به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۷:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۰ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۱۹۶۰۱

معاملات​اعتباری​و مستقیم برق در​بورس​انرژی

گروه اقتصادي: معاملات اعتباری برق، معامله از طریق کد دوم و معاملات مستقیم توسط مصرف‌کنندگان عمده، به طور جدی در دستور کار بورس انرژی قرار دارد.
معاملات​اعتباری​و مستقیم برق در​بورس​انرژی
مدیرعامل بورس انرژی با بیان این مطلب، گفت: سازوکارهای مقرراتی بورس انرژی به تصویب هیات مدیره سازمان و شرکت رسیده و معاملات در تابلوی فیزیکی و مشتقه از زمان افتتاح در حال انجام است، اما این بازار بصورت مستمر در حال توسعه است و همچنان، فرصت‌های زیادی برای گسترش دامنه فعالیت بورس انرژی در کشور وجود دارد. دکتر سیدعلی حسینی افزود: در بازار برق لازم است شرکت‌های توزیع را به مشارکت بیشتر تشویق کرد، به‌خصوص در حال حاضر اعتباری که توانیر در اختیار آنها قرار می‌دهد به‌طور کامل جذب نمی‌شود.

وی فراهم کردن امکان معاملات مستقیم برق توسط مصرف‌کنندگان عمده و تولید کنندگان و همچنین امکان معاملات نیروگاه‌ها و شرکت‌های توزیع ازطریق کد دوم را ازجمله برنامه‌های در دستور کار بورس انرژی عنوان کرد و گفت: با فعال‌شدن امکان معاملات برق ازطریق کد دوم، شرکت‌های توزیع و نیروگاه‌ها می‌توانند با منابع آزاد خود در بازار برق مشارکت داشته باشند. مدیرعامل بورس انرژی همچنین به امکان‌سنجی انجام معاملات اعتباری برق اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نیروگاه‌ها، برق را در مدیریت شبکه برق کشور، به صورت اعتباری به فروش می‌رسانند که امکان‌ انجام اینگونه معاملات در بورس انرژی نیز در دست بررسی است.

حسینی درباره معاملات محصولات نفتی و پالایشی در بورس انرژی اظهار کرد: در حوزه نفت و گاز به‌دنبال افزودن تعداد محصولات بیشتری ازجمله فراورده‌های جدید گازمایع، میعانات گازی، نفت خام و نفت کوره در بورس انرژی هستیم. وی با بیان اینکه معاملات سلف موازی استاندارد در حوزه فرآورده‌های نفتی و عملیاتی شدن آن در حال پیگیری است، افزود: ازجمله برنامه‌های جدی در این‌خصوص، توسعه بازار صادرات در بخش فراورده‌های نفتی است که معامله حلال 402 به عنوان اولین محموله صادراتی انجام شد و باید در این مسیر به دنبال توسعه بازارهای صادراتی فراورده‌های نفتی بود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تحقق برنامه‌های پیش‌بینی شده در آینده نزدیک، به موضوع انتصاب خود به عنوان مدیرعامل بورس انرژی اشاره کرد و گفت: در مدت حدود هفت سال و نیم فعالیت کاری خود به عنوان عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس تلاش شد، اقدامات مؤثری درخصوص ارتقای میزان شفافیت اطلاعاتی و معاملاتی و همچنین توسعه بورس‌ها و بازارها انجام شود، اما در شرایط فعلی و با توجه به لزوم توسعه بورس انرژی از یک‌سو و همچنین طولانی‌شدن دوره فعالیت در معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان، از شورای عالی بورس درخواست کردم با استعفای اینجانب برای پذیرش مسئولیت در بورس انرژی موافقت شود که این استعفا، مورد موافقت شورای عالی بورس قرار گرفت به طوریکه فرصتی شد تا در حوزه دیگری از بازار سرمایه به انجام وظیفه و خدمت به کشور مشغول شوم.
مرجع : ايسنا