به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۳ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب : ۱۹۶۳۱۹
استقلال و شهرخودرو در زمین بی‌طرف به مصاف حریفان می‌روند

انصراف از لیگ قهرمانان چه تبعاتی داشت؟

گروه ورزشی: انصراف از لیگ قهرمانان آسیا، تبعاتی چون محرومیت دو ساله، پرداخت چند میلیون دلار جریمه مالی و... را برای فوتبال ایران در پی داشت، به همین دلیل مسئولان ورزشی كشور بر خلاف اظهارات اولیه خود مبنی بر نرفتن زیر بار ذلت انجام بازی‌های خانگی خود در زمین بی‌طرف، امروز اعلام شد: استقلال و شهرخودرو در زمین بی‌طرف به مصاف حریفان كویتی و بحرینی می‌روند!
انصراف از لیگ قهرمانان چه تبعاتی داشت؟
به گزارش "ورزش سه"، پس از جلسه در مالزی با دبیرکل و چند مسئول دیگر AFC، مدیران فوتبال ایران تصمیم گرفتند که از لیگ قهرمانان آسیا انصراف ندهند و باتوجه به تضمین کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر میزبانی تیم های ایرانی در دور برگشت، در این رقابت ها حضور پیدا کنند. این در حالی است که گفتمان غالب بر مسئولان ایرانی در روزهای نخست اعلام این خبر «انصراف» قطعی از این رقابت ها بود اما در نهایت تصمیم آن ها تغییر پیدا کرد. پس از اعلام خبر اولیه از سوی خبرنگاران نزدیک به کنفدراسیون فوتبال آسیا و همچنین اعلام موضع طرف ایرانی، صحبت های زیادی درباره انصراف از این رقابت ها اعلام شد. این که تبعات چنین تصمیمی چه خواهد بود و در موارد قبلی چه اتفاقاتی رخ داده و مهم تر از آن، در قوانین AFC چه جریمه هایی در نظر گرفته شده است. اگرچه آن‌موقع مدیران باشگاه ها با گفتمانی متفاوت پیش می‌رفتند اما در نهایت به نظر می‌رسد علاوه بر تضمین AFC، این تبعات سنگین نیز نظر فوتبالی ها را تغییر داد.
 
* ای اف سی در این باره چه می‌گوید؟
 کنفدراسیون فوتبال آسیا در اساسنامه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، صراحتا به موضوع انصراف پرداخته و در سه صفحه، این موضوع را شرح داده است. انصراف از لیگ قهرمانان اسیا در دو حالت ممکن است:
 1) پیش از شروع مسابقات: AFC در برخی موارد زمان شروع مسابقات را «تاریخ قرعه کشی» و در برخی موارد «نخستین بازی پلی آف» دانسته است. به هر حال اگر 30 روز پیش از اولین بازی انصراف داده شود، 10 هزار دلار جریمه در انتظار باشگاه خواهد بود و در صورتی که کمتر از یک ماه تا زمان شروع باقی مانده باشد، این جریمه به 20 هزار دلار خواهد رسید. همچنین کمیته اخلاق و انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا، می‌تواند هر تصمیم لازم الاجرایی را در این زمینه اتخاذ کند. همچنین ای اف سی می‌تواند سیستم، تقویم و نوع مسابقات را باتوجه به این انصراف تغییر دهد یا تیمی را جایگزین کند.
 2) پس از شروع مسابقات: انصراف پس از آغاز تورنمنت، تبعات بسیار سنگینی برای باشگاه ها خواهد داشت. تمام بازی های این تیم در لیگ قهرمانان احتساب نخواهد شد، دو سال بعدی را نیز تیم مذکور محروم خواهد بود و از 20 تا 100 هزار دلار نیز جریمه وجود خواهد داشت؛ البته این تنها یک طرف ماجراست. در موضوع انصراف پس از آغاز تورنمنت، ای اف سی این را به اسپانسرها، مجری حق پخش و تیم های حریف تا با طرح شکایت درخواست غرامت کنند. اما در غیر این صورت نیز جریمه هایی سنگین فارغ از آن 20-100 هزار دلار، در انتظار تیم انصراف دهنده خواهد بود. نکته مهم این که «کمیته مسابقات AFC اختیار دارد تا هر تصمیمی را درباره فدراسیون فوتبال کشور انصراف دهنده، بگیرد».
 
* شارجه؛ محرومیت دو ساله و جریمه 2.5 میلیون دلاری
 هواداران پرسپولیس به خاطر دارند که تیم الشارجه امارات در میانه های لیگ قهرمانان سال 2009 از این رقابت ها انصراف داد. کنفدراسیون فوتبال آسیا بلافاصله تمام امتیازات این تیم در مرحله گروهی را صفر و سپس 2.5 میلیون دلار جریمه در آن زمان برای این تیم صادر کرد. این در حالی است که الشارجه از تمام مسابقات قاره ای تا سال 2011 محروم شد و فدراسیون فوتبال امارات نیز تذکری جدی گرفت. البته نباید فراموش کرد که جریمه 2.5 دلاری در زمانی رخ داد که قراردادهای اسپانسرینگ و حق پخش به این شکل وجود نداشت. اکنون یک شرکت چینی قرارداد 4 میلیارد یورویی برای حق پخش داد و بین اسپورت نیز قراردادی 10 میلیارد یورویی امضا کرده است.
 
* مورد فوتبال ایران؛ شدیدترین جریمه تاریخ؟
 اما موضوع ایران با الشارجه و دیگر تیم های انصراف دهنده، تفاوت هایی کلی دارد. ایرانی ها تصمیم به انصراف کلی (هر 4 نماینده) را داشتند که طبیعتا می‌توانست علاوه بر محرومیت دو ساله، محرومیت های بیشتری را هم از سوی کمیته انضباطی و اخلاق در پی داشته باشد. همچنین علاوه بر اعمال جریمه 100 هزار دلاری، احتمالا جریمه هایی در حدود 20 میلیون دلار هم تعیین می‌شد اما نکته مهم تر جایی است که AFC این اختیار را داشت تا برای بازی های ملی نیز هر قرار مشخصی را صادر کند و برای فدراسیون هم جرایمی را در نظر بگیرد؛ خصوصا این که جلسات نمایندگان ایرانی در ساختمان فدراسیون و با حضور نمایندگان وزارت ورزش برگزار می‌شد.

ایران به لیگ قهرمانان آسیا بازگشت
پس از جلسه با نمایندگان ایران، کنفدراسیون فوتبال آسیا پذیرفت که تیم های ایرانی از حق میزبانی خود در دور گروهی لیگ قهرمانان استفاده کنند.
 به گزارش "ورزش سه"، مهمترین خبر چند روز اخیر فوتبال ایران میزبانی تیم های ایرانی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بود که از سوی AFC به فدراسیون ایران ابلاغ شد. پس از این اتفاق، دستگاههای ورزش و دیپلماسی کشور بررسی‌ها را آغاز کردند و به دنبال راهی بودند که این حق را به فوتبال ایران برگردانند.
 نتیجه جلسه باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال، سپاهان و شهر خودرو با فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش به اینجا رسید که درخواست یک جلسه فوری با کنفدراسیون فوتبال آسیا داده شود. AFC که اعلام کرده بود تیم های ایرانی در مسابقات پلی آف و دور رفت گروهی خارج از خانه بازی کنند و سپس بررسی های لازم صورت بگیرد تا تکلیف میزبانی آنها در دور برگشت مشخص شود، این درخواست را پذیرفت و نمایندگان ایران را برای یک جلسه به مالزی دعوت کرد.  از این رو مدیران سه باشگاه پرسپولیس، استقلال و شهر خودرو به همراه سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال و معاون وزارت ورزش راهی مالزی شدند تا این جلسه سرنوشت‌ساز را برگزار کنند. نشست ویژه با ویندسور جان، دبیرکل AFC امروز برگزار شد و دقایقی پیش به پایان رسید. اولین خبری که از این نشست مخابره شد، حضور باشگاه‌های استقلال و شهر خودرو در بازی های پلی آف در کشور امارات بود. اما آنچه طرف ایرانی را به انجام بازی های پلی آف خارج از ایران راضی کرد، امتیازی بود که از AFC برای بازی‌های مرحله گروهی گرفته شد.
 
کنفدراسیون فوتبال آسیا برخلاف موضع قبلی خود پذیرفت که ضمانت میزبانی تمام نمایندگان ایران در دور گروهی لیگ قهرمانان را بدهد. به این ترتیب تیم های پرسپولیس و سپاهان در هفته های چهارم، پنجم و ششم مرحله گروهی لیگ قهرمانان میزبان رقبای خود خواهند بود و استقلال و شهر خودرو هم در صورت رسیدن به مرحله گروهی دقیقاً همین شرایط را خواهند داشت و بدون مشکل در بازی های دور برگشت در تهران و مشهد میزبانی می‌کنند.

فیفا و AFC با هم تصمیم می گیرند؛
نیمه مارس، تکلیف میزبانی ایران - هنگ‌کنگ روشن می شود

تصمیم گیری برای میزبانی تیم ملی ایران در مقدماتی جام جهانی اواسط ماه مارس میلادی انجام خواهد شد. امروز در جلسه نمایندگان ایرانی با دبیر کل AFC که در مالزی برگزار شد، تیم های باشگاهی ایران تضمین لازم را برای میزبانی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا گرفتند و تنها در بازی های پلی آف، میزبانی در ایران انجام نمی شود.  اما نکته مهم دیگری در که در سایه این ماجرا وجود داشته، احتمال سلب میزبانی از تیم ملی ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی است. امروز نمایندگان باشگاهی ایران عنوان کردند که مذاکرات و توافق صورت گرفته، تیم ملی را هم نجات داده است اما به نظر می رسد تکلیف میزبانی ملی ایران در آینده مشخص خواهد شد.
 تیم ملی ایران باید در ادامه رقابت های مقدماتی جام جهانی و جام ملتهای آسیا، از تیم های هنگ کنگ، بحرین و عراق میزبانی کند که این مسابقات به صورت مشترک زیر نظر فیفا و AFC انجام می شود. تصمیم گیری درباره میزبانی ایران در اولین بازی خانگی پیش رو یعنی دیدار با هنگ کنگ، طی جلسه ای که اواسط ماه مارس میلادی (اواخر اسفند ماه 98) تشکیل می شود، صورت خواهد گرفت. در جلسه مذکور، شرایط مختلف بررسی می شود و تصمیم نهایی درباره میزبانی تیم ایران در بازی روز 7 فروردین 99 مقابل هنگ کنگ اتخاذ خواهد شد.

  •