به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۱۹۶۵۲۴

قابل توجه آقازاده‌ها و سلبریتی‌های وطنی؛ مقابله آمریکا با زایمان برای اخذ تابعیت

گروه بین‌الملل: هر نوزادی که در آمریکا متولد شود خود به خود تابعیت این کشور را دریافت می‌کند. دولت آمریكا اعلام کرده است که این امر باعث رونق بازار تولد کودکان خارجی در آمریکا برای کسب تابعیت آمریکایی شده است.
قابل توجه آقازاده‌ها و سلبریتی‌های وطنی؛ مقابله آمریکا با زایمان برای اخذ تابعیت
در آمریکا از روز جمعه چهارم بهمن (۲۴ ژانویه) قاعده جدید وزارت خارجه این کشور به مورد اجرا درمی‌آید که به موجب آن به زنان بارداری که گمان می‌رود هدفشان از سفر به آمریکا به دنیا آوردن نوزادشان در این کشور است ویزای توریستی داده نمی‌شود.  مقامات آمریکایی گفته‌اند که این قاعده برای مقابله با "صنعت گردشگری زایمان" مقرر شده است. دلیل مقرر کردن چنین قاعده‌ای این است که وقتی کسی در آمریکا به دنیا می‌آید به طور خود به خودی دارای تابعیت آمریکایی  می‌شود. در اینجا اصل "حق خاک" اساس قرار گرفته که طبق آن یک کشور به همه نوزادانی که در خاک آن کشور متولد شده‌اند تابعیتش را اعطا می‌کند. در این میان اهمیتی ندارد که پدر و مادر آن نوزاد دارای چه تابعیتی هستند.

کاخ سفید آمریكا در توضیح این اقدام دلیل آورده است که "باید از اصالت تابعیت آمریکایی‌ محافظت شود". همچنین وزارت امور خارجه آمریکا استدلال کرده است که گردشگرانی که به طور كوتاه‌مدت و تنها برای زایمان فرزندان خود وارد آمریکا می‌شوند و هیچ ارتباطی هم با این کشور ندارند در طولانی‌مدت احتمالا می‌توانند به عنوان ریسکی برای امنیت ملی آمریکا محسوب شوند. به گفته این وزارتخانه، دولت‌ها یا سازمان‌های خارجی می‌توانند تلاش کنند با استفاده از قاعده‌ای که تا کنون موجود بوده، راهشان را به آمریکا باز کنند. طبق برآورد وزارت امور خارجه آمریکا هر ساله هزاران نوزاد در این کشور توسط  مادران بارداری به دنیا می‌آیند که فقط به منظور اخذ تابعیت آمریکایی برای فرزندشان با ویزای گردشگری به این کشور آمده‌اند. مقامات آمریکا همچنین می‌گویند که تعداد این موارد در حال افزایش است.
 
وزارت امور خارجه آمریكا هشدار داده است که "صنعت گردشگری زایمان" با ماهیتی بزهکارانه توسعه یافته است. بسیاری از شرکت‌ها در خارج از کشور برای اخذ تابعیت آمریکا از طریق تولد نوزادن فعالیت می‌کنند. برخی از این شرکت‌ها برای ارائه خدمات خود مبلغی تا صدهزار دلار دریافت کرده‌اند. کاخ سفید حال اعلام کرده است که با اجرا شدن قاعده جدید راه سوء استفاده و مهاجرت غیر قانونی به آمریکا بسته می‌شود.

* گفتنی اینكه، طی سالیان اخیر بسیاری از چهره‌های موسوم به سلبریتی و همچنین برخی از آقازاده‌ها، در روزهای مانده به زایمان، با ویزاهای مسافرتی ضمن سفر به ایالات متحده فرزند خود را در خاك آن كشور به دنیا می‌آوردند تا از فرزندانشان از این موهبت! (تبعه شدن آمریكا) برخوردار شوند!