به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۱۹۶۵۴۴

تغییرات اقلیمی بلای جدید سکونتگاه‌ها

گروه جامعه: دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی ایمنی سکونتگاه‌های شهری و روستایی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: نباید طبق عادت منتظر بمانیم تا حادثه رخ دهد؛ باید از همین حالا اقدامات پیشگیرانه را آغاز کنیم.
تغییرات اقلیمی بلای جدید سکونتگاه‌ها
علی بیت‌اللهی در باره تاثیرات تغییرات اقلیمی بر ایمنی زندگی افراد گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون،  شاهد تغییرات وضعیت و شرایط اقلیمی، حداقل در کشور خودمان هستیم. البته اندیشمندان اقلیم شناس این موضوع را به کل دنیا تعمیم داده‌اند و می‌گویند کل دنیا تحت تاثیر شرایط آب‌وهوایی قرار گرفته است، حتی برخی از کشورهای اروپایی در همین ماه‌های سال برف آنچنانی نداشتند در حالی که در گذشته این چنین نبود.دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با اشاره به سیلاب لرستان، خوزستان، گلستان و سیل ناگهانی شیراز که طی این سیل۲۱ نفر جان خود را از دست دادند، افزود: اعلام کردند که ظرفیت آب جاری شده در سیلاب سیستان به مراتب بیش از سیل گلستان بوده است و این ابعاد حادثه را نشان می‌دهند بنابراین اگر سیلاب را به عنوان یکی از آیتم‌های تغییرات اقلیمی در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که به شدت ایمنی مناطق مسکونی و مراکز جمعیتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی اثر تغییرات اقلیمی بر ایمنی مناطق مسکونی و مراکز جمعیتی را بلند مدت دانست و ادامه داد: سیل علاوه بر تخریب واحدهای مسکونی و سکونتگاه‌ها، اراضی و زمین‌های کشاورزی را هم از بین می‌برد؛ در حالی که زلزله زمین و اراضی و معیشت مردم را در وسعت زیاد تخریب نمی‌کند، اما تغییرات اقلیمی اثرات بسیار زیادی دارند.به گفته دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی، تغییرات اقلیمی موجب بارش‌های شدید و رگباری و سیل آسا می‌شود و ایمنی سکونتگاه‌های شهری و روستایی را به شدت تحت تاثیر می‌دهد که یکی از نمونه‌های آن نیز انسداد جاده‌ها در استان سیستان و بلوچستان بود که دسترسی به چندین روستا را غیر ممکن کرد.

تاثیر بلند مدت تغییرات اقلیمی بر روی امنیت غذایی
بیت اللهی ادامه داد: علاوه بر این‌ها تغییرات اقلیمی بر روی امنیت غذایی مردم نیز تاثیرگذار است که دست کمی از تخریب ساختمان‌ها ندارد، واقعیت این است که با فرسایش خاک و خشکسالی‌ها سطوح مغذی خاک از بین می‌رود و مواد غذایی پایه برای مردم یک کشور کمیاب می‌شود و امنیت را به شکل دیگری تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تغییرات اقلیمی، وقوع سیلاب و نفوذ آب به پی ساختمان‌ها
وی افزود: یکی دیگر از مخاطرات این تغییرات اقلیمی، وقوع سیلاب و نفوذ آب به پی ساختمان‌ها است، برای مثال در زمان وقوع سیل گلستان در محدوده شهر آق‌قلا چندین روز آب ارتفاع بسیاری داشت و پی ساختمان‌های فاقد اسکلت را مرطوب کرده بود که در این راستا خواص مصالح و چسبندگی آن‌ها را از بین برد و همین موضوع موجب ضعیف شدن ساختمان‌ها شده بود. در این شرایط اگر زلزله‌ای با قدرت کم هم اتفاق بیفتد احتمال تخریب بیشتر می‌شود. این امر میان ساختمان‌های خشت و گلی و ساختمان‌هایی که مقاومت کم تری دارد اثرات محسوس تری می‌گذارد.وی با تاکید بر اینکه راهکاری که در کل دنیا برای مقابله با این تغییرات وجود دارد انجام اقدامات پیشگیرانه است گفت: اقدامات پیشگیرانه با هزینه بسیار کمتری پیش از وقوع خسارت‌ها امکان اجرایی شدن دارند. اگر محدوده سیلاب‌ها با احداث دیواره‌ها یا سازه‌های محافظ کنترل شده و به مسیرهای از پیش تعیین شده منتقل شود، یا اینکه تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی را از طریق سیلاب‌ها داشته باشیم، می‌توانیم به راحتی از این مخاطره طبیعی به صورت مفید استفاده کنیم.

کشور ما به پیشگیری نیاز دارد
دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی ادامه داد: کشور ما به پیشگیری نیاز دارد، حالا که این وضعیت را پیش‌بینی می‌کنیم نباید طبق عادت منتظر بمانیم تا حادثه رخ دهد؛ باید از همین حالا اقدامات پیشگیرانه را آغاز کنیم، چرا که پس از وقوع حادثه با انبوهی از خسارت‌ها روبه رو هستیم که باید آن‌ها را تقبل کنیم. بودجه کلانی از مملکت صرف جبران خسارت می‌شود و این بودجه‌ای است که از اقتصاد ملی کشور کسر می‌شود، بودجه ای است که می‌تواند صرف زیرساخت‌ها و اشتغال جوانان شود در حالی که صرف جبران خسارت می‌شود و این موضوع مهمی است.بیت‌اللهی با بیان اینکه در حال وارد کردن اثر تغییرات اقلیمی و مخاطرات آب و هوایی به برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح هستیم که خوشبختانه این مسئله هم بسیار پر رنگ شده است، اظهار کرد: سرما و یخبندان، گرد و غبار و طوفان، خشکسالی و سیلاب از نمادهای شاخص اقلیمی هستند که در برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت. این‌ موارد را هم وارد مخاطرات و حوادث اولویت دار کرده‌ایم و برنامه‌ها و اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای آن در نظر خواهیم گرفت که باید تا آخر سال ابلاغ شود و در دستورات اجرایی دستگاه‌های مختلف دولت و نهادهای مشمول قانون مدیریت بحران قرار بگیرد.دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی اعلام  در پایان اظهار کرد: این برنامه‌ها درباره مخاطرات عمده و آسیب‌پذیری‌های موجود به صورت برنامه مدون و به عنوان اقدامات پیشگیرانه که هر دستگاهی باید چه اقداماتی را انجام دهد، برای مقابله با آثار این حوادث مدون می‌کنیم که تا پایان سال جاری از سوی رییس شورای هماهنگی مدیریت بحران ( ریاست جمهوری ) ابلاغ خواهد شد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: تغیرات اقلیمی