانس گردشگری نهال‌گشت است: 02633143. اگر با خواندن این نوشته سوالاتی برایتان ایجاد شد، به آنها زنگ بزنید و از آنها بپرسید.
تا می‌توانید سفر کنید و از زندگی لذت ببرید!
به امید دیدارتان